Douchen met baby

Discussie in 'Verzorging' gestart door Selina1984, 3 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    Hallo dames,

Mijn vriend en ik hadden het er gisteren over dat het ons ook fijn lijkt om straks met de baby te douchen. Ik ben alleen zo bang dat onze kleine meid uit onze hander glibbert. Is dat een reeele angst? Mijn vriend zegt dat je haar toch onder haar billen vast hebt en dat er daardoor niks kan gebeuren, maar mij lijkt dat als je met zeep aan de slag gaat, het dan wel allemaal glibberig wordt. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

2. baby2011

baby2011 Fanatiek lid

15 aug 2010
    1.884
    396
    83
    toen de kleine nog heel klein was deed ik dat alleen als vriendlief thuis was

hij of ik zeepte de kleine in terwijl de ander hem vasthield

3. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik vond het ook eng hoor! Maar een baby glibbert echt niet zomaar uit je handen...
    Als je het echt niet aandurft zou je misschien kunnen overwegen zo'n draagdoek voor onder de douche aan te schaffen?
    Volgens mij te koop bij Draagdoek.nl

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Wij doen het ook, vanaf de kraamweek al bij de jongste. Veel makkelijker en sneller dan badderen..

De 1e paar keer gebruikte ik een krukje onder de douche, ook omdat ik nog niet 100% hersteld was. Dan kun je de kleine beter vasthouden. Maar ook staand gaat het prima. Zepen doen we toch niet elke keer, dat is niet zo gezond voor het huidje. Dus meestal lekker alleen water, en dan is het echt niet zo glibberig. Dan moet je even proberen, maar valt reuze mee.

In het begin hield ik hem echt in de voedingshouding vast, op het krukje had ik dan nog steeds van mijn schoot, staand niet, maar dat lukt wel met 2 handen. En nu houd ik hem rechtop vast, en dan 1 arm langs zijn schouders, en 1 onder zijn billen door. Die onder zijn billen, daar houd ik dan nog met mijn hand zijn bovenbeen vast, voor extra steun. Maar dat merk je vanzelf wel. De mijne heeft nog nooit geglibberd..

En ben je alleen: neem wasmand/babybadje/wipstoel/gootsteen, doe er een grote handdoek in, badcape erop, evt hydrofiel erin. De kleine leg je daarin (hier met luier gezien zijn plas timing). Dan kun je eerst zelf even snel douchen. Dan pak je de kleine, doucht samen, en als jullie klaar zijn leg je de kleine weer in het pakketje. Lekker ingewikkeld in de badcape en handdoek. Dan droog je jezelf zo snel mogelijk af, badjas aan. En dan kun je de kleine afdrogen en aankleden. Daarna droogde ik me nog goed af en deed mijn eigen kleren aan, en klaar..

5. nanni1996

nanni1996 Fanatiek lid

23 jul 2008
    3.640
    322
    83
    Hier ook al in de kraamweek lekker gaan douchen! Ik gebruik eigenlijk bijna geen zeep, is ook niet goed voor het huidje..
    Je zou tijdens het doudchen ook een hydrofiel of je kleintje kunnen doen, dan is het helemaal niet glad

6. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Hier ook sinds de kraamweek al douchen met de kleine. Met name omdat ik sowieso 6 weken geen badje klaar mocht (en kon) maken.
    Mijn man heeft dit geoefend met de kraamverzorgster erbij(wel zwembroek aan natuurlijk:)). Vraag het anders aan je kv in de kraamweek of die dit wil oefenen met je. Wij doen dit eigenlijk nooit alleen. Wij gebruiken alleen zeep voor de billetjes..

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.790
    18.973
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik ging altijd gewoon zittend douche: Zoon lag al klaar op het aankleedkussen of in zijn wipstoeltje naast de douche. Dan waste ik eerst mezelf even vlug. Als ik klaar was ging ik op mijn knieën zitten om zoon te pakken. Dan ging ik meestal in kleermaker zit zitten met hem op schoot. Als we klaar waren, legde ik hem terug, deed zelf even een badjas aan en droogde hem dan af. (Als hij eenmaal nat was wilde ik hem niet in zijn blootje laten liggen toen hij nog zo klein was.) Nadat ik hem had afgedroogd en aangekleed, droogde ik mezelf pas af.

