Mijn zoontje zit sinds 3 maanden op zwemles, maar wij zijn erg ontevreden over het huidige zwembad (geen goede communicatie, geen administratie, rommelig, geen persoonlijke aandacht, veel niveauverschil in de groep). Dit alles irriteert me nu zo erg dat ik aan het kijken ben voor een ander zwembad. Nu stuitte ik op een nieuwe cursus bij ons in de buurt, genaamd Intensief Zwemmen. In 24 weken wordt het A en B diploma gegarandeerd. Het is zwemmen met een swimsuit. Elke 6 weken overleg met de ouders, en maximaal 9 kinderen die allemaal 5 jaar of ouder zijn. Dit klinkt mij allemaal goed in de oren. Aleen de lessen duren 2,5 uur. Er zit wel een pauze in, maar het lijkt mij nogal lang. Mijn zoon is wel een echte waterrat, en vindt het niet erg om zo lang in het water te liggen, maar 2,5 uur echt zwemmen lijkt mij wel erg vermoeiend. Nu is mijn vraag of er iemand ervaring heeft met zulke lange lestijden. Wat vond je ervan? Is het te doen voor je kindje?
Al mijn kinderen hebben lessen van 2,5 uur gevolgd. Ik was eerst ook bang dat het te veel zou zijn, maar ik ben er heel enthousiast over. Bij ons was het water ook wat warmer, zodat ze geen energie verloren met zichzelf warm houden. Daarnaast wordt echt lesgeven afgewisseld met spelletjes in het water, waarbij ze ongemerkt toch best veel oefenen. In de pauze werd er voor drinken en fruit gezorgd. Mijn kinderen hebben met veel plezier en lekker snel hun diploma's gehaald. En de twee oudsten doen nu nog aan wedstrijdzwemmen.
Dat ligt denk ik aan het kind. Mijn dochter zou het echt niet uithouden. Die is vrij klein van stuk en zwemmen kost haar enorm veel kracht. Ze is na haar zwemles (45 minuten) echt kapot en moet er hard voor werken
Ik ken een kindje die het gedaan heeft...dat ging goed mijn dochter zou het nooit redden...een half uur is de max
Verschilt per kind. Mijn dochter deed een cursus waarbij ze 1,5 uur les had per keer. Ze waren alleen de eerste groep waarmee ze dit deden en ze hadden zich er wat op verkeken, dus veranderde de tijd na zoveel weken naar 2 uur les. Tussendoor hadden ze een korte pauze en gingen ze het meest in het warmere bad oefenen. Voor mijn dochtertje was dit prima te doen, terwijl ze 4 jaar en 3 maanden was toen ze ermee begon. Was verder ook tevreden over de cursus, werd leuk gebracht en max. 6 kinderen. Daarna zijn we verhuisd en hier bieden ze dat niet aan, mijn zoontje zit op zwemles wat een uur per les is. Hij is met 4 jaar en 7 maanden begonnen en pas sinds de laatste 2 of 3 lessen kan hij zich tot het einde concentreren, daarvoor begon hij heel enthousiast, maar deed na een half uur amper nog wat. Heb toen overwogen om hem een half jaar te laten stoppen en toen opeens ging het veel beter. Bij hem ben ik achteraf blij dat hij niet op die andere cursus zit. Hangt van meerdere dingen af, zowel geestelijk als fysiek of je kindje dat trekt.
Ligt denk aan het kind. Maar meestal geven ze dan wel een diploma garantie. Als ze het niet halen dat ze dan op kosten van het zwembad verder lessen mogen volgen. Mijn dochter heeft een cursus gedaan met 10x 3 uur. Zij ging er vrolijk in en kwam er net zo vrolijk weet uit. Ze hadden tussendoor 2 x een kleine pauze en deden tussendoor spellentjes. Na 5 dagen zwommen ze los in het diepe. Mijn dochter vind zwemmen nog steeds leuk en doet nu na 3 zwemdiploma, s aan waterpolo
Zelf zwemles gegeven en merkte dat een halfuur tot een uur toch wel de max is voor het gemiddelde kind. Niet zo zeer wat betreft volhouden aan kracht en zin, maar vooral wat betreft concentratie. Op een gegeven moment is dat gewoon 'klaar'.
Voor mijn zoon was 2 uur les achter elkaar (wel met een pauze, broodje eten en wat spelen) veel te lang, hij kon zich niet zo lang concentreren. Vervolgens zijn wij overgegaan naar 1 uur (50 minuten echt les en de rest spelen) les per keer en dat 2 keer per week en dat gaat veeeeeeel beter. Hij heeft het afzwemmen niet gehaald maar dat kwam omdat hij een tijdlang niet door het gat durfde maar dat is een ander verhaal. Wij hebben voor een totaal pakket betaald en mijn zoon krijgt dus nu lessen waarvoor we eigenlijk niet meer betalen. Ik weet wel dat ik het voor mijn jongste zoon anders doe, hij gaat pas op zwemmen als hij echt 5 jaar is of wat ouder (mijn oudste was 4,5 en kon zich toen nog helemaal niet goed concentreren en had weinig kracht, het is een iel ventje) en dan ook 1 of 2 keer per week een uur en niet 2 uur achter elkaar. Dan duurt het maar wat langer.
Dank voor jullie verhalen. Het is zo te lezen dus erg afhankelijk per kind. Mijn zoontje zwemt nu 1 uur, en dat houdt hij heel goed vol. Hij is dan echt een uur lang geconcentreerd en heeft nog genoeg energie erna. Ik neig er dus naar om het wel te gaan doen. Maar ik ben er nog niet helemaal uit..... Dus als er nog meer ervaringen zijn; graag!
Als een kind het al trekt qua energie en concentratie.. Dan lijkt het me wel extra belangrijk dat je na de zwemcursus regelmatig blijft oefenen. Anders lijkt me dat ze t ook snel(ler) weer zullen verleren..