Hallo meiden Ik ben nu 9 weken zwanger en heb gister mijn eerste echo bij de vk gehad Natuurlijk vertelde ze ook over de onderzoeken die je vooraf kunt krijgen zoals de prenatale screening en 20 weken echo Ik ben nu 28 en heb 2 gezonde kids Verder geen afwijkingen o.d in de familie Nu vraag ik me af zouden jullie op mijn leeftijd een prenatale screening laten doen? Ik heb het bij de 2 andere kids niet laten doen(20 weken echo wel) Wel zit ik ermee dat voordat we zwanger wilden worden mijn man een medicijn gebruikte waarbij in de bijsluiter stond dat dit geen invloed had op de vruchtbaarheid(ik raakte in die periode dat hij het slikte niet zwanger eenmaal gestopt was ik zo zwanger maar weet niet of dit middel kan overgaan op zijn sperma en het kind eventueel aangeboren afwijkingen daarvan kan krijgen) Heb verschillende apothekers hierover gebeld en het leek hun onwaarschijnlijk Zijn er nog meer moeders die bij hun laatste kindje deze screening ook hebben gedaan en bij hun andere kinderen niet?
Persoonlijk vind ik de combinatietest/nekplooimeting niet meer dan een kansberekening waarna je alsnog geen uitsluitsel hebt van het een of het ander. Dit kan een vruchtwaterpunctie je daarna wel bieden maar dit is niet geheel zonder risico. Ik zou niet gekozen hebben voor de punctie mocht de kansberekening in het risico gebied vallen en het zou mij dus enkel extra stres opleveren. Mocht je wel de intensie hebben om het na de combinatietest zeker te willen weten (dus een evt punctie uit te laten voeren) wat wil je er dan mee? Enkel zeker weten dat het een gezond kindje of een kindje met down is of zou je hierdoor de overwegen de zwangerschap te af te breken? Als ook een down kindje gewenst is, dan is het dus allemaal puur om iets vantevoren te weten. Ik vond dat niet het risico/ de stres waard, maar dat is natuurlijk ieder voor zich! Ook je leeftijd is nog zéker niet schokkend. De 20 weken echo heb ik ook even over getwijfeld om deze niet uit te laten voeren maar dit hebben wij wel gedaan. Stel er wordt iets ondekt dan kun je je hier op voorbereiden en kun je vooraf bepalen wat het beste is voor het kindje. Bijvoorbeeld in een ziekenhuis bevallen waar het snel geholpen kan worden na de bevalling en zo de beste kansen krijgen voor na de geboorte. Succes met je keuze!
Ik heb die screening wel gedaan. Niet omdat ik er vanuit ging dat er afwijkingen zouden zijn, maar gewoon omdat het een extra echo was en echo's zijn natuurlijk altijd leuk. Die screening werd vergoed en die 20 weken echo volgens mij niet. Andere onderzoeken heb ik niet laten doen, hoe klein de kans ook was, alle onderzoeken met ook maar een minimaal risico op een miskraam vond ik niet nodig. En met of zonder afwijking was het kindje toch welkom.
Hoi hoi... Toevallig hebben mijn man en ik het vandaag samen met de gyn ook besproken, ik ben momenteel ook 9 weken zwanger van mijn derde kindje , ben 32 jaar, wij gaan geen combinatietest laten uitvoeren!! Bij de eerste 2 kinderen hebben we ook geen test laten uitvoeren, dat werd toen ook nog niet aangeboden..ik heb er lang over nagedacht maar ben blij dat we besloten hebben om het niet te doen...wel de uitgebreide 20 weken echo. Groetjes Marisa
WIj hadden vooraf een verschil in mening over wel of geen combinatietest. Bij de vorige zwangerschap hebben wij geen combinatietest laten doen. De echoscopiste bood zelf aan om een nekplooimeting te doen en die zag er goed uit. Dat, in combinatie met mijn leeftijd toen (24) was voor mij genoeg geruststellend. Nu, 3 jaar later, wilde mijn man wel graag een combinatietest laten doen. Omdat hij het graag wilde, vond ik het geen kwaad kunnen. Wederom weer een mooie nekplooi, alleen nu blijken de waarden in mijn bloed niet zo mooi, waardoor we een verhoogde (officiëel dus net niet) kans hebben op een kindje met downsyndroom. De kans is nu 1 op 212 en daar ben ik behoorlijk van geschrokken. Ik krijg nu over 3 weken een vruchtwaterpunctie. Als ik het terug kon draaien had ik die test nooit laten doen! Je hoort zo vaak dat vrouwen een slechte uitslag krijgen en na vervolgonderzoek blijkt er dan niks aan de hand te zijn. Ik vind het echt vaak (en hopelijk ook in mijn geval) onnodige stress veroorzaken, maar dat is misschien persoonlijk. Succes met het maken van je keuze!