8. gebakje

gebakje VIP lid

15 dec 2010
    5.130
    0
    0
    Heerle (NB)
    Een hydrofiel nemen om je kindje vast te houden werkt heel goed. Maar je zult zien dat je het waarschijnelijk niet nodig hebt. Die kleintjes wegen nog niet zo veel en bewegen ook nog niet zo veel.

En van de zwitsal zeep vrije wasgel worden ze niet zo glad, maar wel heel erg van de zwitsal shampoo.

9. juf85

juf85 Niet meer actief

onze kraamverzorgster zei meteen:
    We gaan alles oefenen: badje, tummytub en douche. Meestal deed ze de ene dag douche met vrouw en de andere met de man. De man had dan gewoon een boxer of zwembroek aan zei ze.

10. Onje

Onje Niet meer actief

Ik heb L alleen 's avonds ergens de 4e dag ofzo in bad gedaan.
    Heerlijk intiem moment vond het heel rust gevend.
    Onder de douche heb ik samen met mijn man gedaan ergens in week 2, lekker met zn 3en onder de douche 's avonds op een donkere dag ook weer zo heerlijk intiem.
    Pfff wat verlang ik daar naar terug !

Niet bang zijn! Dat maakt het onveilig.
    Bang dat je je kindje laat vallen, dan een hydrofiel eromheen.
    Maar zoals eerder gezegd zo een kleintje weegt weinig en zal waarschijnlijk lekker tegen je aan kruipen.

In iedere geval had ik hier echt geen kraamzorg bij willen hebben daar vind ik het echt te intiem voor een prachtig moment wat ik echt niet met een vreemde zou willen delen.

11. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

21 jun 2011
    2.548
    2
    0
    Het is wel degelijk een reële angst hoor!
    Je kunt het beste zonder zeep onder de douche. En anders alleen de billetjes. Zodra je haartjes gaat wassen, wordt het echt wel glibberig hoor!
    Zeker als je je baby rechtop houdt. Mijn ervaring is dat ze sowieso een beetje zakken in je armen en je de baby dan een beetje omhoog moet hupsen en 1 keer ging dat toch bijna mis nadat we de haren hadden gewassen :) ze was toen nog zo'n ukje! We douchen nog steeds met onze meiden hoor! Maar let gewoon goed op. Wees je ervan bewust dat het wel degelijk glibberig kan worden en dan valt het alleen maar mee. Een gewaarschuwd mens telt voor 2 ;)

Gewoon tegen de kraamhulp zeggen dat je dit wilt oefenen. En pak er idd de eerste weken gewoon een stoel of krukje bij.

12. Cindy81

Cindy81 Fanatiek lid

28 feb 2012
    2.271
    50
    48
    Ook hier gaat zoontje al onder de douche sinds de kraamweek. De eerste keer was de kraamhulp erbij. Sindsdien gaat hij onder de douche met m'n vriend en geef ik hem aan en droog hem daarna af. Douchen doen we om de dag en daar gebruiken we geen zeep bij. Ik gebruik alleen zeep bij het wassen op de commode en dat is op de dagen dat hij niet onder de douche gaat.

13. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.179
    10.723
    113
    Douchen is hier een echt exclusief papa-dochter momentje. De eerste keren zeepte (met wasgel) ik haar in op het aankleedkussen, en gaf haar in een hydrofiel aan papa om te poedelen en af te spoelen. Nu gaat hij douchen terwijl ik haar uitkleed, ik geef haar bloot (met een hydrofiel tussen de beentjes om niet te hoeven dweilen tussen babykamer en badkamer) aan papa, hij wast haar zittend op een krukje en als ze klaar zijn met badderen neem ik haar weer aan met een badcape met een hydrofiel erin - ik droog haar af en verzorg haar verder terwijl manlief zichzelf weer afdroogt en aankleedt. De kou is wel echt een puntje hier inmiddels, ondanks de laagjes om haar heen... wachten met afdrogen en aankleden is hier echt geen optie. Als ik haar weer eens alleen zou moeten badderen, zou ik de tummytub weer in de gootsteen zetten denk ik. Ik was haar juist op de niet-douche dagen met alleen water.

