Mijn dochter krijgt binnenkort een groot bed met uitvalbeveiliging. We willen haar ruim voor de komst van de baby naar haar nieuwe kamer laten gaan. Dan zal ze ook onder een dekbed moeten gaan slapen. Eigenlijk vind ik dit stiekem een beetje eng. Zo'n groot dekbed, wat als ze eronder raakt? Kan ze dan nog stikken? Hebben jullie tips? Onder dekens laten slapen is natuurlijk helemaal uit de tijd... maar ik zou het zelf wel een prettiger idee vinden. Een peuterbed kan natuurlijk ook, maar eigenlijk vind ik dat niet handig. Dan moeten we 2x wat kopen. En zoveel kinderen gaan in 1x naar een groot bed. Hebben jullie nog andere tips bij de overgang naar een groot bed?
Ik zou me er niet te druk over maken, een kind van 2,5 jaar kan prima een dekbed van zich afgooien als het benauwd wordt. Wij hebben het als volgt aangepakt: - bedden waren geleverd op een woensdag. We hadden pas zaterdag de tijd om ze in elkaar te zetten. Dat kwam goed uit, want ik heb woensdag verteld dat ze over een paar nachten overgaan in een 'grote-kindjes-bed', en ze hadden een paar dagen de tijd om te wennen; - laat je dochter haar eerste dekbedovertrek kiezen, ook al krijg je een princessengeval. Onze meiden hebben (op hun verzoek) een princessenbed gekregen, en ze waren er zo dolgelukkig mee dat het vanaf de eerste dag prima ging; - we hebben bedden samen in elkaar gezet. De eerste nacht hun ledikantjes in hun kamer gelaten en uitgelegd dat ze in het grote bed mogen slapen. Als ze het eng vonden, of als ze de hele tijd zouden gaan lopen_ konden ze weer terug naar hun babybed. - volgende nacht konden babybedjes al weg, het ging eigenlijk prima. Ze wisten de eerste tijd volgens mij niet eens dat ze zelf uit bed konden, want ze bleven zitten en om ons roepen als ze wakker werden.
Adi, bedankt voor de tips! Ze mag inderdaad zelf wel mee bepaalde dingen kiezen. Ik wilde haar eigenlijk dit dekbedovertrek geven: Barbapapa Kleur Streep 1 Persoons Ze is dol op Barbapapa! Maar misschien is mee naar een echte winkel wel beter.
Mijn tip: maak er pas een probleem van als je kind dat doet. Mijn dochter ging met haar 2e verjaardag in een peuterbed. Vanaf de eerste dag was ze super trots en ging het goed. bij jou vast ook
Ze verheugt zich er al erg op, dus wat dat betreft. Ik denk dat ze er zo in stapt en gaat slapen. Daar maak ik ook niet zo'n probleem van. Ze mag ook best nog een tijdje in haar ledikantje in de grote kamer. Het is gewoon puur dat ik dat dekbed een beetje eng vind. Ik weet wel dat ze vanaf 2 jaar onder een dekbed mogen. Het is zo, ik heb ooit een kindje verloren, terwijl ik gewoon lekker zorgeloos zwanger was en ervan overtuigd dat alles goed was. Dus het gevoel dat het zo weer afgelopen kan zijn, zit heel diep. Je maakt je dan toch eerder zorgen dan anderen. Over dingen die anderen niet altijd kunnen begrijpen.
jouw diepe angst is inderdaad heel begrijpelijk, en het is dan ook normaal dat je angst voelt om je dochter te verliezen Het is dan ook voor een buitenstaander heel lastig om te zeggen dat je je geen zorgen hoeft te maken, want zo'n tip slaat in jouw geval nergens op. Sterkte!
Hier is m'n zoontje met 2,5 overgegaan naar een peuterbed. Het leuke was dat hij mij heeft geholpen met in elkaar zetten. Helemaal trots was hij toen. Ik snap je angst om het dekbed. Doe gewoon wat jezelf t prettigst vind. Het zal je dochter niet uitmaken of dekens uit de tijd zijn of niet.
DIT Vooral met dit weer kun je net zogoed een zomerdekentje in haar nieuwe bed leggen. Mijn kinderen slapen met dit weer ook nog steeds onder hun babydeken, en als het heel warm is onder hun babylakentje. Ook in het grote bed. Ik heb al die dingen bewaard, juist voor zomerse nachten. Het ziet er dan inderdaad niet uit, en het dient alleen om hun rug te bedekken 's nachts. Maar als ik de bedde ga opmaken, vouw ik de deken op en leg die onder het kussen, en spreid de dekbed weer over het bed. En dan ziet het er voor overdag weer leuk uit
Oke, nu begrijp ik het. Waarom doe je dan niet gewoon een dekentje? Als jouw gevoel dat ingeeft zou ik dat doen. Er zijn vast hele leuke te krijgen.
Ik heb bij onze dochter nu gewoon een deken in de dekbedovertrek zitten, blijft nog beter liggen als een dekbed ook..
Dank jullie wel voor de lieve reacties! Doet me goed. Misschien is een deken inderdaad niet zo'n gek idee.
Ben een ouderwetse miep; ik vind lakens met een mooie deken leuk ^^. Dat doen we hier in de zomer ook, als het warm is. Als jij geruster bent als je dochter zo slaapt (wat ik me goed voor kan stellen) dan moet je het zeker niet laten omdat het 'minder mooi' staat. Ik denk dat je gemoedsrust je meer waard is .
Onze dochter is een erg warm beestje en voor haar hebben we een katoenen dekbed (is een zomerdekbed maar zij slaapt er 's winters ook onder) dat broeit niet en ademt wel net als een deken. Deze tijd van het jaar hebben aldi en/of lidl ze regelmatig in de aanbieding, geloof dat die van haar 16 euro koste. Vind het ideaal, kan in de wasmachine en droger en ze drijft d'r bed niet uit, wat ze wel deed met het syntetische dekbedje wat ze op het laatst in haar ledikant had omdat dekens geen doen meer waren. Daar lag ze ook meer op dan onder. Misschien dat het voor jouw kindje voor de winter te koud is maar voor de zomer is het ideaal en geeft jou de tijd om aan het idee dekbed te wennen.
Wij gingen toevallig verhuizen toen ze 2,5 was en ik heb toen maar gelijk een groot bed neergezet, verder niet erover gehad - maar bij de mijne moet ik zo weinig mogelijk aandacht besteden aan een overgang dan gaat het altijd beter dan wanneer ik het er uitgebreid over heb - toen ze in het huis kwam was ze in euforische staten haha en heeft zonder omhaal heerlijk geslapen in haar grote bed met grote deken. mijn mening is eigenlijk dat mensen er vaak te veel aandacht aan besteden waardoor een kind juist erg nerveus wordt voor zo'n verandering.
Wij een maandje terug haar in een groot bed gedaan. Had haae goed voorbereid. Ze is meegeweest met kopen. In sept wordt haar zusje geboren dus nu vindt ze zichzelf zoooo'n grote meid. Slapen gaat prima klimt er nooit uit maar mijn angst voor het dekbed had ik precies zoals jij! Nu overigens geen last meer van. Ze trekt ze maar tot haar middel omdat het anders te warm is of gooit ze volledig van haar af. Nee ze zal er niet onder stikken daar zijn ze nu echt groot genoeg voor. Dekbedovertrek zelf uit laten zoeken en ze heeft mama's smaak gelukkig Gewoon doen komt echt goed!!!