Je moet nakijken of je apotheek een gecontracteerde apotheek is. Als dat zo is heb je recht op 100% vergoeding conform wat in hun voorwaarden staat, namelijk dat oogpleisters uitgesloten zijn van de verplichting dit te kopen bij de online leverancier. Qua apotheek willen ze graag dat je bij online gecontracteerde apotheek besteld maar als jouw apotheek gecontracteerd is kun je het daar op gooien. Maar lastig omdat je na een paar leveringen niet meer kunt zeggen dat het spoed was. Volgens jouw polis mag je niet eens naar je apotheek maar moet je alles bij de online apotheek kopen.
Nu is de oogarts zo lief geweest om een brief naar mijn zorgverzekering te schrijven. De oogpleisters vallen in het geval van mijn dochter niet onder verbandmiddelen en als mijn dochter ze niet krijgt kan er blijvend slecht zicht ontstaan. En ondanks deze brief heeft de zorgverzekering de rekening weer afgewezen met als reden dat we 'toestemming moesten hebben van ze'. Hetzelfde geld voor een tandarts rekening die ze niet vergoeden bij mijn 6jarige dochter. Waar kan je terrecht als je zorgverzekering je in het ongelijk stelt (onterecht). We hebben helaas onze rechtsbijstandverzekering bij dezelfde verzekeringsmaatschappij. Ik ben zo klaar met ze. Zowel de tandarts als het ziekenhuis staan achter ons en zeggen dat het vergoed hoort te worden, maar FBTO vergoed het gewoon niet. Het gaat om honderden euro's..
Wat staat er in de polis voorwaardes vd tandarts en zorgverzekering? Dat is leidend. Niet wat tandarts en dokter zeggen hoe naar ook. Staar daar dat het vergoed had moeten worden en heb je de juiste stappen gevolgd dan zou ik er zeker werk van maken. Daarnaast moet een rechtsbijstand verzekering jullie altijd helpen, desnoods aan een onpartijdige belangenbehartiger als het over één en dezelfde verzekeraar gaat.
Rechtsbijstand staat los van zorgverzekeraar ook al behoort het tot dezelfde toko. Ik zou een officiële klacht indienen. Maar uit je verhaal lijkt het meer alsof je coulance wil en dat ze wel recht hebben om het af te wijzen.
Je dient eerst schriftelijk een klacht in te dienen bij de zorgverzekeraar. Geef hier duidelijk aan wat je klacht is, waar je je recht op vergoeding op baseert en wat je exact als uitkomst verwacht. Als je dan een afwijzing krijgt is er een bezwaarprocedure waar je kunt reageren op het bezwaar en de verzekeraar de kans krijgt om de klacht alsnog op te lossen. Kom je hier niet uit en ben je van mening dat je echt gelijk hebt (even algemeen, kan dat niet beoordelen) dan kun je terecht bij skgz , dit is de geschillencommissie zorgverzekeraars. Hier kun je een wettelijk bindend uitspraak krijgen. Op hun site staan ook tips en adviezen wat je allemaal kunt doen en volgens mij ook voorbeeldbrieven..
Dit inderdaad. Artsen weten vaak niet veel van vergoedingen. De vraag is wat voor polis je hebt en of de zorgverleners gecontracteerd zijn bij FBTO. Dit kun je zo opzoeken.
Verbandmiddelen worden inderdaad sinds enkele jaren niet meer vergoed. Dat de zorgverzekering de oogpleisters blijft zien als verbandmiddel is hun eigen halsstarrigheid. Echter betekent het niet voor jou dat er dan niets meer aan te doen is. Als het goed is, staat er in je polis via welke weg je verbandmiddelen kunt bestellen om het wel vergoed te krijgen. Ik zou de oogpleisters dus op deze manier bestellen.
Heb je nu een heel "kale" goedkope verzekering? Dat je bij heel veel dingen alleen iets vergoed krijgt als je het bij een gecontracteerde zorgaanbieder en bijv. bij een online apotheek krijgt? Kijk inderdaad je polis eens heel goed na . En ik zou als dat zo is naar een duurdere verzekering overstappen waarbij dit soort voorwaarden er niet zijn.
De polis is leidend. Niet wat een arts, ziekenhuis, therapeut of wat dan ook zegt. Dus even je polis goed nakijken en dan evt verdere stappen ondernemen. Vaak hebben artsen geen zicht op de voorwaarden van verzekeringen, maar evengoed hebben wij als zorgverleners ervaring met helpdesks van zorgverzekeraars die niet de juiste info geven of met declaraties die ten onrechte afgekeurd worden. Maar eerst de polisvoorwaarden checken!
Zie foto hierboven van de voorwaarden Hulpmiddelen 2023 van FBTO, waaronder oogpleisters vallen. Als jouw apotheek (of ander bedrijf waar je de pleisters ophaalt) NIET gecontracteerd is, had je van te voren toestemming moeten aanvragen bij FBTO via het machtigingenformulier hulpmiddelen. https://www.fbto.nl/-/media/documenten/zorgverzekering-formulier-aanvraag-hulpmiddelen.pdf Als je niet van te voren die aanvraag hebt gedaan hebben ze vaak in de polisvoorwaarden het recht opgenomen om de behandeling niet te vergoeden. Ik zou dus A) checken of je apotheek gecontracteerd is of niet, en B) checken of je dan een toestemming moet aanvragen of niet.
Maar volgens mij lopen er 2 termen door elkaar. De verzekeraar schaart de pleisters onder verbandmiddelen en de arts onder geneesmiddelen. Ik zou het in de discussie met de verzekeraar over die boeg proberen te gooien
Ik vind die tandarts toch ook wel bijzonder. Zover ik weet worden alle kosten tot de 18de verjaardag vergoedt vanuit de basisverzekering. Om wat voor kosten gaat het dan bij een 6 jarig kind?
Het heeft hier wat ik er van begrijp meer mee te maken dat ts de pleisters bij een niet gecontracteerde apotheek oid de pleisters heeft besteld. Dit is niet door de apotheek vooraf gezegd, dus ze ontving later de nota. Had ze vooraf via formulier gevraagd aan de vz of ze hier vergoed mocht bestellen was het mischien wel goed geweest of had ze uitgifte punt gehad wat wel vergoed zou worden. Maar ts heeft gewoon de pleisters opgehaald in de veronderstelling dat deze gewoon vergoed worden. Het is bureaucratie ten top maar de verzekering staat in zijn recht. Of het netjes is daar het om de oogzorg van een kind gaat is een 2e.
Is het dan niet een kwestie van balen, accepteren en betalen deze keer en volgende keer kijken hoe het anders kan?