Hoi mama's, Ik weet het: je moet je eigen gevoel volgen... Maar ik vind het daarbij heel prettig om jullie mening/verhaal te horen Mijn zoontje is nu bijna 12 weken oud en het is ons 1e kindje. Het gaat eigenlijk heel goed. Hij slaapt al vanaf dat hij 6 weken is de hele nacht door. Overdag gaat het ook best goed. Hij slaapt de ene keer beter/langer dan de andere keer. En als hij dan niet wil slapen, is hij gelukkig erg vrolijk. Maar dan, die avonden... Na de fles van 19 uur gaat het een uurtje best redelijk, maar daarna wordt ie hangerig, huilerig, alsof hem iets niet lekker zit. Het lijkt wel alsof hij ergens "tegen aan het vechten" is, zo onrustig. Het enige wat helpt is met hem door de kamer wandelen. Dan kijkt hij met grote ogen in het rond en is hij stil. De eerste weken deden we dat dan ook van 20 tot 22 uur, maar nu zitten we te denken... er moet toch ook een moment komen dat hij gewoon gaat slapen 's avonds? We hebben wel eens gedacht: misschien slaapt hij overdag teveel? Dat hij 's avonds rond dat tijdstip gewoon even uitgeslapen is? Maarja, als we hem dan 's ochtends of 's middags proberen wakker te houden, is ook geen succes. Hij is dan gewoon moe, dus dat vinden we zielig. Moet ik proberen om er toch een kantelpunt in te krijgen? Of maar gewoon afwachten tot hij ooit wel gaat slapen en me niet druk maken hierover? Overdag hebben we 4 uur tussen de fles zitten, maar 's avonds doen we het bewust al wat eerder: 7-11-15-19-22 uur. Dus al een uurtje eerder om 22 uur. Daarna gaat hij naar bed en slaapt ie door tot 's ochtends 7. Ben benieuwd hoe jullie hierover denken... Sorry voor m'n lange verhaal haha! Oja, en heel heel soms zijn we aan het wiegen/knuffelen/schommelen en dan wordt hij eindelijk stil en valt hij in slaap!! YES zou je denken, maar dan is dit om 22:00 uur en dan moeten we hem een uur later alweer wakker maken voor de voeding?!?!
Oei, ik heb echt een heel andere aanpak dan jij... dus denk niet dat ik de aangewezen persoon ben om je hierin te adviseren. Maar het komt erop neer dat het vanzelf goed komt! En in de avond hebben veel baby's het moeilijk. Mijn zoontje wilde dan altijd wat meer melk drinken als voorbereiding op de nacht! Misschien helpt dat, als je na de fles van 19 uur gewoon een klein flesje aanbiedt om, laten we zeggen, 21 uur? Ook kan het huilen zijn 'om de dag te verwerken'. Of gewoon bij je willen zijn. Overdag kan hij niet te veel slapen hoor. Ik zou hem zeker niet expres wakker houden.
Zeker niet wakker houden. Slapen overdag betekend beter slapen s nachts bij baby s. Sommige baby s hebben een huiluur, en het houdt op gegeven moment op als ze bewuster worden van de wereld. Dus lekker bij je nemen en laten spelen, hier hielp zingen altijd.
Die wakkere uurtjes in de avond hebben veel jonge baby's volgens mij. Mij oudste had dam echt zijn 'huiluurtjes'. En hij sliep overdag ook niet veel dus daar lag het niet aan. Mijn jongste huilde niet veel s avonds maar was wel vaak wakker en als hij wel sliep wilde hij echt bij ons liggen. Bij mijn oudste ging het met drie maanden beter. Eerst af en toe een avond dat hij sliep en dat werden er steeds meer. Bij mijn tweede ging het ook beter vanaf een maand of drie - vier. Ik hoop voor je dat het bij jullie ook snel beter gaat.
Is hij niet juist te moe? Mijn zoontje had de eerste tijd ook van die huilbuien 's avonds en bleek juist oververmoeid en overprikkeld door de dag. De oplossing was hier korte wakkere perioden. Op die leeftijd legde ik hem steeds na 1,5 uur wakker terug in bed. Dat was het maximale wat hij kon volhouden, als hij langer wakker was dan raakte hij oververmoeid en overprikkeld en zat ik 's avonds met drama. Zolang ik die 1,5 uur aanhield sliep hij 's avonds wel makkelijk in. Dan behield hij gewoon zijn rust.
Huiluurtjes.. Had mijn dochter ook. Heel normale fase maar oh zo vermoeiend. Ging hier opeens over. Zou zeker niet wakker houden. Elkaar afwisselen en doorbijten. Probeer het te accepteren, het komt echt goed. Was het eerlijk gezegd ook al weer min of meer vergeten. Schrale troost misschien: de meeste komen rond die leeftijd nog minimaal 1x snachts, lees dat je zoontje al doorslaapt
Wat zegt je gevoel? Wat heeft hij nodig? Jullie veiligheid/geborgenheid om de prikkels van de dag te verwerken? Vind je het ok om daaraan toe te geven? Hier trouwens nooit echt ritmes op de klok gehad met de kinderen overigens, al kon ik met de derde veel beter mijn gevoel volgen. Maw als ze onrustig was en werd rustig bij me, nam ik haar lekker bij me. En dat kon de ene dag van 17 tot 18 zijn, de andere dag van 16 tot 23. En dan kwam ze s nachts ook nog elke 2-3 uur Met 8 maanden had ze ineens het licht gezien en sindsdien slaapt ze klokje rond. Met andere woorden, het komt vroeg of laat vanzelf goed. zolang je je gevoel volgt, maar belangrijk! ook je eigen grenzen bewaakt.
