Sorry alvast voor het lange verhaal Graag jullie mening. Sinds vandaag heeft onze dochter van bijna 5 jaar een bril. De ogentest op het CB met 3 jaar was prima. Met bijna 4 jaar was die twijfelachtig en we zijn nog een keer teruggeweest. Weer twijfelachtig. Afgesproken dat ze in groep 1 nog een keer werd opgeroepen. Dit was afgelopen oktober zo en hier leek het alsof ze met 1 oog minder goed zag. Afgesproken om door te verwijzen naar de orthoptist. Daar was duidelijk dat de stand van haar ogen prima was maar dat ze met beide ogen vanaf het 4e rijtje het minder goed zag. Terwijl ze tot het 6e rijtje zou moeten zien. Er werd een afspraak gemaakt voor een skiascopietest en dus moesten we haar ogen een weekend 2x daags druppelen met atropinedruppels. Die maandagochtend nog een keer en vervolgens werd die middag de sterkte bepaald. Uitslag +6 en +5.75 En echt nooit maar dan ook nooit wat gemerkt! Iedereen was even verbaasd ook de juffen. Ze is gek op knutselen en haar fijne moteriek is super. Strijkkralen, knippen, binnen de lijntjes kleuren gaat haar prima af. Maar ook ziet ze bv vliegtuigen in de lucht eerder dan ik als we op de fiets zitten. Dus op de test na niets te merken. Ook niet moe, vallen etc. Nu hebben we vanmiddag haar bril opgehaald. Maar door vele reacties van mensen (oa ook in de brillenwinkel) ga ik twijfelen. Helemaal niets merken en ook komt het in de familie niet voor dit is apart hoor ik. Ik weet dat de ogen van kinderen nog erg kunnen corrigeren. Ze weet immers niet beter en de bril zou haar dus vooral rust moeten geven. Nu zegt ze sinds ze hem vanmiddag op heeft dat alles groter is. Lijkt mij dat dingen scherper moeten worden maar de vloer ziet er raar uit en mama is groter etc Ja het is plussterkte dus vergroot maar toch. Ik wil graag weten is dit allemaal normaal? Dat je echt niets merkt? Vaak hoor je achteraf toch dat ze het gemerkt hebben. Waar ik gewoon bang voor ben is dat de test niet goed gegaan is en het lijkt me niet goed voor ogen als je een bril draagt met flinke plussterkte maar het is niet nodig. Reden ook van twijfel is de druppels. Ik hoor dat ze ook vaak een druppel gebruiken die maar 1x hoeft en een half uur in hoeft te trekken. Mij is verteld dat ze die liever niet bij kinderen gebruiken ivm hallucineren. Maar waarom doen ze het bij andere kinderen dan wel? Nogmaals ik vind het prima als het klopt, maar mijn gevoel zegt dat het niet klopt. En mijn gevoel zit zo vaak goed. Maar aan de andere kant die apparaten liegen toch niet en daar moet ik toch op vertrouwen? Alvast bedankt!
hier hebben ze die half uurs druppel ook gebruikt bij colin. Die heeft cilinder afwijking maar verder niet dus wachten we zijn groei nog even omdat de + dan als het goed is vanzelf minder word. Lieverd als JIJ twijfelt vraag second opinion en vraag dan die half uurs druppel evt. Mama weten het vaak prima.
Het is herkenbaar ts! Hier ook een dikke plus en hoge cilinders, nooit ook maar iets gemerkt en ook ik heb serieus getwijfeld of dat apparaat wel goed was. Over een tijdje als je dochter aan de bril gewend is, zal ze het verschil zelf beter kunnen benoemen. Zo ging het hier tenminste. Zoon zet bril altijd trouw op. Zegt zelf dat hij met bril alles beter kan zien. Dat bleek ook uit de laatste oogtest. Soms groeit het oog nog en kan een plus wat minder worden, maar dat gebeurd lang niet altijd.
Hier ook zo' 'n flinke +sterkte en ook nooit iets gemerkt hoor. Dus dat kan wel degelijk. Die oogjes corrigeren nog zo sterk als ze zo jong zijn. En vliegtuigen zien in de lucht is niet heel gek bij een + Sterkte, ze zien vooral dichtbij minder goed. Maar nogmaals.....ook wij hadden niks gemerkt bij onze dochter, zag ook dichtbij alles prima dachten wij.
