Hulpmiddelen vanuit de WMO

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Maan14, 12 okt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Hallo,ik heb morgen een gesprek voor een aangepaste fiets vanuit de WMO voor onze zoon.

Wie heeft er hier ervaring mee en kan mij een beetje uitleggen wat een gesprek in houd? Het gaat momenteel allemaal via de telefoon..

2. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.545
    3.057
    113
    Wij hadden zo'n gesprek voor een buggy.
    Ze vroegen waarom wij hem nodig hadden en wat de problematiek was.
    Er zat eenuitgebreid verslag bij van de ergo en daar stond ook alles in.

Maan14 vindt dit leuk.
  3. Maan14

Maan14 Niet meer actief

.

Oke, onze zoon heeft een motorische ontwikkeling stoornis. Verder verdenking van zowel motorische als verbalen dyspraxie. Echter staat die voor dat laatste op een maanden langen wachttijd die door corona nog langer duurd om via kindonderzoek duidelijk te krijgen wat het precies is.

Hij kan niet fietsen, trappen evenwicht houden en voor zich kijken dat is te veel gevraagd ook kan hij zijn voeten niet op de trappers laten als hij niet kijkt. Daar door krijgt hij een soort error en valt hij gewoon om. Hij is nu 131 en te groot voor fietsjes met zijwieltjes.

4. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Gesprek is al geweest, jammer dat ik het niet op tijd zag. Hoe is het gegaan?
    Hier z'n 6 jaar ervaring met hulpmiddelen aanvragen zowel via wmo als bij de zorgverzekeraar.
    Als het zo lastig is voor hem zoals je omschrijft zou een duo fiets dan wat zijn?

Maan14 vindt dit leuk.
  5. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Dankjewel voor je reactie. Ze hebben nu het plan een driewieler met eventueel trap ondersteuning. Ze gaan het voorleggen en in de gemeente kijken of ze voor zijn leeftijd het hebben. Ze hadden het er over dat bruikleen makelijker toegekend word als een product echt toewijzen. En zou vandaag terug gebeld worden.

6. paula1984

Hier is standaard bruikleen. Gemeente betaald de voorziening en indien het niet meer nodig is of er moet iets anders komen gaat het terug naar de leverancier.

Ervaring hier is dat zonder ondersteuning eenvoudiger toegekend word. Houd ook in je achterhoofd dat dit veiliger zou kunnen zijn. Als de fiets aan de haal gaat omdat hij het motorisch even niet bij kan benen is dat gevaarlijk zeker als hij verbaal niet aan kan geven dat het niet gaat.
    Is zijn spierkracht voldoende denk je voor een gewone driewieler?

Maan14 vindt dit leuk.
  7. paula1984

Maan14 vindt dit leuk.
  8. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Ik heb zelf ook het liefst zonder trap ondersteuning. Omdat ik daar inderdaad ook bang voor ben. Dar zijn fiets sneller gaat als zijn benen. En we dan ongelukken krijgen. Heb dit net ook aan gegeven.

De gene die ik sprak wist niet of er voor zijn leeftijd wel fietsen toegekend konden worden in bruikleen en zou er achter aan gaan. Ik ga er vanuit dat ze deze wel vaker uitlenen aan kindjes. Dus hoop dat het allemaal goed komt. Werd net gebeld dat hij vrijdag meer hoopt te weten.

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.479
    113
    Maar trapondersteuning werkt alleen als hij zelf trapt, als hij zelf niets doet met zijn benen doet de trapondersteuning het ook niet.

Ze zijn er wel voor jonge kinderen, het klasgenootje (ze heeft mrsa) van mijn dochter kreeg er 1 toen ze in groep 3 zat (goh wat was dat kind trots , eindelijk hoefde ze niet meer in de bakfiets maar kon ze zelf fietsen)

Maan14 vindt dit leuk.
  10. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Oke, dat is ook weer goed om te weten. Ik weet ook dat ze er zijn maar ze hadden het er over dat onze kern gemeente met een contract met een hulpmiddelen bedrijf dit dan zou moeten uitgeven. En ze niet wisten of dit bedrijf kinder fietsjes hadden. Al ga ik er vanuit van wel. Zou zo mooi zijn als hij op de fiets naar school zou kunnen rijden nu elke dag met de auto terwijl het goed te fietsen is. Net te ver weg om te voet te kunnen gaan zeg maar. Zouden dan in de winter kunnen gaan oefenen zodat hij beter in het verkeer word zodat ik hem zodra de kleinste groot genoeg voor een stoeltje is mee kan nemen op de fiets.