Oh en mbt je laatste vraag: ik zou lekker m'n bed in kruipen en kijken wat ie doet. Even ervanuit gaand dat je kind verder geen medische redenen heeft waarom het perse om de zoveel tijd voeding moet hebben.
Klinkt als een huiluurtje en die kan helaas wel langer duren dan een uurtje. Ik zou hem gewoon lekker bij je houden en proberen te wandelen ofzo. Hier heeft het tot zeker 6 maanden geduurd, maar uiteindelijk is ze ook gewoon 's avonds gaan slapen. Het komt echt vanzelf goed.
Klinkt inderdaad als het bekende huiluurtje (wat langer dan een uur kan duren) Als hij in slaap valt bij jullie zou ik hem niet wakker maken voor de fles maar kijken wanneer hij zelf komt. Of een droomvoeding (al slapend de fles aanbieden) kan je ook geven deden wij ook wel eens.
onze dochter (15 weken) heeft dat ook. Ik geef haar bij de eerste kik de laatste voeding en leg haar dan op bed (rond 20.00) dan slaapt ze zo. Wel met gevolg dat ze nu aan de borst ligt. Misschien wel een verschil dat het een bv kindje is zonder schema. Maar misschien vecht ze tegen de slaap?
Allebei mijn kinderen hebben dat gehad van 19 uur tot 22 uur. Ik heb ze consequent ''s avonds in bed gelegd en bij het huilen (zo'n 5 minuten later) er weer uitgehaald. Ergens tussen de 4 en 5 maanden sliepen ze ineens door. Als ze in slaap vielen rond 21 uur liet ik ze gewoon een uurtje op de bank liggen en om 22 uur de fles, daarna het bed in. Dat werkte hier.
Duidelijk het bekende huiluurtje. Heeft hier ook een paar weekjes geduurd. Geen zin in strijd of wat dan ook gehad dus heeft ze een paar weekjes iedere avond tussen 20.00 en 22.30 op onze borst geslapen op de bank. In bed wilde ze niet dus waarom niet zo. Ze groeien vanzelf over deze fase heen. Ik denk nog vaak aan deze avonden. Intens geluk!
Hier inderdaad ook precies die tijdstippen alleen maar huilen mits we met haar rondliepen. Ging rond de 3 maanden wel ineens over. Ik probeerde elke avond om haar gewoon in bedje te leggen voor de slaap, lukte dat niet, mocht ze bij me. En op een dag lukte het ineens wel om gewoon rond 19u na de fles te slapen. Daarna nog een hele tijd gehad dat we haar rond 22.30u voorzichtig uit bed plukten, flesje gaven die ze slapend op dronk en daarna weer voorzichtig in bed. Dan sliep ze meestal gewoon door. Maar daar zijn we met 4 maanden ook mee gestopt. Dus mijn tip is: na de laatste fles lekker met een vol buikje en schone luier naar bed elke dag. Lukt het niet, gewoon eruit halen en lekker kroelen en morgen weer proberen. Als het wel lukt kun je er rond 22u voor kiezen om nog een droomvoeding te geven, maar je kunt hem evt ook wel proberen over te slaan, wie weet lukt het wel.
Huiluurtje idd, is vermoeiend he, maar dat betert snel! Hier ging ze pas rond 6/7 maand op een vast tijdstip, 19u, haar bedje in en hadden we weer zalige rustige avonden voor onszelf
Wij hebben precies hetzelfde met ons dochtertje van 3 maanden. Ze wordt zo zeurderig omdat ze moe is, maar als je haar in bed ligt gaat ze huilen en raakt uiteindelijk helemaal overstuur. We geven haar nu de 1 na laatste fles rond 7, is dan nog een uurtje wakker en stoppen haar dan in de draagzak zodat ze in slaap valt. Dan leggen we haar in dr bedje rond 9 en we maken haar 1,5 tot 2 uur later wakker voor de laatste voeding. Ze slaapt daarna lekker de hele nacht verder door.
Hier is het ongeveer hetzelfde als bij jou, ik geef mijn dochter ook 4 uur tussen de voedingen maar savonds laat ik er maar 2 / 2en half uur tussen gewoon omdat ze anders niet stopt met huilen totdat ze haar flesje heeft gehad en daarna slaapt ze heerlijk. Ik was gister toevallig bij het cb en vroeg hoe dat kon en daar vertelde ze dat het mogelijk is dat ze gewoon wat extra voeding aan het "verzamelen" is om zo'n lange nacht te maken.. dus ik zou jou zoontje gewoon eerder een flesje geven en kijken wat ie doet
Ging hier ook zo. De eerste 10 weken elke avond in de weer geweest met een kindje wat om de 10-15 minuten een driftbuitje kreeg en de hele avond wakker was (en vervolgens snachts doorsliep; overdag hadden (en hebben) we geen kind aan 'm). Vanaf ca 10 weken hebben we hem boven in bed gelegd (met een volle buik). Dat was ca 3 avonden véel huilen. We gingen er elke 5-10 minuten heen. Speentje, troosten, flesje, muziekje.. Na een paar avonden konden we hem gewoon in bed leggen en ging hij slapen zonder huilen. Ik denk dat hij zich moeilijk in slaap kon krijgen 's avonds en daardoor overprikkeld werd (ging zich tijdens een driftbui ook behoorlijk overstrekken). Nu gaat het goed, we hebben het sindsdien niet meer gehad!
Wij legden ze telkens rond 19-20u in bed en gaven de laatste voeding al slapend (droomvoeding). Volgens mij is hij onrustig omdat hij moe is. Je kan ze in bed leggen als dat lukt. En dan lekker laten slapen en niet wakker maken voor de voeding.