Pffft... Ik ben gisteren naar de gyn op controle geweest, een andere gyn dan waar ik gewoonlijk ga. Ze heeft me echt de les gespeld wat mijn gewicht betreft. Ik woog aan het begin van de zws 90kg (1,78m) en ben nu 15,5 weken en reeds 5kg aangekomen... Tijdens mijn zwangerschap van mijn zoontje ben ik maar 8 kg aangekomen tijdens gans de zwangerschap (87kg --> 95kg) Ik eet niet zo veel, maar eet wel niet heel erg gezond de laatste maand. Geen snoep of zoetigheid of zo, maar veel pastas en rijst en kaas en volle yoghurt. Dit omdat ik veel last heb van misselijkheid en maagzuur. Ik probeer er nu op te letten, want ze heeft me heel erg bang gemaakt wat betreft zwangerschapsdiabetes en pre eclampsie en de gevolgen voor de baby. Ze vroeg nog niet eens wat ik allemaal at op een dag, ging er gewoon van uit dat ik toegaf aan snoeperijen en zo. Ze zei zonder aanleiding dat als ik trek kreeg in iets, ze liever had dat ik eerst een kilo appelen at en dan pas toegaf aan mijn goestinkjes ipv onmiddellijk toe te geven. Verder moest ik ook meer bewegen. Maar vraag me af hoe. Ik werk dagelijks van 8 tot 17u, ben weg van huis met de auto van 6.45u tot 18u en daarna moet ik nog voor mijn zoontje zorgen (spelen -eten - badje - slapen). Daarna tafel ruimen et. Voor ik het weet is het 20.30u en lig ik kapot op de bank.... Hoe doe je dat dan om dan nog te gaan wandelen of sporten (ik woon trouwens in een bergachtig gebied, wandelen zit er niet in). Wie had ook overgewicht en is ook wat aangekomen in de eerste maanden of tijdens de ganse zwangerschap en heeft toch geen problemen ondervonden? Ik kan namelijk hoopgevende verhalen gebruiken....
Dat is wel heel vervelend! Bij mijn eerste zwangerschap woog ik 93 kg (1,73m) en aan het einde van de zwangerschap 115 kg. Ik at gezond en zorgde voor de juiste hoeveelheid beweging. Ik weet niet wat voor werk je doet, maar tijdens de pauze even wandelen of de trap gebruiken enz. Het lopen thuis moet je ook niet vergeten! Tweede zwangerschap begonnen met 93 kg en op het eind woog ik 102. Nu derde zwangerschap begonnen met 80 kg en ben al 13 kg aangekomen! Doe niks bijzonders maar zo zie je dat elke zwangerschap anders is. Je moet ook niet vergeten dat je vocht kan vasthouden met dit weer. Ik hou veel vocht vast. In benen, voeten en handen. Weinig aan te doen, alleen vervelend omdat die kilo's dan meer zijn dan je zou willen. Qua eten...neem volkoren pasta en zilvervliesrijst. Heeft langer de tijd nodig om af te breken, waardoor je langer vol zit. En probeer kleine porties over de dag verdeelt te eten, dat werkt ook goed tegen de misselijkheid . Sterkte!
nou, bij mijn eerste woog ik 83 toen ik zwanger werd en 105 toen ik beviel (oeps...) Nu woog ik al 100 toen ik zwanger werd jammer gneoeg, nu 23 weken en nog (maar) 5kg. aangekomen gelukkig... maar dat je vorige x maar 8 bent aangekomen is niet iets waar je je aan vast moet houden, want dat is natuurlijk lager dan het gemiddelde wat normaal is voor een zwagnerschap.... ikzelf hoop (en probeer) deze onder de 12kg. te blijven (wat ook normaal is)
Dank je meiden, doet deugd te lezen dat ik niet alleen ben. Was jullie VK of gyn ook zo streng en negatief mag ik vragen? Ik was er best van aangedaan namelijk en vond haar opmerking over die kilo appelen wel wat ver gaan eigenlijk.
Hier ook bij mijn eerste zwangerschap begon ik op 94 kg en eindigde op 116 kg Maar na een week woog ik alweer terug 98 dus veel vocht geweest ook. Nu begon ik op 84 kg en weeg nu zo rond 90/91 kilo en ben morgen 25 weken hoop niet te veel aan te komen en zeker niet dat het eraan blijf. Daarna gaan we er weer vollebak tegenaan om de gewenste kilo's eraf te krijgen
Mijn VK zegt er verder weinig over, wel dat mijn BMI aan het begin op die hoogte was dat ik in aanmerking kom voor een Suikertest ivm. zwangerschapsdiabetes... maar gezien ik niet superaankomen (5kg. in 23 weken dus) en mijn bloeddruk super is en geen gekkigheden heeft ze het er nooit meer over! Ik zelf wel elke x, ben erg blij de laatste 4 weken bijna niks te zijn aangekomen, en geef ook aan dat ik mijn best daar voor doe, verder hoor ik haar nergens over.