Voor achter op is hij te zwaar en groot. Vanwegen mijn eigen hart aandoening trek ik dat dan niet.

11. paula1984

Dat is onzin wat je gemeente zegt. Hun bedrijf (bij ons is dit medipoint) hey niet heeft staan schaffen ze ( medipoint dus) het aan en verkopen of verhuren het vervolgens aan jullie gemeente. En pleit met onderbouwing waarom er juist geen ondersteuning of wel ondersteuning om mag.

Maan14 vindt dit leuk.
  12. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Super dat je me dit even verteld want dan weet ik dit. Het is een hele onbekende wereld voor ons. Waar door niet veel verstand er van heb. We hebben hier ook medipoint trouwens. De gene die de zaak behandeld werkte eerst in een anderen Provincie en dit was zijn eerste aanvraag voor een kind. Hij wilde alles daarom zeker te weten 100% correct doen.

paula1984 vindt dit leuk.
  13. paula1984

Herkenbaar voor een kind weten ze vaak gewoon niet hoe te handelen. En als ouders dan ook niet helemaal weten wat hun rechten zijn is het lastig.
    Zo hebben wij een rolstoel bakfiets. Dat was een hele stunt maar door goede onderbouwing toch gelukt. En nee die hadden medipoint natuurlijk ook niet staan. Ik had via Facebook groep waar ik lid van ben een adres gekregen van een bedrijf in Haarlem die ze maakt. Medipoint heeft hem gekocht bij hun en verhuurt hem vervolgens aan de gemeente. Als er meer vragen of hulp nodig is hoor ik het graag! Mag ook per pb evt.
    Het is een oerwoud van bureaucratie en er is een lange adem nodig soms, maar als het dan gelukt is en je kind mag en kan ook meedoen dan is het het 100% waard.

Maan14 vindt dit leuk.
  14. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.545
    3.057
    113
    Wij hebben de kinderwagen ook via medipoint.
    We hadden de aanvraag gedaan, gesprek met de gemeente gehad en daarna belde medipoint ons.
    Toen kwamen ze thuis om de kinderwagen te passen.
    En die werd toen aangepast en na een paar weken bezorgd.

En gaan nu een aanvraag doen voor een aangepaste stoel voor aan tafel.
    Zodat hij beter ondersteund word, dat minder energie kost en hij dan hopelijk nog iets kan eten.

Maan14 vindt dit leuk.
  15. paula1984

Geld ook voor jou :) als je nog tips nodig hebt zowel voor onderbouwing of hoe te formuleren pb mag altijd.

Hier een aangepaste eet stoel, auto stoel, eerst een wandelwagen later een buggy, 5 wiel fiets, rollator, sta tafel, hoog/laag bed en Electrische rolstoel bakfiets.
    Sommige dingen hebben we nog, andere zijn gelukkig overbodig geworden of vervangen door iets anders.
    Genoeg aanvraag ervaring dus :thumup:

16. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.545
    3.057
    113
    Bedankt :)
    We hebben nu hopelijk genoeg aan de kinderwagen en een eet stoel.
    Hij kan prima fietsen maar is snel afgeleid en moe. Voor nu hoeft hij ook geen grotere stukken te fietsen.

Gaan nu wel proberen pgb aan te vragen omdat hij zo overprikkeld word van bso.
    Hij trekt dat eigenlijk niet, maar hebben daar nu geen keus in.

Maan14 vindt dit leuk.
  17. Maan14

Maan14 Niet meer actief

Net gebeld dat Welzorg contact gaat opnemen om een fiets aan te meten. Zo blij en opgelucht. Alleen moet de gemeente nog akkoord geven. Maar ze gingen er vanuit dat het wel goed zou komen.

elsie89 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina