Oog afplakken i.v.m. scheel zien.

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by LieseLeentje, Dec 18, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Lijkt me ook zwaar een oogoperatie, brrr. Is hier gelukkig nog geen sprake van, ze heeft het vooral als ze moe is.

2. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    tegenwoordig doen ze dat niet meer zo snel.
    Helemaal niet als je schele oog ook een lui oog is.
    Want de scheelheid kunnen ze wel repareren met een operatie. Maar je oog blijft dan nog steeds lui. Zo was dat bij mij toen ook.
    Eerst jaren afplakken maar nog steeds scheel en toen operatie rechtzetten van de ogen> Na het rechtzetten niet meer afgeplakt want ze dachten dat zo ook het luie oog was genezen en dat was de grote fout. Zo is mijn luie oog lui gebleven. Alleen keek ik er niet meer scheel mee.

iig zei de oogarts van onze jongste nu dat ze operatie alleen doen omdat het mooier staat en niet om een lui oog te genezen.

3. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Grootste reden dat ik geopereerdben die 2e x was dat ik heel vaak enorme hoofdpijn had vanwege dat ik heel de dag mijn oogspieren aanspande om mijn slechte oog erbij te trekken. Toen mijn oog was rechtgezet hoefde mijn spieren niet o hard meer te werken en was de hoofdpijn veel minder vaak en minder heftig. Een kind van 14 die elke dag hoofdpijn heeft en soms zelfs teveel om huiswerk te maken tv te kijken of dingen te ondernemen is natuurlijk ook niks dus ben heel blij dat het gedaan is. Nu dus wel weer scheel maar geen hoofdpijn dus ik vind t wel best

4. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Wij werden idd ook gewaarschuwd dat plakken het scheelzien zou verergeren. Dit bleek bij ons helemaal niet het geval. In mijn beleving kijkt onze dochter zelfs minder scheel dat voor we begonnen.
    Opereren doen we voorlopig niet. Dit is namelijk puur cosmetisch. Het luie oog verdwijnt er niet mee en het dieptezicht komt er niet mee terug. We wachten daarom liever tot ze wat ouder is.
    Hoe jonger je opereert hoe groter namelijk de kans dat het later nog eens moet om de correctie helemaal 100% te krijgen.

5. thirza72

thirza72 Actief lid

Dec 28, 2009
    259
    0
    0
    Ik wil wel even reageren op het berichtje hier boven, mijn dochter is inmiddels 2xgeopereerd aan haar beide ogen (beide ogen trokken naar binnen)
    Nou zijn dit zeker niet alleen cosmetische operaties, maar door haar op jonge leeftijd te laten opereren kunnen haar ogen wel gaan samenwerken hiervoor schakelde ze namelijk steeds een oog uit (dichtknijpen) omdat ze dan dubbel zag (dit zou het luie ogen kunnen gaan worden!!!) Wij plakken overigens ook.
    Dus een operatie is zeker niet alleen cosmetisch!

6. merah

merah VIP lid

Jun 8, 2009
    13,466
    4,919
    113
    Female
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Of een operatie cosmetisch is of niet heeft te maken met de leeftijd waarop het scheelzien begint. Het samenwerken tussen ogen ontwikkelt zich rond het eerste levensjaar. Kijkt een kind daarvoor al scheel, dan heeft een operatie geen zin omdat dieptezicht zich nooit heeft ontwikkeld en dus in die zin niet 'hersteld' kan worden.
    Dit is bij ons bevestigd door drie verschillende oogartsen (omdat wij het heel zeker wilde weten) waaronder het wkz in Utrecht.
    Fijn dat het bij jouw dochter wel een optie was Thirza, maar voor ons zou het dus wel puur cosmetisch zijn.

7. Mamzie

Mamzie VIP lid

Jun 29, 2006
    7,318
    0
    0
    prov. Groningen
    onze oogarts ( universitair ziekenhuis ) zei dat het wel cosmetisch was en dat het totaal geen zin zou hebben tegen een lui oog.
    Owen begon pas scheel te kijken toen ie 3 jaar oud was. Echt extreem scheel en dus bijna geen zicht meer. Heb aantal keer gevraagd naar een operatie dit ook omdat ie autistisch is en verstandelijk beperkt en bril dragen en afplakken een hele opgave is. Maar ze zeiden dat ze dat niet meer deden en het geen zin had.
    Naja, zal ook wel per kind/oog verschillen denk ik.

8. LieseLeentje

LieseLeentje VIP lid

Sep 18, 2008
    5,406
    138
    63
    Female
    Bedoel je dat ze haar oog juist dichtkneep omdat ze anders dubbel zag?

Dat is wat ons namelijk opvalt, ze knippert heel erg met het oog wat sneller naar binnen trekt, maar gaat het ook vaak dichtknijpen of juist turen ermee.

Share This Page