Weet dat het veel voorkomt dat kinderen kopiëren maar vraag me af of je als ouder hierin iets kan sturen? Me dochter kijkt soms erg op tegen andere kinderen. Vooral oudere kinderen. Nu zit ze sinds dit schooljaar op school en er is een meisje in de klas waar ze erg naar op kijk. Thuis gaat het heel vaak zo, (noem even een andere naam) Anna doet dat ook niet als ik vraag wat ze gedaan heeft op school. Me dochter zit ook op dansles nu zit Anna er dus sinds kort ook op. Ze moesten een jurkje passen. Ik vraag na de les of zij ook een jurkje moest passen. Zegt ze nee want Anna hoefde ook niet. Jurkje heeft te maken met een optreden waar mijn dochter aan mee doet en Anna niet. Ik zeg ook tegen der, ik heb niets te maken met Anna en zij doet ook niet mee met het optreden. Dit is nu wel iets kleins maar zo kan ik nog wel aantal voorbeelden opnoemen. Ook als ik met me zus afspraak en haar kinderen doen dingen die niet mogen gaat me dochter dat dus ook doen. Ik herken haar hierin bijna dan niet terug want ze is dan ook opeens stront vervelend. Als diegene in de sloot zou springen, zou zij er zo achteraan gaan om nog een voorbeeld te noemen. Ik probeer haar ook uit te leggen dat ze niet steeds andere kindjes moet na doen maar zelf moet kiezen wat ze wilt. Jullie nog tips of ik dit een beetje kan sturen? Of moet ik het gewoon zo laten en hopen dat het over gaat...?