Vandaag ben ik precies 22 weken zwanger. Sinds een week heb ik veel last van een continu gespannen buik en veel harde buiken. Er zit geen regelmaat in de harde buiken maar ik krijg ze wel al bij de kleinste inspanning. Afgelopen week de vk gebeld en zij adviseerde eerst om urine te testen op blaasontsteking. Dit blijk ik niet te hebben, er zitten wel wat witte en rode bloedcellen in mijn urine maar onvoldoende om van een ontsteking te spreken. Verder adviseerde ze me om de komende dagen rust te nemen en zo minimaal mogelijk te doen, als de buiken wegtrekken zou het volgens haar toch stress gevoelig zijn. Bij de continue spanning dacht zij verder aan bandenpijn. Met een aantal dagen moet ik verschil merken en daar mijn bezigheden dan op af te stemmen. Nu ik rustig aan doe (zo min mogelijk huishouden, niet werken (werkweek zat er toch al op) onze kleine man zo min mogelijk draag en weinig bukken ed) gaat het wel beter. De buiken zijn niet weg en komen nog op rare momenten maar minder als begin van deze week. Het lijkt dus inderdaad wel effect te hebben op mijn buik maar ik vind dus helemaal niet dat ik het normaal druk of zwaar heb Ik werk 3 dagen pw en heb lichamelijk geen zwaar werk (administratie) verder doe ik gewoon mijn huishouden en zorg ik voor onze kleine man van 2,5. Verder heb ik geen/weinig stress, ik begrijp dus eigenlijk niet waar mijn lichaam dan op reageert.... Herkent iemand deze klachten bij normale inspanning? Ging het met de tijd vanzelf weg of moet ik nu echt rustig aan gaan doen?? Ik wil natuurlijk geen onnodig risico nemen, ik ben tenslotte pas 22 weken... Ik herken deze klachten helemaal niet van mijn 1e zwangerschap. En zou het rekken van de banden en groeien van de baarmoeder voor zoveel harde buiken kunnen zorgen? Dit weekend doe ik rustig aan en volgende week neem ik wel weer contact op met mijn vk.
Bij mijn eerste zwangerschap had ik ook van de stomste dingen een harde buik!Volle blaas, voelen aan baarmoeder, lopen, bukken, op me rug liggen, etc... Urine gestript, en ook geen infectie te vinden...maar opeens bij 25 weken ging het toch haast fout!Terwijl ik heel rustig aan deed!Kreeg op een avond zoveel harde buiken dat ik naar het ziekenhuis moest, had er een verweekte baarmoedermond van gekregen!Aan de weeenremmers en injecties voor de longrijping...Mijn urine werd hier op kweek gezet en had dus wel degelijk een infectie alleen niet te zien met strippen!Ik had GBS...Een bacterie die koloniseren kan op de baarmoedermond en in de urine en ervoor zorgt dat de baarmoeder overprikkeld raakt! Wat ik wil zeggen is dat je je vk moet bellen en zeggen dat je urine ook op kweek wil hebben!Dit is al vanaf 2005 protocol bij zwangeren met klachten die duiden op een blaasontsteking!Alleen word het helaas niet altijd gedaan..Ik zeg niet dat het bij jou zo'n verhaal word maar zou er zeker van willen zijn dat het geen Gbs is, een op de vijf zwangeren draagt het bij zich dus zo zeldzaam is het ook niet!Ik heb me zwangerschap trouwens gewoon voldragen hoor, maar wel negen weken op een me bed geleefd!En twee keer een week in het ziekenhuis gelegen...Als blijkt dat je gbs hebt in de urine krijg je antibiotica tijdens de bevalling...sorry voor het lange verhaal, maar wil dat je het weet en hoop dat je het echt laat nakijken! Succes
Hoi, Ik heb hier ook wat last van! Ik heb 2 weken geleden ook mn urine weggebracht, geen blaasontsteking, ze hebben het op kweek gezet maar niks van gehoord dus het zal goed geweest zijn. Maar idd als je te snel opstaat, bij een te volle blaas en bij bukken heb ik het ook! Maar het schijnt er ook een beetje bij te horen zeggen ze, en vooral als het je 2e kindje is. Lekker rustig aan doen en als het wel blijft weer even contact met de vk opnemen! Liefs
Ik ben nu bijna 20 week zwanger en ik heb ook heel erg vaak en af en toe constant gespannen buik. Met het werken word t erger en lijkt t net of t samentrekt en kryg dan ook erge menstruatiekrampen. Ik weet ook niet zo goed wat ik hiermee moet...
Ik heb met vlagen een constante harde buik, maar valt dit ook onder de noemer 'harde buiken'? Of zijn harde buiken alleen maar krampachtige klachten (net als weeën)?
Bedankt voor jullie reacties! Babyzoe, bedankt voor je uitgebreide reactie! Wat een verhaal zeg, gelukkig is het bij jou uiteindelijk toch goed afgelopen! Maar wat zul je geschrokken zijn... Ik ga maandag zeker nog even bellen naar mijn vk, vind het namelijk toch raar dat er wel witte en rode bloedcellen gevonden zijn. Er zit wel een duidelijk verschil tussen mijn gespannen buik en een harde buik. Als ik een harde buik heb is dit echt zichtbaar, mijn baarmoeder wordt dan echt een soort harde bal, duidelijk voelbaar van buitenaf ook. (Mijn man voelt het bijvoorbeeld ook) als mijn buik gespannen is heb ik er een vervelend gevoel in, constant zeurderig/trekkerig gevoel. Vandaag ging het redelijk goed, weinig gedaan dus dat heeft wel effect. Meer ervaringen zijn welkom!
Hier met 28 weken constant harde buiken. Zelfs met opstaan of zitten kreeg ik harde buiken. Op advies van de verloskundige een week vrij genomen en dit hield enorm! Daarna ben ik halve dagen gaan werken, af en toe had ik nog last van harde buiken maar niet meer door alleen maar op te staan of te gaan zitten. Ik had ook het idee dat ik nou niet echt inspannend werk had of thuis zoveel deed (door bekkenpijn neemt mijn vriend veel over in het huishouden). De bekkenfysio gaf mij een formulier mee waarop ik moest invullen hoe mijn dag eruit ziet....en ik doe toch meer dan ik voor mijn gevoel doe. Ondertussen 34 weken en verplicht is mijn verlof nu begonnen! Heerlijk, eerst baalde ik maar de druk om vanalles op 1 dag te doen is weg. Nu ga ik relaxen! Als ik jou was zou ik het ook rustig(er) aan gaan doen. Je moet nog even en je lichaam geeft aan dat je voor nu te veel doet. ***edit Ik had trouwens ook een blaasontsteking. Na de eerste antibiotica kuur was hij niet weg en heb ik een tweede gehad. Nu was de bacterie weg maar er zat nog wel "iets" maar het was niet nodig om weer een kuur te nemen.
Als andere medische dingen zijn uitgesloten lijkt mij dat die harde buiken toch een teken zijn dat je het (nog) rustiger aan met doen! Ik heb ook telkens harde pijnlijke buiken en rustiger aan doen heeft zeker effect!