CB verplicht?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Kimos, 15 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kimos

Kimos Actief lid

13 aug 2007
    475
    0
    0
    Groningen
    De titel zegt het al...is het bezoek aan het CB verplicht? Wij hebben beide zoiets van 'waarom moeten we er in vredesnaam heen'en heeft wat ons betreft geen toegevoegde waarde. Met vragen die we hebben krijgen we de meest stomzinnige antwoorden (Vraag : waarom begint ze de laatste tijd wat meer te spugen? Antwoord: je mag je kind niet schudden hoor want dan gaat ze spugen! ) En over de inentingen hebben ze gewoon knetterhard gelogen (hepatites B zit standaard in de cocktail die ze tegenwoordig krijgen....yeah right.

2. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Het is niet verplicht. Maar toch denk ik dat het goed is om er heen te gaan. Dan niet voor de vragen, maar voor het in de gaten houden van lengte/gewicht en het krijgen van de inentingen. Gewoon niet te veel waarde aan hechten.

3. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nee, het is niet verplicht om naar een cb te gaan. Je mag dat zelf weten, je kunt de inentingen (mocht je die willen geven aan je kindje) ook bij de huisarts laten geven.

4. Kimos

Kimos Actief lid

13 aug 2007
    475
    0
    0
    Groningen
    kan dat niet bij de huisarts dan? Daar heb ik meer vertrouwen in dan in die Miepen van het CB.

5. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Inenten wel maar het in de gaten houden van het gewicht/de lengte/de hoofdomtrek niet ;) .

6. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Ook vind ik het wel fijn dat de ontwikkeling van je kindje in de gaten gehouden wordt.

7. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik ga ook nooit met mijn zoon en met evt. toekomstige kinderen ook niet. Ik vind hun kennis daar echt minimaal en bovendien zie ik idd ook geen toevoegende waarde, het is in mijn ogen controle uitoefenen vanuit de overheid ze hoeven niet álles te weten zeg...kom nou.
    Of het verplicht is heb ik nooit over nagedacht eigenlijk, als ik niet wil dan ga ik gewoon niet, punt uit.

8. cimbomlu

cimbomlu Fanatiek lid

13 mei 2006
    1.554
    0
    0
    Inentingen die bij het Rijks Vaccinatie Programma horen, geeft de huisarts niet. Dus daarvoor moet je toch naar het CB (als je inentingen wilt).
    Voor de rest is het jouw keus. Ze houden wel de groeicurve bij, maar daarvoor hoef je niet elke maand te gaan.

9. Kimos

Kimos Actief lid

13 aug 2007
    475
    0
    0
    Groningen

Nou ik ben het dus echt helemaal met je eens. Ik kom hier op het forum meer te weten dan dat zij mij kunnen vertellen. Maar hoe heb jij dat gedaan met de inentingen? Zoë moet nu nog 1 x en daarna pas weer met 11 mnd of zo.

10. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Jawel hoor ook die kan je bij de huisarts laten geven ;) .

11. MamaDeluxe

MamaDeluxe Fanatiek lid

4 sep 2007
    4.576
    82
    48
    Ik heb meteen toen ze op huisbezoek kwamen gezegd dat ik alleen binnen kom wippen voor de inentingen (hoewel ik eerst ook twijfelde of ik daar welaan wilde beginnen, maar goed heb ik dus wel gedaan) , ze was daar niet zo van gediend, want zij zijn heilig ervan overtuigd dat wij niet zonder ze kunnen, maar daar heb ik niks mee te maken hoor.

Ze proberen me nu nog elke keer te paaien voor een praatje en alles erop en eraan hoor,want ze denken nu natuurlijk dat ik wat te verbergen heb :rolleyes: maar ik zeg gewoon, ik heb het druk, tot de volgende keer,zeg maar dag dag Isaiah :)

Weet je, ik vind het gewoon belachelijk dat elke stap die wij zetten geregistreerd moet worden, nou goed, de een voelt zich daardoor "veilig", maar ik vind het doodeng, what's next...? We zijn toch geen kudde schapen ofzo. Nee hoor, voor ons geen cb.

12. Hester

Hester Niet meer actief

ALs je niet wilt gaan, hoef je niet hoor.