Dit is herkenbaar hoor, niet bij mijn dochter maar werd al gewaarschuwd dat er een wereld voor ze open gaat. En kijk zelf maar eens door die bril, dan zie je dat alles veel groter word. Een kindje van kennissen riep zelfs: kijk mama, die boom heeft bladeren. Had ze nog nooit gezien! Oh en hier heeft ook nooit iemand iets gemerkt waardoor de een bril zou moeten.
Hier een plus sterkte van 1.50 en 2.50 bij de oudste van toen nog 5. Niet een erge afwijking, maar wij merkten dat niet echt. 1 oog is prima op schema, de andere heeft dus een afwijking. Wel had ik altijd het idee dat 1 oog er 'anders' uit zag, die zat anders in zijn gezicht. Moeilijk uit te leggen, haha. Nu heeft hij een brilletje, en het geeft hem een stuk meer rust en hij wil hem zelf ook heel erg graag op. Hij vond eerst alles ook groter. Morgen hebben wij de eerste controle na 3 maanden, en ik ben erg benieuwd of het brilletje al wat 'doet' . Het is hier de bedoeling dat hij geen bril meer nodig gaat hebben omdat zijn ene oog goed wordt gecorrigeerd. Dit vond ik trouwens een informatieve site: Refractie - brekingsafwijkingen - brilsterkte- brillen, bijziendheid, verziendheid > Oogartsen.nl
Hier een dochter met +8 bij een oog. Een lui oog dus. Ook nooit iets gemerkt. Nu zet ze toch graag haar bril op en vanaf gisteren ook afplakken.
Heel herkenbaar, Onze zoon heeft aan beide ogen +7 en ook wij hebben er nooit iets van gemerkt. De eerste keer bij de orthoptist vertelde hij dat Beau nog geen 5% kon zien, dat verbaasde ons heel erg. Je hebt het idee dat je dat toch wel moet merken maar blijkbaar kunnen ze dat heel goed zelf corrigeren. Bij Beau is het helaas zo dat ook een bril niet goed werkt en heeft hij met bril nog maar een zicht van 25%. Hij is nu onder behandeling bij Bartimeus. Ook bij ons in de families komt dit niet voor in deze mate. Dat zij nu aan geeft dat ze dingen anders ziet geeft (denk ik) wel aan dat de bril zijn werk doet. Wij moesten na 3 maanden terug komen en werden de ogen opnieuw getest maar dan met bril. Hebben jullie ook een nieuwe afspraak binnenkort? Dan kan je je vragen opnieuw stellen. Zo niet even bellen of je een afspraak kan krijgen.
hier zelfde verhaal +7,5 en +8 en cilinder afwijking we hebben nooit iets gemerkt ook deed ze alles zonder bril geen hoofdpijn nooit moe
Thx meiden voor jullie reacties dat stelte me wel wat gerust. @Mirell, moest jij ook zo wennen aan het vergooteffect? De glazen zijn nu gemaakt op +4.75 geloof ik. Maar vind het erg wennen. En dan hebben we zelfs gekozen voor de dunste en duurste glazen En is het bij je dochter inmiddels wat minder geworden qua sterkte of niet? De ene zegt dat het weg kan trekken omdat het plus is en de ander zegt omdat het een flinke plus is van niet. Zal vnv even een foto plaatsen van haar met bril. Daar zie je het vergrotende effect trouwens niet maar wel van dichtbij en van de zijkant.
en dit was haar eerste montuurtje nog geen jaar gedragen toen moest ze al een nieuwe omdat de sterkte veranderd was
Hier ons zoontje met bril. Maar 1 glas heeft geen sterkte, de andere +1.50. Ik zie geen verschil trouwens.
Prachtig mannetje zeg! Maar waarom heeft het andere oog dan niet de sterkte van +2.50? Hier heeft dochter ook een bril sinds juni jl. Het begon met een cylinderafwijking van -2. Nu na een paar maanden heeft ze weer een test gehad en bleek haar sterkte ook te zijn veranderd in +.25 en +.50 en de cyl afwijking is nu -1.75. Ze heeft nu dus nieuwe glazen gehad. Met die sterkte er ook in. Ik ben wel verbaasd eigenlijk, omdat ik dacht dat kinderen op zo'n jonge leeftijd bij zo'n kleine afwijking geen bril nodig hadden.