Hoi! Allereerst van harte met je zwangerschap! Mooi zeg, zo'n derde wonder onderweg. Ik zit niet in jouw situatie, maar het enige wat ik wel weet is dat leeftijd en kansen niet zeggen dat er niets kan zijn. Je hoort dit vaak: wij hebben 2 gezonde kinderen, dus het zal deze keer ook wel goed gaan. En dat is natuurlijk waarschijnlijk ook zo. Maar goed, het kan ook anders. Mijn mening over dit soort dingen is volledig gedraaid. Want kleine kansen zijn ook kansen. En voor degene die het overkomt is het toch levensveranderend. Wij hadden 1% kans om zwanger te worden, dat is inmiddels 2 keer gebeurd. We hadden ook 1% kans dat ons kindje zou overleiden na de 12 weken, ook dat is gebeurd. Dat kwam door een chromosoomafwijking die ongeveer 1 op de 20000 keer voorkomt, zonder dat er bij mijn man en mij iets mis is op chromosoom niveau. Pech dus. je zou zeggen: dat gebeurd nooit allemaal achter elkaar, maar toch het kan. En wat anderen al schreven, het is een kansberekening en het geeft een indicatie. Maar het is ook een extra echo en zeer waarschijnlijk een extra geruststelling! Liefs, Ziezo
@ rebekka84 Een extra echo is natuurlijk altijd leuk! Mijn vk vertelde mij dat je de screening zelf moet betalen deze kost rond de 160 euro Bij mij werd de 20 weken echo wel vergoed @ babybuik Wat zenuwslopend! Waarom pas over 3 weken dan? Dat is ook een reden waarom ik het aan de ene kant niet wil laten doen Puur om het feit dat ze eerst zeggen dat er een kans is en later (meestal) dit helemaal niet zo blijkt te zijn @ ziezo1980 Wat vreselijk om een kindje te verliezen Een kleine kans is idd een kans Daarom zit ik ook zo in twijfel
Ik laat hem wel doen, heb hem bij de eerste ook laten doen. Ben nu 35, was 33 bij de eerste. Bij de eerste werd de test nog vergoed, tegenwoordig moet je de test zelf betalen en de echo zit nog in het basispakket. Kost ongeveer 150 zeiden ze tegen mij in het ziekenhuis. Wij laten hem doen omdat we graag willen weten of er kansen zijn dat er problemen zijn met het kindje, en omdat we ook al weten wat we gaan doen mochten er evt. problemen zijn. Ik zou heel goed nadenken over waarom je een test zou willen, en wat je gaat doen met een evt. negatieve uitslag, voordat je hem laat doen.
Ik laat 'm niet doen.... voor mij is duidelijk dat ik dit kindje wil, met of zonder afwijking.. abortie is voor mij ook geen optie. Dus hebben we besloten maar die test ook niet te doen. Ben zelf 30.
Een vruchtwaterpunctie kan pas bij 16 weken zwangerschap uitgevoerd worden. Een vlokkentest kan al vanaf 11 weken-14 weken, maar ik ben nu al bijna 14 weken dus dat gaat niet meer lukken. Het risico van een vruchtwaterpunctie is ook kleiner en de uitslag betrouwbaarder. Nadeel is wel dat als je de uitslag krijgt en je besluit de zwangerschap te beëindigen dan ben je al te ver voor curretage en wordt de bevalling ingeleid. Ik heb inmiddels de knop omgezet en ga vol vertrouwen de test tegemoet. Het voelt gewoon goed en ik hou voor ogen dat de kans dat het goed zit veel groter is. Nogmaal": Veel succes met je keuze!!!
Zit nu ff te twijfelen, ik kreeg met 20 weken een echo, maar daar keek ze wel op of alles goed was of niet. Is dit dan die screening of heb ik gewoon de 20 weken echo gehad? Ik wilde namelijk gewoon een "extra" echo, wilde ook graag het geslacht weten en dat ze daar ook op keek of alles goed was was bijzaak voor mij.
Ik heb gisteren de echo gehad voor de combinatietest (bloedprikken was twee weken eerder) en ik ben ZOOOOOOOOOO blij dat ik het heb gedaan! Ik ging er van uit dat de beeb zelf oké was, maar ik keek er ook zo naar uit om die kleine te zien! Als ik dit niet had gedaan, had ik alleen 'recht' gehad op de 20 weken echo en dat zou betekenen dan ik 12 weken moest wachten totdat ik de pluis weer kon zien!! Pffffffff, zoveel geduld heb ik niet hoor! Ik lees af en toe van vrouwen die er elke paar weken één krijgen en daar val ik niet onder. Hoe dan ook, de kansberekening was dikke prima, mooi plooitje van 1,5 mm en een kans van 1 op meer dan 20.000..... maaarrrr, de kleine zag er zo leuk uit! Heel bijzonder... Het had al helemaal vorm in z'n gezichtje, een duidelijk neusje, tien teentjes, tien vingertjes, twee mooi gescheiden hersenhelften en andere organen en wat was 'ie DRUK! Hij zat z'n vruchtzak als een trampoline te gebruiken en één keer stak 'ie zelfs z'n hand op, hehe. Ohh en het hartje klopte heel regelmatig. Apart was dat om te horen. Maar goed, voor die 160 euro heb ik a) de beeb een dikke 20 minuten kunnen bekijken en ben ik b) meer gerustgesteld. Het was het voor mij meer dan waard, maar je moet het natuurlijk zelf weten.
Ik laat hem vandaag ook doen, hij wordt hier ook vergoed uit de verzekering. Ik stuit op diverse fora en ook bij familie op onbegrip. Mensen zien deze test vaak alsof ik niet onvoorwaardelijk voor ons kind ga! Maar dat gaan we wel, ookal is er iets mis. Ik wil het dan wel heel graag weten voordat het geboren wordt, daar is toch niets mis mee? We zullen net zoveel van het kindje houden als er wel of niets mee is, maar ik denk toch dat je enorm schrikt als na de bevalling blijkt dat t niet goed is, en dat kun je dus voorkomen door een test (niet 100%, dat besef ik ook). Daarnaast geef ik toe dat de extra echo mij wel een laatste zet gegeven heeft. Wat ik iedereen aanraadt: bespreek vooraf met je partner wat je gaat doen als de uitslag niet zo positief is als je hoopt...