Ok, ik weet dat zindelijkheid een onderwerp is met veel topic. Onze oudste was met 2,5 jaar zindelijk in 2 weken. Type kind: houdt van regels en pakt dingen graag snel en goed op. onze tweede is in juli 3 geworden en tijdens de eerste lockdown zijn we begonnen met luier uitlaten. Dat hebben we dus 7 weken volgehouden maar hij weigerde gewoon naar de wc te gaan. Na ontelbaar veel poep ongelukjes wilde ook de opvang dat hij weer een luier aan kreeg ( a lockdown) we dachten nou ja misschien was het te vroeg en is het nu een ding geworden we proberen het later weer. maar hij weigert dus gewoon. Hij is een echte doorzetter en als hij iets niet wil gebeurd het ook niet. Dat kennen we met eten en nu ook met zindelijkheid. Hij weigert het gewoon. Als ik hem toch op vaste tijden op de wc zet is het met driftbuien en gekrijs was me ook niet handig lijkt. Hij zegt ook heel stellig: nee ik poep en plas in luier niet wc of potje. Hij vind het ook niet vies of vervelend als hij in zijn broek plast of poept. Wanneer hij er wel uitkomt zegt hij het dus wel. Mama ik moet plassen. Dan doen we heel blij. Maar dat is maar zelden. Zo onderhand weet ik niet zo goed wat te doen: iemand tips? Ik kan hem moeilijk net als met eten dwingen... want ja hij geeft het in principe ook niet aan (terwijl hij het dus we kan)
Hier begin corona begonnen (3 jaar en 3 mnd) met stickers. Gewoon tig vakjes en her en der een cadeautje, balonnen, bellenblaas, speeltuin, ijsje getekend. In t begin vrij dicht op elkaar en zo steeds verder uit elkaar. Eerste dag 4 ongelukjes, tweede dag 1. Bing (filmpje youtube) en de plastrein hielp wel mee. Wij kijken of dr plasje thuis is. Toen ging mn vader een terminaal traject in dus mijn hoofd was er ook niet meer bij, luier aan. Sinds twee weken de draad weer opgepakt (nu 3 jaar en 10 maanden) en 2x ongelukje dat ze net te laat was. KDV draait ze ook zonder luiers. Ape trots op dr zeof gekozen onderbroekjes met eenhoorns. Heeft ook een periode rond 3.5 gehad (met luier) dat dr poepie bij haar moest blijven. Soort scheidingsangst/controle dingetje. En nu jodelt ze dwars door de woonkamer: "Papaaaaaaaa kom eens hier kijkuh! Ik heb suuuuuper grote poeppie gedaan in het potje!!! Echt suuuuuper stinkie!"
Ik heb mijn zoontje omgekocht met snoepjes (van die gummiebeertjes). Misschien niet pedagogisch verantwoord maar het werkte hier wel. Mijn zoon heeft ook een erg sterke eigen wil en vond het ook wel prima in zijn luier, terwijl hij heel goed wist wanneer hij moest plassen of poepen. Hij is overigens nu 3 jaar en 3 maanden. Met 3 jaar en 1 maand was hij zindelijk.