Ik ben geen orthoptist of oogarts maar heb wel een dochtertje die contact lenzen draagt en er daarom best veel vanaf weet. Ze is nu 20 maanden en heeft een sterkte van plus 23. Ja je leest het goed. De sterkte van bril glazen en contact lenzen zijn overigens wel verschillend. Dit komt omdat de lens op het oog wordt gedragen en de bril iets verder weg van het oog. Of mijn dochtertje nu speelt/loopt/eet ect. met of zonder lenzen in, bijna niemand merkt het verschil. Mijn dochtertje ziet bijvoorbeeld nog geen hagelslag korrel liggen van dichtbij zonder lenzen. Die kleintjes kun zich prima redden met de grote contouren van een voorwerp. Het beeld wat hun dan zien is waziger/onscherp. Hoe meer sterkte die ze nodig hebben hoe meer onscherp ze dus zien. Waarschijnlijk zal een brilletje voor je kind, je kind een hoop rust geven. Ze hoeft zich dan namelijk niet zo in te spannen.
Dank je Nou, dat waren de metingen met druppeltjes dacht ik. Een is normaal glas, om het andere oog 'recht' te trekken, als dus de oogarts. Want in feite is het een lui oog. Zijn goede oog is, zonder druppeltjes, gewoon goed. Hij kon alle regels lezen. Met zijn slechte oog de onderste 2 regels slecht of niet. Maar weet niet of ik het goed zeg, dan moet ik even een foldertje er bij pakken. Ik vind die plus sterktes en cilinders sowieso moeilijk. Ik zit in de - met mijn ogen, dat snap ik veel beter.
Heeft je dochter contactlenzen? Hoe krijg je ze in bij zon kleintje? Mijn dochter zegt ook iedere keer: als ik groot ben wil ik ook lenzen!
Ze is geboren met staar en is 9 maanden bijna blind geweest. Toen geopereerd. Dus ben al blij dat ze überhaupt wat ziet. Ze heeft siliconen lenzen in. Deze mogen een maand blijven zitten dag en nacht en moeten er dan uit om schoon gemaakt te worden. Ze hebben mij dat geleerd op een manier die niemand aanstaat. Kind in de houdgreep met 2 volwassenen. En dan nog 1 volwassenen die het oog open moet trekken en dan met zijn duimen de lenzen eruit moet wippen. En op deze manier moesten ze ook terug. Dit was echt niet leuk en ze was daar iedere keer zo van over stuur. Ja logisch ook natuurlijk. Nu krijgt ze een klein flesje melk en ik mag er dan op mijn gemak de lenzen uit halen/erin doen. Ze mogen dan een maand blijven zitten maar ze kan ze er zelf uit halen . Het is voor mij 24 uur per dag opletten geblazen want de zorgverzekering vergoed die dingen niet oneindig. Over een paar jaar krijgt ze een brilletje erbij. Weet niet hoe oud je dochtertje is maar als ik zou mogen kiezen zou ik daar nog heeeeeel lang mee wachten haha.
Heel mooi Mirell en Aszz! Ik zie bij jullie kindjes ook geen vergrootglas effect. Zien jullie dat zelf wel van dichtbij? Mijn dochter met haar bril, zo vind ik hem wel leuk staan maar van dichtbij moet ik zo wennen. Ik ga soms haast twijfelen of ze de glazen wel echt ontspiegeld hebben en heel dun geslepen. Bril is trouwens roze met oranje maar dat zie je hier niet zo goed omdat de foto 's avonds gemaakt is.
Oeh mooie bril, en lief meisje zeg. Past helemaal bij haar. Die grote monturen houden hoor, staat leuk! Ik heb ook het grootste jongens montuur uitgezocht. Ik zag het wel hoor, dat vergroot effect. Maar daar wen je zo snel aan. Ik vind het nu raar als hij zijn bril niet op heeft, ziet er zo kaal uit haha. Heb ze ook ontspiegeld en de hele rambam, maar zoals je op de foto ziet spiegelt het nog steeds. En omdat zijn sterkte niet zo heftig is, zijn de glazen niet dik.