nog iemand ervaring met koortstuipen???

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by tulip, Feb 5, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. tulip

tulip Niet meer actief

Gister was ik al ziek thuis en meisje was op het kdv waar ik ook werk. Wordt ik gebeld door een nogal geschrokken collega dat moppie ineens helemaal begon te schudden en ongecontroleerde bewegingen met dr armpjes maakte. Daarna draaiden haar oogjes weg en iemand kon haar net opvangen voor ze neerviel. Toen ze haar neerlegden kregen ze een paar tellen geen contact met haar. Op een gegeven moment ging ze wel zelf zitten, maar was ze nog wat aanwezig. Wij naar de dokter. Ze had toen ook ineens 39,8. Een koortstuip dus. Die, nu blijkt, na het checken van de urine veroorzaakt is door een urineweginfectie.
    Op zich is alles weer in orde met haar, maar jeetje wat zijn wij even geschrokken gister.

2. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Finn heeft ook al een paar keer een koortsstuip gehad, Finn heeft regematig een luchtweginfectie of oorontsteking, waardoor hij koorts krijgt. hiervan heeft hij al een paar keer een stuip gehad. Het is doodeng en een vreslijk gezicht je kleintje zo te zien schudden...
    als kinderen een keer een stuip hebben gehad, is de kans groter dat ze de volgende keer bij koorts weer een krijgen.
    Ons is toen verteld dat als Finn koorts krijg we beginnen met zetpillen, en dan minstens 24uur lang om de 5uur een zetpil geven om de koorts te onderdrukken...

3. tulip

tulip Niet meer actief

we hebben voor de eerste 48 uur ook van die diazepam zetpillen gehad. Als het binnen die tijd optreed moesten we ook even langs de kinderarts.

4. julyray

julyray Actief lid

Feb 4, 2011
    108
    0
    0
    NULL
    dichtbij de zee
    Mijn zoon heeft er 2 gehad binnen 4 uur tijd. Hij is toen wel even opgenomen in het ziekenhuis, omdat hij na de eerste de HA had gezegd dat 1 stuip in een koortsperiode normaal kan zijn, maar 2 binnen 4 uur was toch echt even teveel. Hij mocht diezelfde dag wel gelukkig weer naar huis. Arts in het ziekenhuis zei toen ook dat hij kans zou blijven op koortsstuipen als hij weer koorst zou krijgen, maar na zijn 6e levensjaar zou de kans daarop veel kleiner worden. Hij is nu bijna 13, en heeft gelukkig nooit meer een stuip gehad. De schrik zal er toen wel in, en nu nog als mijn jongste koorts heeft blijf ik hem om de 6 uur een zetpil geven totdat de koorts weg is. Ik hoop dit echt niet meer mee te maken, bij de 2e stuip is hij ook echt een tijdje buiten bewustzijn geweest, vandaar die ziekenhuisopname. Vind stuipen echt doodeng!

5. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Jeetje zeg.. Ik heb hier (gelukkig) geen ervaring mee maar ik kan mij voorstellen dat je je echt dood schrikt. Ik hoop jullie die niet meer mee hoeven te maken.

6. klarinet

klarinet Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    2,985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Milan heeft het vaker gehad. Hij heeft alleen geen trekkingen, is alleen bewusteloos en komt bij met een grote schrik beweging.
    We hebben van de neuroloog stesolid gekregen en als hij het vaker zou krijgen dat willen ze op diazepam overgaan.
    Maar schrikken is 'wel!!

7. Tesske

Tesske VIP lid

Mar 24, 2009
    6,799
    0
    0
    Hier ook al regelmatig stuipen gehad.
    Op het moment dat er een stuip is kan je diazepam geven maar het beste is proberen de stuip te voorkomen.
    Daarom hier bij koorts altijd direct iedere 6 uur een pcm zetpil.

8. Yuntje

Yuntje Bekend lid

Mar 16, 2007
    629
    0
    0
    Verpleegkundige
    Haarlem
    Wij hier ook helaas ervaring ermee..... doodeng!!
    Dylan werd meteen een nachtje ter observatie opgenomen, EEG, bloedonderzoek en kreeg ook stesolid (diazepam) mee voor als het nog een keer gebeurd en hij er langer dan 5 minuten in blijft.... Helaas pindakaas gebeurde het precies 2 weken later weer!..... als het nog een keer gebeurd dan gaan ze verdere actie ondernemen en kijken of het misschien toch een lichte vorm van epilepsie is.....

Onze arts vertelde dat niet de hoge temperatuur de stuip veroorzaakt maar het stofje die de temp doet oplopen..... en dat het geven van paracetamol de stuip dan dus ook niet tegen houd!

Maar hebben jullie nu ook dat je, je zelf er zo naar van bent??
    Ik ben veel bezorgder, kan het na de 2e keer moeilijk los laten, voel constant aan zijn hoof etc.... bij mij was het 2 x in zijn slaap, 's ochtends vroeg dus die ochtenden zijn killing als ik wakker ben en hij nog slaapt!!

9. Lindy

Lindy VIP lid

Jan 16, 2007
    5,390
    1
    36
    ben fulltime mama
    Ja helaas hier beide kids hebben het gehad

ik heb met mijn oudste gister nog met de ambulance mee geweest omdat ze niet bij kwam :( ze had 2 stuipen binnen 20 min .. het is z`n akelig gezicht.. gelukkig is het met mijn meisje allemaal goed gekomen en ligt ze nu veilig thuis in haar bedje helaas nog steeds hoge koorts.

