Ik lees steeds vaker dat koemelk zo slecht is. Ik geef ons zoontje vanaf zijn tweede jaar volle melk, dus nu 5 maanden. Hij kon de vetjes wel gebruiken. Geven jullie koemelk? Of geitenmelk (welk merk)?
Kunstvoeding komt ook van koeien. Melk is niet slecht. We hebben het inderdaad niet echt nodig, alleen zuigelingen hebben melk nodig maar slecht is het niet en er zitten toch veel goede stoffen in. Je moet gewoon niet teveel melk geven maar dat is met alles. Overal waar te voorstaat is niet goed.
Ik geef mijn zoon geen melk. Ik heb tot een paar weken geleden borstvoeding gegeven en daar is mijn zoon nu mee gestopt. Dat betekent dat hij geen melk meer nodig heeft. Ik ga hem geen melk van andere zoogdieren geven, lijkt mij nergens voor nodig.
Wij drinken ook amper melk. Kinderen eten wel zuivel in andere vorm en drinken sporadisch een glas melk als ze er zin in hebben, maar het is geen vast onderdeel van degelijkse memu
Slecht is wel een heel groot woord. Maar wij zijn inderdaad geen zuigelingen meer, dus we hebben het ook niet nodig. Onze dochter krijgt ook volle koemelk, maar ik twijfel ook weleens of we dat niet beter kunnen vervangen voor iets anders. Het is eigenlijk heel raar als je erover nadenkt. Wij zijn de enige zoogdieren die na de zoogperiode nog melk drinken. En dan ook nog van een andere zoogdier haha!
Maar jouw kind zit nog vol in de zoogperiode, die heeft het dus wel nodig. Als je het natuurlijk wilt doen, moet je borstvoeding geven en wachten tot een kind stopt, zoals bij Tara hierboven. Verder ben ik met je eens dat zo lang melk geven niet nodig en tegennatuurlijk is, maar dat is lastiger inschatten bij kunstvoeding. Ik geef zelf ook geen borstvoeding meer en zal zo als veel hierboven schrijven ook stoppen met de melk rond drie jaar. Kaas en yoghurt eten we wel.
Koemelk is helemaal niet slecht. Gewoon niet zo jehebthetabsoluutnodigenjewordtnietgrootzonder-gezond als jarenlang beweerd is. Gewoon met mate, zoals alles.
Ik heb mijn dochter 17 maanden BV gegeven en mijn zoon krijgt nog BV, maar gewone melk krijg ik er niet in. Ze krijgen hier qua melkproducten: topvit, vla, yoghurt en kaas. (brood/bakboter)
Klopt ja, mijn kind zit nog in de zoogperiode. Als ik nog borstvoeding gaf, zou ze dat natuurlijk gewoon krijgen. Maar ik doelde meer op volwassenen.
Zo sta ik er trouwens ook in hoor. Maar ze hebben er weinig behoefte aan dus meer van daaruit de keuze om vooral andere zuivel te geven.
dit dus! En waarom zou je wel kaas en yoghurt geven als je anti koemelk bent...wordt ook van die melk gemaakt hoor. Hier wordt gewoon een beker melk gedronken bij de boterham, moet niet, ze mogen ook water kiezen.
Omdat je darmen yoghurt veel beter kunnen verteren dan tegen melk. Geitenkaas is een goed alternatief ook.
Wij drinken zelf geen melk. Zoon soms melk maar vaker karnemelk. Dochter ook karnemelk, maar we gaan er binnenkort mee stoppen en zijn nu al aan het minderen. Het schijnt dat je de goede stoffen in me amper opneemt. Dus beter is te kijken naar groenten en fruit waar het in zit. Boter (meestal plantaardig) en kaas, smeerkaas en soms yoghurt eten we wel. Ook yoghurt bouwen we mee af. De redenen zijn de twijfel over koemelk in zlke 'grote' hoeveelheden en he uitzoek proces voor onze dochter en haar darmen (en slechte slapen).