Ik heb een behoorlijke erfelijke oogafwijking en vandaag moeten we naar de oogarts met onze zoon om te kijken of hij diezelfde oogafwijking ook heeft. Hij zal als hij hem heeft hem in een veel lichtere mate hebben maar toch ben ik er zenuwachtig voor! Vorige week moest ik zelf naar de oogarts en vroeg haar hoe groot de kans was dat mijn kinderen ook deze oogafwijking hebben. Zij vertelde mij dat omdat het een erfelijke afwijking is dat de kans wel groot is. Natuurlijk is een bril moeten niet erg, en het zou hem waarschijnlijk nog stoer staan ook! Maar ik weet zelf hoe het was om dagelijks afgeplakt te moeten worden, gedruppeld en dit tot mijn 10e jaar! De erfelijke afwijking waar het om gaat is een extreem lui oog. Met daarbij een spier in het oog die verlamd is. De zenuwen zitten mij hoog omdat ik het mijn kinderen niet gun om slecht zicht te hebben en altijd te moeten oppassen. Het is niet het eind van de wereld hoor mocht hij het wel hebben maar heb gewoon de hoop dat mijn kinderen het niet hebben.
Sterkte en hopen dat het mee zal vallen. De kans is 50/50 en misschien zitten ze juist aan de goede kant van de 50%. Lijkt mij ook zenuwslopend. Succes in het ziekenhuis!
Ja het is waarschijnlijk niet een heftige vorm als bij mij maar hij is nu bijna 3 en loenst een beetje. En een kind van bijna 3 hoort niet meer te loensen. Ook als hij TV kijkt en wat moe is aan het eind van de dag zit hij wat te knijpen met zijn ogen. Ik vind het behoorlijk spannend. Het is niet dat het heel erg is als hij een bril nodig heeft goddank hebben ze nu leukere brillen dan toen ik een bril kreeg Maar voor hem is leuk anders en mijn zoon kennende zal hij er alles aan doen om hem niet op te hoeven. (Ik was 1 jaar toen ik een bril kreeg en heb mijn bril tot 4 jaar continu mijn bril kwijt gemaakt of hem bewust gesloopt)
nu is het heel anders hoor. afplakken met hele leuke stickers. ze kiezen het zelf. het hoefte nog niet vr mijn zoon. maar hij heeft wel een bril vanaf bijna 2,5 jaar oud. vroeg aanpakken helpt! ik hoop voor jou dat het helemaal prima is. maar het is verstandig regelmatig te laten checken. dus wel druppels tot 10-12 jaar oud. ook als er nu geen lui oog is.
Goddank de genen van mijn man overheersen! G hoeft nu nog geen bril! Wel moet hij tot zijn 6e sowieso onder controle blijven om te zien of hij een lui oog ontwikkeld! Maar voor nu zijn we er weer een jaar vanaf!
Dat is fijn!! Hier ook, mijn oudste heeft de oogafwijking van mijn man geërfd. Maar we hebben geluk, zijn ogen corrigeren nu nog zo goed dat hij ooit een bril moet, maar voorlopig niet. Hopelijk duurt het nog even
Hier hebben beide dochters mijn ogen helaas. De oudste heeft een bril en plakt een paar uurtjes af. De jongste van nog geen 2 moet ook elke 3 mnd mee op controle, maar heeft nog geen bril, omdat ze zo jong is. Ik vond het ook niet leuk dat ze zo snel al een bril moest, maar ik ben ook blij dat ze hem niet pas op haar 11e heeft gekregen zoals ik. Ik had jaren moeite met lezen, omdat ik de letters vaak niet zag en niemand mij geloofde.