Ik woog 102kg toen ik zwanger werd, kilo's waar anderen zeggen dat ze het niet bij je kunnen zien😑 Tussen de 12e en de 16e week ben ik ineens veel aangekomen en daarna steeds kleine beetjes. Met de controle vorige week woog ik 113 kg. De verloskundige geeft ook aan dat ik moet oppassen met de kilo's maar vanaf het moment dat ik zwanger ben loop ik bij de diëtist en heb ik een personal trainer. Wat kun je nog meer doen? Gelukkig geen zwangerschapsdiabetes, mijn waarden en bloeddruk blijven ook erg netjes. Blijf kalm en geniet van je zwangerschap
Ik ben begonnen op 90 en ben nu 93,5. Was niet bijgekomen bijna, heb heel gezond gegeten, omdat mijn gyn van begin zei dat ze wou dat ik maar 5 kilo,bijkwam in de hele zs. Heb toch diabetes gekregen, zelfs in die mate dat ik insuline moet spuiten, redelijke dosis. Nu kom ik vooral aan van de insuline. Maarja 3,5 kilo valt al bij al nog mee. Wat ik dus wil zeggen is, ik at gezond, wel veel fruit, en toch ook diabetes gekregen. Heb ook afwijkende leverwaardes, dus ook kans op pre eclampsie. Het 1ne sluit het andere niet uit dus. Succes. Ps als je gyn bang heeft van diabetes is het zeker niet aan te raden zoveel fruit te eten, hoe dom van haar. Fruit heeft heel veel suikers. Beter rauwkost dan.
Ach meid.. Ik heb iui behandeling gehad.. Moest eerst 10 kg afvallen! Dit is gelukt.. Ik woog 112 en ging door met lijnen.. Alleen jawel gelijk de eerste behandeling was ik al zwanger! Ik ben nu zo'n 14 kg aangekomen ik durf niet te lijnen ivm de baby.. Dalijk als m'n kleintje er is ga ik er wel weer voor!! Heel veel succes meid!! Hier in iedergeval een gezonde baby op komst hoor voor zover we weten!
Dank je, doet deugd dit te horen. Voelde me gisteren en deze ochtend echt ... tja... een vet varken dat haar kind in gevaar brengt. En ik heb normaalgezien geen probleem met mijn overgewicht. Toch niet zo. Het doet me echt goed te horen dat ik niet alleen ben en dat jullie over het algemeen goede zwangerschappen en gezonde kindjes gehad hebben. E1ke, ook bedankt voor jouw reactie. Zo zie je maar dat het niet altijd veel aankomen moet zijn om diabetes te ontwikkelen. Ik heb een heel slanke vriendin die dat ook gehad heeft. Ik hoop voor jou dat het niet te zwaar is met dat insuline spuiten en geniet nog van de laatste 4 weekjes!
Ik kan er niet over meepraten maar ik vind dit nogal lomp en onaardig van je gyn. Als ze een punt wil maken kan ze dat ook op een andere manier doen. Zie dat je in Spanje woont, wellicht dat ze daar wat anders handelen maar kom zeg, ik snap best dat je hier even door van slag bent!
hi, ik ben 1.75 m lang en vóor mijn eerste zwangerschap woog ik ca. 90 kilo, aan het einde van de zwangerschap ca. 115, waarvan de laatste 10 kilo er volgens mij de laatste maand nog bijgekomen zijn (voornamelijk vocht). Na de bevalling woog ik nog ca. 102. Na een jaar naief denken dat het er misschien vanzelf wel af zou gaan toch besloten dat ik officieel uitgezwangerd was en naar een dieetiste gegaan, in een half jaar er 5 kilo afgekregen, toen raakte ik weer zwanger. Zit nu weer op 101/102 kilo met 29 weken (dus 5 kilo). Zo ging het met de eerste ook, maar hoop dat er nu in het laatste stuk niet weer zoveel bijkomt! Vanwege mijn BMI moest ik deze keer dus ook voor de glucosetolerantietest in het z'huis, gelukkig was er met mijn suiker niks aan de hand. Ik eet nu best wel veel ongezonde dingen (maar ook wel voldoende brood, groente, fruit, zuivel, etc) dus het wordt wel even afkicken straks.... moet in oktober bevallen, dus 1 januari lijkt me een leuke datum om te beginnen Ik kon bij beide zwangerschappen vrij lang mijn eigen kleding aan en na de bevalling van de eerste ook vrijwel meteen mijn eigen spijkerbroeken weer, 'het' zit bij mij vrij hoog nl... is alleen niet zo charmant met shirtjes... Het is lastig als je van jezelf wat steviger bent en het er makkelijker aan komt dan eraf gaat.... iedereen veel succes! Vooral ook veel bewegen straks!
