Inderdaad loslaten, hoe moeilijk het is. Denk maar niet alle kindjes kunnen het gemiddelde zijn! Dus helemaal niets ongezond dat er ook kleinere kindjes zijn, als ze maar hun lijntje volgen ongeveer. Als ik in de groeigrafiek kijk zit haar gewicht tussen -1 en -2 lijntje en lengte ongeveer gemiddeld. Ze zeggen vaak dat gewicht 1 lijntje onder de lengte het ideaal is. Jouw dochter zit -1,5 lijn in gewicht onder haar lengte. Ofwel iets magerder, maar niet schokkend. Niet iedereen kan ook dezelfde bouw hebben. Ik ben lang (54 cm) en dun (3100 g) geboren, lang en dun in jeugd (bijnaam spillebeen) en lang (1.90 m) en dun (58 kg) gebleven. Ik heb een BMI van 16, hooguit 17, wat ik ook eet. Maar ik ben gezond en vrolijk, prima! Raad eens wat de bouw van mijn dochter is Mijn dochter is dus ook relatief mager, maar als ze geen hap wil eten 's avonds (geregeld), dan gaat ze zonder avondeten naar bed. Daar doe ik niet moeilijk over, ben niet bang dat ze ernstig afvalt. De volgende dag eet ze dan weer ruim 3 boterhammen met lunch oid of wil ze nog meer fruit en dan krijgt ze dat. Ik bepaal wat we eten (en hou wel rekening met als ze iets echt niet lekker vind) en zij bepaalt hoeveel ze eet. Wil ze wel, wil ze wel, wil ze niet, wil ze niet. Ik hou het positief en geen strijd of aandringen. Ik las ergens dat je schreef: als dit zo doorgaat is ze met 1 jaar slechts 8 kg! Je schrijft het alsof dat iets superergs of schokkends is. Maar dat is het juist niet, 'als dit zo doorgaat' is precies wat de bedoeling is van een groeigrafiek. (niet van de drink-issues) Vroeger wilde het consultatiebureau dat liefst alle kindjes naar het gemiddelde zouden groeien. Inmiddels zijn ze erachter dat als je kindjes die van zichzelf mager zijn gaat 'dwingen' om richting het gemiddelde te gaan, dat ze een sterk verhoogd risico krijgen op diabetes en hart- en vaatziekten. Ofwel, laat zolang je kind gezond en vrolijk is het zijn eigen lijntje kiezen. Als je 10 gezonde kinderen op een rijtje zet van dezelfde leeftijd, dan zijn er waarschijnlijk 7 of 8 kinderen zwaarder dan jouw kindje en 1 of 2 kinderen lichter. Waarom is het belangrijk dat je kind precies in het midden van dat rijtje zou moeten staan? Hoe hard alle kinderen zouden gaan vechten om allemaal op de 5e plek in het midden te staan, toch zal altijd 1 van de kinderen de kleinste zijn en 1 van de kinderen de langste. Zonder variatie is er geen gemiddelde. Als ze blijft groeien op haar lijntje (toch?) krijgt ze blijkbaar precies binnen wat ze nodig heeft. Probeer daarop te vertrouwen dat jij het goed doet en dat zij het goed doet.
Wat nare start hebben jullie gehad, ik herken het gelukkig niet. Ik ben ook wel eens onzeker maar doe mijn best en hou met heel m'n hart van mijn baby. Ik vindt dat je jezelf teveel omlaag haalt. Je bent geen slechte moeder! Ik pieker ook te veel over de toekomst als iets niet lekker loopt. Bedenk jezelf eens wat er wel goed gaat en niet alleen het negatieve ( deed ik zelf namelijk). Geniet lekker van van je meisje!
Bedankt voor jullie lieve reacties. Ik heb dit weekend al erg m'n best gedaan om het los te laten. Ook al lukt het nog niet goed. Ons meisje is verkouden en kan daardoor ook moeilijk drinken, denk ik, omdat haar neusje soms verstopt is. Maar sinds gisteren doet ze nu ook moeilijk over haar groentenhap Ik snap het niet meer hoor... Mijn man is vandaag met haar thuis en sinds vanochtend 06.00u heeft ze amper wat gegeten (ik heb haar een fles gegeven die ze met moeite dronk owv haar neusje - 140 cc) . Nu net om 14.00u probeerde hij en dronk ze met veel wenen maar 40 cc... Ze is ziek en moet toch wat binnen krijgen? Voor de rest is ze wel vrolijk. Mijn man is echt boos en gefrustreerd en denkt dat we haar te veel verwennen. Hij wil gewoon de fles aanbieden en als ze niet drinkt, gewoon weer de fles weg en haar laten wachten. Niet blijven proberen en een houding zoeken waarin ze wel wil drinken. Hij denkt dat ze zo misschien een dag of twee honger zal hebben, maar daarna snel zal snappen dat ze geen drama moet maken en dat het geen spelletje is. Ofwel eten, ofwel niet. Hij denkt dat ze echt gewoon met onze voeten speelt en voelt dat wij alles doen om haar toch te laten drinken. Maar ik weet niet of dat kan op deze leeftijd? Het vreemde is wel dat ze op het kinderdagverblijf wel gewoon goed eet... Dus ze voelt wel degelijk het verschil. Moeten we gewoon streng met haar zijn?
Je kunt haar nu echt niet verwennen hoor met dit soort dingen. Verder is het ook accepteren dat je soms gewoon niet weet wat er aan de hand is en dat kinderen soms dingen doen die je niet snapt. En net als je denkt dat je het doorhebt, veranderen ze weer... dat gaat nog een hele tijd zo blijven. De dingen die de ene dag het lievelingseten zijn, zijn de andere dag het smerigste in de wereld... Op zich denk ik dat het niet een slecht idee is van je man, maar ik zou het niet uit het idee van verwennen doen, maar uit het idee van de rust bewaren. Ik zou de fles aanbieden en misschien even een paar houdingen proberen, maar als het dan niet gaat gewoon even wachten. En dan misschien na een kwartiertje nog een keer proberen. Ik zou ook niet op een tijdschema voeding aanbieden, maar kijken naar waar ze aan toe is. Bedenk verder ook: ze doet dit niet om jullie te pesten of het moeilijk te maken! Oh en misschien ook eens vragen hoe ze het bij het kdv doen? Misschien hebben zij tips?
Wat ook kan helpen is een neusspraytje geven vlak voor ze de fles krijgt, dan kan je gedeeltelijk uitsluiten dat dat het is.