14. Selina1984

Selina1984 Fanatiek lid

14 mrt 2011
    1.460
    11
    38
    Vrouw
    Dank jullie wel voor de reacties.

Krukje voor in de douche hebben we al, omdat ik door bloedarmoede en lage bloeddruk niet helemaal stevig sta. Dus die kunnen we mooi gebruiken. Hydrofiel is ook een goede tip. Zal het ook aan de kraamzorg vragen en dus weinig wassen met zeep ivm het huidje.

De kou is bij ons waarschijnlijk ook een probleem, maar dat zien we dan wel even. Uitkleden e.d. Kan bij ons ook prima in de badkamer, dus misschien eerst even 1 onder de douche en dat de ander haar aangeeft en uitkleed/aankleed/afdroogt.

15. Lionne

Lionne Fanatiek lid

24 okt 2011
    3.450
    0
    36
    Activiteitenbegeleider in de ouderenzorg.
    Bij Utrecht
    Wij douchen ook met de baby.Ik ga ook op een krukje zitten. Meestal zeep ik haar vast in op het verschoonkussen en dan doe ik onder de douche nog haartjes wassen en gewoon lekker poedelen. Ik doe de verwarming in de badkamer aan en vraag mijn man een warme hydrofiel te brengen als we zo goed als klaar zijn.

16. misty99

misty99 Lid

26 jun 2011
    83
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik neem de kleine elke dag mee onder de douche sinds ze 6 weken was. (nu 6 maand oud). ik douche staand, 1 hand onder haar armpje, en 1 onder de billen. gebruik ook gewoon zeep, en haartjes wassen. gaat prima, maar wel goed opletten.

kan prima, succes ermee!

17. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    wij doen het ook al vanaf de kraamweek, maar wel als we samen thuis zijn. De een staat dan met onze kleine onder de douche en dan ander wast hem met een washandje. Ook handiger met afdrogen, want anders ben je zelf nog helemaal nat als je je kindje moet afdrogen.

18. shirley1987

shirley1987 VIP lid

6 jul 2011
    5.392
    2.113
    113
    ook wij douchen altijd met de kids.
    Bij de jongste al vanaf de eerste week en bij de jongste ook.

Ze glibberen niet uit de hand. Wanneer ik alleen was en ging douchen legde ik hem/haar op mijn arm ipv overeind tegen de borst. Anders kan ik ze bijna niet inzepen. Maar het kan wel hoor.

19. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

13 jan 2009
    7.067
    0
    0
    Ik douch ook sinds de kraamweek met de kinderen.
    Heb dan een wippertje (of het badje gevuld met een dikke handdoek) klaar staan voor de jongste en voor de oudste een badjas.
    Overigens was ik de jongste niet met zeep onder de douche, maar gewoon lekker spoelen met water.

20. Summer2012

Summer2012 Bekend lid

11 jul 2012
    652
    2
    18
    Wij douchen ook al sinds de kraamweek met onze dochter. Wel als we er alletwee zijn, anders vind ik het lastig met afdrogen.

Nu hebben wij de bumbo stoel gekocht..hier kan ze redelijk goed in zitten. Ik zet haar nu in de stoel en kan haar veel makkelijker inzepen en afspoelen en ze kan nog een beetje spelen met het water. Ik droog haar ook vast een beetje af in de stoel, want in de douche is het nog lekker warm.

Er wordt gezegd dat ze in deze stoel mogen, zodra ze hun hoofdje stevig rechtop kunnen houden. Ik weet niet of dat echt zo is...

Deel Deze Pagina