Sterkte knuffiej

10. Minny

Minny Fanatiek lid

Sep 26, 2007
    4,647
    2
    0
    Heb het 1x meegemaakt, maar dacht echt dat ze doodging. Geen idee dat dat een koortsstuip was. Gelukkig was de ambulance er erg snel!
    Maar ik ben wel heel bang geworden voor koorts...

11. Lindy

Lindy VIP lid

Jan 16, 2007
    5,390
    1
    36
    ben fulltime mama
    ja hier ook doodsbang bij koorts

demy heeft gister avond de hele avond/nacht een temperatuur gehad van 40.8 :S ik was als de dood dat ze weer ging schokken.. en de Hapa doet helemaal niks :S:S zoo boos kan je er om worden..

hoop het niet vaak meer mee te maken het is z`n naar gezicht

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Sjees meiden, wat moet dat schrikken zijn!

Weten ze ook waar zo'n stuip door veroorzaakt wordt? Kan je het voorkomen?

Mijn zoontje krijgt slecht koorts, net als ik. Paar maanden terug 1 dag, was voorbode 5e ziekte. Laatst had hij een heftig spuugvirus en liep de koorts ook snel op (mede door weinig drinken) maar werd niet hoger dan 40 graden.

Ik ben tegen koorts onderdrukken, koorts heeft nl. een opruimfunctie, maar ik kan begrijpen dat jullie daar anders over denken, want je schrikt je toch wezenloos zeg!

13. Lindy

Lindy VIP lid

Jan 16, 2007
    5,390
    1
    36
    ben fulltime mama
    Demy die heeft nu al zo vaak een koortstuip gehad en eigenlijk is er nooit een oorzaak gevonden. Koorts en misschien ene virus uitzieken en hopen dat het niet meer gebeurd..

Bij robin was het ook een virus uitzieken en paracetamol spiegel opbouwen en rustig afbouwen en hij heeft nu al 3 mnd geen stuip meer gehad.

14. marlies85

marlies85 Niet meer actief

Ikzelf heb als klein kind(1,5 jaar) een koortsstuip gehad.Daarna is het nooit meer voorgevallen maar volgens m'n moeder had ik tot ik een jaar of 7 was bij koorts dat ik toch nog altijd wat lag te trekken met armen en benen.

Heb het bij mijn dochter gelukkig nog nooit meegemaakt.

15. tulip

tulip Niet meer actief

Hier kwam het door een acute urineweginfectie. Om 12.00 uur mankeerde ze niks, geen koorts, ze was ook net verschoont, ze stond in de verschoningsruimte van het kdv en om 12.10 staat ze ineens helemaal te shaken en kon iemand haar net opvangen voor ze neerviel. De koorts ging van niks, binnen een paar minuten naar 39.8

Je kunt het niet echt voorkomen, het advies wat de KA gaf, was de koorts niet de kans geven zo hoog te worden als dat kan. Ik dit geval hadden ze er niks tegen kunnen doen, maar als ze verhoging heeft dan toch onderdrukken met een zetpil. Ze gaf zelf ook aan daar in principe niet achter te staan in andere situaties, maar nu dan toch wel.

Een paar dagen later had ze alleen wat verhoging, maar ik ben er ook huiverig van geworden.

16. mama suus

mama suus VIP lid

Aug 18, 2008
    7,510
    188
    63
    somewhere
    zie het hier ineens staan, en ons meisje heeft dus ook 4 keer een stuip gehad, de eerste keer was erg slecht gehandeld door noodarts. die zei ach is een stuip ga morgen maar ff naar de nooddienst ff checken. nou een wk later kreeg ze weer een toen had onze eigen ka dienst en die zei meteen maar 112 bellen. dit gedaan en vervolgens 3 dagen in ziekenhuis en na 3 mnd een eeg. heb nu dus ook diazepam in huis en ook op school ligt het klaar. de laatste was in dec 2009 en ze word binnenkort 5 dus hoop maar dat het nu voorbij is met dat gedoe.

onderdrukken heeft niet veel zin maar ik geef dus echt wel paracetamol als de temp boven de 38,5 komt gewoon voor me eigen gemoedstoestand. zelfs al mocht ze dan na 10 min nog een krijgen dan werkt de zetpil jah al bijna endas danaltijd goed.

hier in dld is het normaal dat je erna ff laat checken binnen uur in ieder geval en je mag vaak pas weer naar huis als de koorts 48 uur voorbij is. ik vind dit onzin en ga dus altijd eerder helemaal als je ziet dat je in ned niet eens heen hoeft. wat toch ook weer niet goed is want bijv nekkramp geeft ook vaak een stuip en daarom willen ze altidj ff bloed checken hier.

voorkomen kun je het dus niet, maar je eigen geruststellen door een zetpil wel.

bijons was vooral de eerste keer ook een ramp want zagen al echt rampsenarios voor ons omdat me man toen net uit uruzgan trug wa en ze daar dus allerlei rare ziektes hebben.
    ook laatste keer was hier echt trauma achtig want ik zat toen alleen thuis met nog een baby van 3 mnd niemand te bereiken geen auto dus meisje alleen mee met ambulance dat was wel stressig moet ik zeggen. en hij duurde nog lang ook bij haar zijn ze vaak zon 20 min niet echt heel normaal dus. meestal zijn ze met paar min er wel uit

Share This Page