Ik vind het zelf ook best wel zinloos, behalve de prikken, maar we gaan toch meestal braaf erheen (soms slaan we een keertje over) en staan altijd in 1 minuut weer buiten ;)

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Tot nu toe ben ik toch wel erg tevreden met het consultatiebureau. Tuurlijk heb ik ook veel aan dit forum, maar jullie zien mijn kindje niet en dan is het toch lastiger oordelen. Ik heb tot nu toe alleen maar goede tips gehad en ze denken echt met me mee. Bovendien kan ik er altijd binnenlopen dat kan bij de huisarts niet. De wijkverpleegkundigen hebben bovendien ook meer kennis van baby's dan de huisarts.

En als je niet wil gaan, dan ga je toch niet? Het heet niet voor niets consultatiebureau. Ik vind het zelf eerlijk gezegd wel fijn dat ze van alles controleren. Mocht er dan wat zijn, dan zijn we er op tijd bij (bv. heupdysplasie e.d.).

14. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Heel veel mensen gaan alleen voor de inentingen naar het CB, dan krijgen ze bericht thuis gestuurd dat ze een afspraak moeten maken voor een inenting..

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Inderdaad niet verplicht.
    Ik ga altijd wel trouw, maar gewoon omdat ik ook altijd wel benieuwd ben hoeveel ze weegt en gegroeid is. Tja, bij ons is het dan nog net wie je treft, ze zijn heel aardig hoor, maar inderdaad, weinig kennis en de kennis die ze hebben is over het algemeen al achterhaald. Ik hecht aan dat praatje dan ook weinig waarde en doe het allemaal lekker op mijn manier.

16. fioontje

fioontje Fanatiek lid

3 jul 2007
    2.748
    0
    0
    Den Burg, Texel
    vind het altijd wel gezellig, hier is het natuurlijk wel een beetje ons kent ons (kleine gemeente) dus je komt altijd wel bekenden tegen en ze zijn hier niet zo streng zeg maar, de meet en weegmiep is nogal een muts (beetje een chaoot), maar de arts en verpleegster niet.

17. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.249
    4.480
    113
    Hier hebben we een hele fijne arts, heel rustig en gezellig even kletsen.
    Met de verpleegster klikt het niet zo heel goed dus als de afsrpaak bij haar staat is het ook echt naar binnen en zo kort mogelijk houden.
    De weeg en meetmuts ach echt nauwkeurig is ze niet met het meten.
    Zo is Kylian dus een keertje in 1 maand tijd een halve cm gekrompen (knap toch :) )
    Ik haal eruit waar ik wat aan heb en de rest leg ik gewoon naast me neer. ;)

Groetjes Anita

18. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
    Ik heb destijds geinformeerd bij mijn huisarts, maar hij gaf de inentingen niet.

19. Kalush

Kalush Fanatiek lid

7 jan 2006
    2.694
    0
    0
    Noorden v/h land
    Ik snap eigenlijk ook niet waarom iemand niet zou gaan.
    Is toch leuk om te zien hoe je kindje groeit?
    Het zijn richtlijnen die ze daar gebruiken en je hoeft er niet naar te luisteren.

Ik vind het wel een prettig idee dat ze onderzocht worden, ze doen toch ook de hielprik?

En vind het ook gezellig, kletsen met andere moeders..
    En als je vragen hebt, kun je ze altijd stellen.
    Ik heb hier een hele goede en leuke kinderarts en de verpleegkundige is ook goed. Dus ja, waarom niet?

20. prinses

prinses VIP lid

20 mei 2006
    18.334
    1
    36
    Vanuit mijn vak gezien (ik ben leerkracht), vind ik het juist wel goed dat de CB's bestaan. Ouders die moeite hebben met de opvoeding, worden hier eventueel gesignaleerd. En hier kan de juiste begeleiding, dan eventueel opgezet worden. Alleen maar goed voor de kinderen, zou ik zeggen. Ook gezinnen waarbij mishandeling een rol speelt, worden hierdoor misschien eerder ontdekt.

Natuurlijk doet de meerderheid van de ouders het goed. En daarvoor is het vast niet altijd even boeiend. Maar ook ik, kan me eigenlijk niet voorstellen, dat je er voor kiest om niet te gaan. De ontwikkeling van je kindje, wordt in de gaten gehouden, dus je bent er snel bij, als er wat mis is. Verder duren de bezoekjes maar kort, dus je bent er zo weer weg. Sommige dingen moet je het ene oor in laten gaan en het andere weer uit. Filter de adviezen en haal eruit wat jij belangrijk vind.

Deel Deze Pagina