Onzekerheid

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door mgeul84, 20 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mgeul84

mgeul84 Bekend lid

17 aug 2012
    791
    116
    43
    Hallo,

Onze kleine meid is 3 weken oud. Qua voedingen en groei gaat het goed. Ze komt ongeveer om de 3 uur ('s nachts meestal om de 4uur). Ze krijgt flessen aangeboden van 110 ml die ze niet altijd opdrinkt. Kan het kwaad als ze af en toe wat melk teruggeeft? (soms zelfs een half uur-uur na de voeding) Het is dan nog wel vloeibaar en niet met van die korreltjes erin.
    Nu is het 'probleem' dat ze moeite heeft om zelf in slaap te vallen in haar bedje of de box. Als ik zie dat ze aan het gapen is, dan probeer ik haar wakker neer te leggen, soms valt ze dan in slaap na wat gepruttel/huilen en soms blijft ze echt hard huilen en raakt ze echt overstuur! Haar laten liggen en troosten werkt vaak maar even. Wat ik dan dus toch vaak doe is haar bij mij in slaap laten vallen en dan wegleggen, hier slaapt ze eigenlijk altijd wel goed op. Nu lees ik overal dat dat niet zo goed is, dus ik vraag me af wat ik anders zou kunnen doen?
    En met dit warme weer is het overdag op haar kamertje te warm om te slapen, dus laat ik haar overdag vaak in de box beneden (waar het koeler is) kan dit kwaad?
    Dan nog een vraag; regelmatig valt ze na de voeding (of zelfs al tijdens de voeding) in slaap, terwijl ik vaak lees dat je na de voeding nog even met haar zou kunnen spelen. Wat zou je dan voor spelletjes kunnen doen?
    Zoals je merkt, ben ik gewoon wat onzeker over het moedershap.
    Misschien kun je me wat tips geven?

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Ik begrijp je onzekerheid goed hoor.

Ik vin dat je goed bezig bent hoor. Als je dit zo volhoudt dan gaat ze vanzelf wel meer zelf in slaap vallen. Blijf regelmatig wakker op bed leggen.

Het kan geen kwaad dat ze af en toe wat terug geeft, ook niet na een half uur nog. Blijkbaar heeft ze genoeg aan de 110. Prima dus!

Het is ook goed dat je haar in de box legt, omdat het te warm is. In de nacht wel op bed? Als het weer omslaat, dan ga je vanzelf weer meer op bedje leggen.

Spelen met een kindje zo klein, is eigenlijk alleen maar een beetje tegen praten en eventueel zingen. Meestal doe je dat automatisch hoor, na de voeding een boertje en dan even kletsen.

Heb je het idee dat ze wel eens kramp kan hebben als ze zo huilt, je ziet haar dan met de beentjes trappen richting buik, en dan krijst ze hard. Ze wil dan even getroost worden, en dat doe je dan. Prima hoor.

Groetjes Adrienne

3. mgeul84

mgeul84 Bekend lid

17 aug 2012
    791
    116
    43
    Hoi Adrienne,

Dankjewel voor de reactie!
    Nu het wat afkoelt leg ik haar inderdaad vaker op haar bedje tussendoor, daar slaapt ze 's nachts inderdaad ook.
    Het in slaap vallen op haar bedje of in de box gaat rustig aan wat beter. Soms wel wat gepruttel, maar uiteindelijk slaapt ze dan :)
    Dat zingen en praten dat doe ik al, dus dat blijf ik dan ook lekker doen!
    Krampjes heeft ze inderdaad ook wel eens, nu valt het me op dat ze de laatste dagen niet meer elke dag maar om de dag ontlasting heeft (wel gewoon zacht), zou dit daar ook mee te maken kunnen hebben?

Groetjes

4. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Dat heeft vast met het warme weer te maken, iets minder vocht door wat meer zweten, en dan kan de ontlasting wat minder worden. Ze eten dan ook wat slechter, eigenlijk net zoals wij volwassenen. Zolang het zacht is, zou ik er geen probleem van maken. Het komt vast weer goed hoor!

Blij gerust vragen als je het even niet meer weet.

Groetjes Adrienne

5. mgeul84

mgeul84 Bekend lid

17 aug 2012
    791
    116
    43
    Hoi Adrienne,

Nog een keer een vraag.
    De laatste dagen valt het me op dat Romi na de voeding soms wat meer last lijkt te hebben van de melk.
    Ze gaf altijd al wel wat voeding terug, de ene keer wat meer als de andere keer (en soms ook helemaal niet) maar leek daar zelf geen last van te hebben (pas als mama daarna de toet moet poetsen wordt t vervelend ;)).
    Alleen nu heeft ze soms momenten dat ze na de voeding lekker in slaap valt en dan 15-20 min later toch begint te huilen, en dan lijkt het ook echt alsof haar iets dwars zit. Ze is dan met dr mondje aan het 'smakken' (niet van de honger) en aan haar gezichtsuitdrukking zie ik het. Vaak komt er daarna ook nog een mondje melk.
    We houden haar na de voeding al 20-30 min overeind, zorgen ervoor dat ze rustig drinkt (15-20 min per fles).
    Moet ik nu denken aan reflux en moet ik daar iets mee? Of omdat het maar af en toe is, kan ik dit accepteren?
    Verder huilt ze niet extreem veel en kan ook zonder problemen op haar rug liggen, en slaapt ook gerust 4-5 uur tussen de voedingen.

Groetjes, Marleen

6. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

Nee hoor, het hoeft niet direct reflux te zijn. Je zou haar eeenbeetje omhoog kunnen leggen, bijvoorbeeld door een handdoek onder het matras te leggen aan het hoofdeinde.

Het ene keer heeft het wat meer dan de andere, dus zorgen hoef je je niet meteen te maken. Houdt in de da gaten dat het niet erger wordt.

Groetjes Adrienne

Deel Deze Pagina