Nou dat ze je zo de les leest vind ik niet oké. Je weet zelf ook wel hoe en wat en behalve op je eten letten kun je niet veel doen. Zoals al gezegd, iedere zwangerschap is anders. Als je dadelijk minder misselijk bent kun je mss wat meer variëren met voeding. Overigens die opmerking over die kilo appels slaat nergens op. In appels zit ook suiker en teveel daarvan is ook niet goed. En van appels krijg je honger. Zelf gewoon opletten en genieten van je zwangerschap. Zelf ook een BMI van 31 begin van de zwangerschap en nu 10kilo aangekomen. Terwijl ik bij de andere 2 al meer aangekomen ben. T gaat er ook weer af. Wel even alert zijn op evt zwangerschapsdiabetes, maar daar zul je een testje of prikje voor krijgen tzt neem ik aan.
ach jeetje..zeg wat is ze streng!! ik had er denk ik wat van gezegd..waarom hebben mensen vaak al een mening voordat ze er ook maar iets van weten?? als jij gezond eet (en dan vind ik pasta echt niet slecht) en weinig snoept moet er toch niks aan de hand zijn?? hier ook overgewicht..bij intake heeft ze om mijn gewicht gevraagd..daarna niet meer! ik eet gezond..maar snoep ook best veel! Nu zit ik op +14 kilo..maar ben gezond! Als jij van jezelf weet dat je niks 'fout' doet zou ik me proberen niks aan te trekken hoor! maar ja dat is makkelijk gezegd..I know!
Nou meis ik had die opmerkingen niet gepikt!! Ik zou ook zeker niet meer bij die gyn/vk op controle willen gaan! Of nog 1 keer om dan heel duidelijk aan te geven dat je van dergelijk commentaar niet gewenst bent! Hoe durft ze zo denigrerend te praten, want dat vind ik echt. Je bent toch geen klein kind? Je weet zelf ook wel dat je te zwaar bent en je weet zelf heel goed wat je eetpatroon is. En ik vind je helemaal niet zo gek zwaar! Ik ga geen nummers opschrijven maar ik ben 55 kg afgevallen om een vruchtbaarheidsbehandeling te ondergaan. Toen zat ik net op een bmi van 30, dat was de grens in het zh. Vervolgens meteen zwanger en helaas 25 kg aangekomen. Ik was dus al iets te zwaar en werd nog zwaarder. Ik heb er noooooit iets negatiefs over gehoord. Wel verschillende keren een suikertest moeten doen. Helaas is die 25kg er niet meer allemaal afgegaan en ben ik weer zwanger. Tot nu toe nog niets aangekomen, heb ook helemaal geen eetlust (hieperdepiep hoera) maar ik ben dus wel nog veel zwaarder dan bij de eerste. Nog steeds niets over gehoord. Ik weet dat er risico's zijn, net als dat ik weet dat ik dik ben en dat ik zo gezond mogelijk moet eten voor mezelf en de baby's. We zijn toch geen kleuters?! Ik heb bij de eerste nergens last van gehad, fluitend mn zwangerschap doorstaan met een prima bevalling. Als ik nu op gewicht blijf eindig ik hetzelfde gewicht als bij de eerste. Ook dat komt wel goed. Veel succes, geniet van je zwangerschap en trek je mond open als er nog een keer zo gepraat wordt tegen je!
Ik vind het een botte gyn. Ik zou opzoek gaan naar een andere. Mijn vk heeft er nooit iets over gezegd. ..alleen dat die kleine het goed heeft . Geen groot kind, gewoon gemiddeld. Probeer lekker van je zwangerschap te genieten!
Pfff wat een botte gyn zeg! Bij mijn 1e zwangerschap woog ik 92 kilo en ben ik 30 kilo aangekomen ondanks geen eetlust en veel spugen. Bij de tweede afgevallen tot 94 kilo en weer *zucht*25 kilo aangekomen, ondanks dat ik echt niet heel raar deed. Beide keren geen zw diabetes en geen zwangerschapsvergiftiging. Bloeddruk was zelfs superlaag en de kindjes zijn met 39w en 40w kerngezond geboren de 1e met een gewicht van 3500 gram en de tweede met een gewicht van 4170 gram. Lekkere flinke dames dus ook. Beide gewoon natuurlijke bevallingen zonder veel rompslomp. En nu ben ik afgevallen tot 89 kilo en weer zwanger ik hoop heel erg dat het aankomen dit keer meevalt maar ben bang dat ik gewoon weer meer dan 20 kilo aankom