Dit kun je toch ook niet verwachten? In onze patiëntenpopulatie zitten genoeg mensen die dit niet snappen (achterstandswijken, veel laaggeletterden enz). Is het dan niet de taak/zorgplicht van de apotheek om mensen hier op te wijzen. Misschien dat ts daar nog wat mee kan, want de zorgplicht reikt heel ver.
En dan blijkbaar voor de ene pil wel en voor het volgende weer niet. Dat is als patient toch niet meer te volgen.
Ik probeer even op zoveel mogelijk te reageren. Het was overigens niet mijn bedoeling om een 'wellus nietus spelletje uit te lokken', ik wil gewoon proberen om de juiste weg te vinden en hier gelijk in te krijgen. Los van het feit of jullie vinden dat ik hier gelijk in heb of niet. De apotheek heeft excuses aangeboden, ze hadden inderdaad moeten inzien dat Achmea (waar FBTO onder valt) geen vergoeding zou geven. Helaas is hier iets mis gegaan. In de polis staat 65%, maar wij krijgen 0%, ook niet met toelichting van de brief van de arts. Daar hebben ze niet eens naar gekeken volgens mij. FBTO blijft het als verbandmiddelen zien, maar het zijn dus GEEN verbandmiddelen en het hoort dus uit de basisverzekering vergoed te worden. Wat de tandarts betreft. Mijn dochter heeft Helaas glazuurproblemen (kaaskiezen noem je dat geloof ik). Deze zijn gesealed en FBTO vindt sealen onder de 17 jaar blijkbaar ook onnodig. Nu hebben we samen met de tandarts allemaal formulieren ingevuld met daarop de reden en deze reden is ook afgewezen, ondanks dat de tandarts alles onderbouwt heeft.
In de polis van FBTO staat heel helder dat je de oogpleisters bij een online apotheek moet kopen en alle andere dingen bij voorkeur bij een online apotheek. En misschien komt TS zelden bij de apotheek, of is ze net overgestapt? Geen idee waarom, maar het is super helder. Laat onverlet dat het netjes zou zijn geweest van de apotheek als ze aangaven dat ze dit niet vergoed zou krijgen.
Dit ben ik helemaal met je eens. En die populatie kiest ook vaak uit noodzaak de allergoedkoopste polis terwijl dit vaak ook de meest restrictieve zijn, en waar ze uit kostenoogpunt het moeilijkste doen over coulance. Echt, ik verlang al heel lang weer naar het oude zorgkantoor. Was ook een bureaucratie, maar tenminste wel eentje met een menselijk gezicht.
Super helder? Ik heb nog nooit iets bij de apotheek gehaald voor mijn kinderen waarvan ik achteraf een rekening kreeg van 100en euro's. Hoe moet je weten dat je op doorverwijzing van een arts zo'n rekening er op na gaat houden?
Ik heb overigens geen super goedkope zorgverzekering ook. Hierbij nog 2 stukjes uit brieven die ik anoniem heb gemaakt.
Het ging overigens om minder dan 8 sealants, dus ze vallen er waarschijnlijk over dat mijn dochter nog geen volwassenen gebit heeft.
Vergoeding sealen door de verzekering Gelukkig vallen de tandartskosten voor kinderen tot 18 jaar onder de zorgverzekering. Dat betekent dat de kosten voor het sealen van het gebit voor kinderen tot 18 jaar volledig door de zorgverzekeraars wordt vergoed. Sealen valt namelijk onder de basisverzekering. Je hebt er zelf dus geen omkijken naar en dat is prettig. Echter kan het voorkomen dat de tandarts het verstandig vindt dat ook het melkgebit wordt geseald. Wanneer hier sprake van is dan is er vooraf toestemming van de zorgverzekeraar nodig om deze behandeling vergoed te krijgen. Hiervoor zal de tandarts een machtiging aanvragen bij de zorgverzekeraar. Dit zijn de wettelijke regels voor sealen. Bij je 6 jarige kind heeft de tandarts neem ik aan het melkgebit geseald. En dat moet bij elke Zorgverzekering van tevoren aangevraagd worden want valt niet in het basispakket. TS ik heb het idee dat je een groter probleem hebt met je zorgverleners (apotheek en tandarts) die er een rommeltje van maken, dan met je zorgverzekeraar.
In de polisvoorwaarden staat dat vooraf toestemming gevraagd had moeten worden. Doe je dat niet, dan krijg je geen vergoeding. Doe je dat wel en wordt hij goedgekeurd, dan pas krijg je de 65%.
Ze geven aan dat de tandarts de fout heeft gemaakt en dat klopt. Ik zou op basis van de regeling mondzorg van de KNMT bij je tandarts aangeven dat hij of zij geen transparantie vooraf heeft gegeven over de kosten en dat je dus niet gaat betalen. De tandarts was hier fout, niet de zorgverzekering. Dit is trouwens er even van uitgaande dat het sealen meer dan 250 euro kostte. Zie regeling mondzorg: Artikel 6 Transparantievoorschriften Zorgaanbieders dienen de patiënt tijdig en zorgvuldig te informeren over de tarieven die zij voor prestaties in rekening brengen. Daarnaast gelden de volgende transparantievoorschriften. 1. Het verstrekken van een prijsopgave per behandeling, voor alle behandelingen vanaf een totaalbedrag van € 250,00 Een zorgaanbieder verstrekt standaard, voorafgaand aan de behandeling, voor alle behandelingen vanaf een totaalbedrag van € 250,00 (tweehonderdvijftig euro) een voor de patiënt vrijblijvende prijsopgave. Op verzoek van de patiënt verstrekt de zorgaanbieder ook een prijsopgave indien het bedrag lager is dan € 250,00.
Maar ze hebben dat sealen afgewezen omdat je eerst een machtiging moet aanvragen. Kan dat niet alsnog? Een heleboel van die afwijzingen gebeuren gewoon automatisch, daar kijkt verder geen mens meer naar; als er geen machtiging in het systeem staat wordt hij afgewezen. Ik heb wel vaker met iets achteraf de machtiging aangevraagd. Misschien moet je ze bellen om te vragen wat mogelijk is?
Maar ook voor optische hulpmiddelen heb je toch een machtiging nodig? Althans bij mijn polis wel. Voor alle hulpmiddelen.
Ik denk eerlijk dat je niet eens bij de zorgverzekeraar moet zijn maar bij de apotheek en tandarts. Die hebben beide verzaakt om dit ook te benoemen maar wel dan gaan declareren. Als ze dit beide namelijk gedaan hadden had jij niet eens in deze situatie gezeten. En beide weten ze dondersgoed hoe of wat aangezien dat hun werk is.
Op zich zou ik verwachten dat het wel bekend is dat niet alles bij alle zorgverleners vergoed wordt. Bij het zkh staat bijv altijd op alle brieven vermeld dat je dat zelf moet checken. Voor dat ik.een afspraak ergens maak check ik dat altijd (ik geef wel toe dat ik bij een zorgverzekeraar werk dus ben nog beter op de hoogte, niet bij achmea overigens ). Als je een machtiging nodig hebt moet je die vooraf aanvragen. Als je rekeningen hebt met een datum voor de verstrekking van de machtiging worden die afgewezen. Ik denk dat TS alleen op basis van coulance nog iets vergoed kan krijgen voor de pleisters.
Alleen dat stukje van mijn bijlage 'vooraf toestemming nodig ', maar daar heeft niemand me op gewezen. En nee ik ben geen lager geschoolde of wat dan ook. Gewoon naïef misschien, dat ik dacht dat kinderen onder de basisverzekering zouden vallen.