Wie gebruikt er nog meer gebarentaal? Mijn zoontjes zijn niet doof of slechthorend, maar door sensorische problematiek en autisme, is gebarentaal heel handig om te ondersteuning bij de communicatie. Toen ze baby waren heb ik het ook gebruikt, ook voor baby's zonder problematiek is gebarentaal heel behulpzaam. Zo kunnen ze al veel vroeger aangeven wat ze willen of waar ze pijn hebben, zodat je weet wat er aan de hand is en zo een hoop frustratie bespaard. En ik vind het zelf ook leuk om te doen! We kijken graag lotte en max samen, we bekijken filmpjes op youtube en ik heb een gebarenapp. Wie nog meer?
Ik ben net een beetje bezig. Poes, banaan, papa, mama, boterham, vissen, drinken. Verder ben ik nog niet. Er is verder niks 'mis' met Dafne, maar leek me gewoon handig en leuk.
Ik ken ook nog niet veel gebaren hoor En soms bedenk ik maar wat, een gebaar die ik passend vind bij een bepaald woord. Het meest gebruikte gebaar hier is 'meer' haha, meer eten, en dan met hun vingertje in hun handje tikken met hun mond nog vol.
Ik ben bezig de basis te leren ook via youtube enzo ivm een neefje die via gebarentaal moet gaan communiceren. Ik wil mijn best doen bij hem aan te sluiten zodat ik hem ook begrijp en hij zonder problemen hier daagjes kan komen spelen enzo. Ik probeer elke dag wat nieuwe gebaren te leren. De laatste tijd dus bezig geweest met gebaren die hoorden bij sinterklaas en kerst, kerstliedjes in gebarentaal. En verder ken ik dingen als papa, mama, honger, dorst, verschillende fruitsoorten, familieleden etc.
Mijn dochtertje had een flinke spraak- en taalachterstand en de logopediste heeft haar en mij toen een paar gebaren aangeleerd.
Ik heb de ondersteunende gebaren geleerd toen ik een jongetje in de klas kreeg met het syndroom van down. Hij zit inmiddels op het speciaal onderwijs maar de gebaren gebruik ik nog dagelijks. Ik heb een cdrom liggen met de officiele ondersteunende gebaren, hiermee zocht ik steeds de gebaren op die ik nodig had of die me handig leken.
Hier ook gebarentaal omdat zoontje Down Syndroom heeft. Wij kijken Lotte en Max dvds en het is zo leuk om te zien dat hij steeds meer gebaart. De dvds gaan soms ook mee naar de GO en de kindjes daar vinden het ook heel leuk om naar te kijken. We hebben zo hele leuke "gesprekken"
Wat leuk allemaal! Ik merk wel dat ik de gebaren regelmatig moet herhalen, anders ben ik ze ook zo weer kwijt (mommybrain )
Ik heb niet alles teruggelezen, maar voor mijn dochter met een verstandelijke beperking heb ik alle dvds van lotte en max: even een investering maar als ik nu kijk hoe goed zij ziich door gebaren uit kan drukken, scheelt dat zoveel onmacht en frustratie: ik zweer erbij voor haar. Verder heb ik via de lokale mytylschool een gebarencursus gevolgd. Ik ben daar binnen gekomen vos het revalidatiecentrum waar dochter therapie krijgt, maar je kunt ook gewoon bellen en je opgeven, dan betaal je alleen meer.
Jaaa wat slim en wat een leuk idee. Wat is een goed apje voor de iphone 😇 Of gewoon een website. Ben heel benieuwd hoe mijn zoontje dit vindt.
Die is er blijkbaar niet voor de iphone. Heb er nu een van het gebaren instituut. Haha heb geprobeerd mn zoontje poes te leren want hij weet wat de poes is. Resultaat een baby die van zn stoel viel van het lachen 😂
Hier ook Nederlands met gebaren wegens taal/spraak achterstand. Als ze het gesproken woord weet en goed kent dan laat ze het gebaar zitten. Maar als tussenstap om het onder de knie te krijgen of om duidelijk te maken wat ze wil of niet wil gebruikt ze de gebaren.
Wij gebruiken de dvd serie van lotte en max. Onze dochter is niet dooof of slechthoren, eigenlijk niemand die ik ken maar ik wil haar niet doelloos tv laten kijken. Ik wil dat ze er ook wat van opsteekt. Ze vindt het fantastisch en praat er naar mijn mening Veel beter Door. En ze gebaart ook alles al. Wel handig omdat ze nog niet alle woorden kent, dmv gebaren begrijp ik haar Veel beter.
Ik gebruik soms gebaren bij m'n dochter van ruim twee nu. Ze kon eerder een woord gebaren dan iets zeggen Nu ze 2,5 is, pikt ze het heel snel op! Ik doe het gewoon omdat ik het leuk vind (ben zelf tolk gebarentaal).
Mijn zoontje heeft een TOS. Wij zijn vanaf dat hij 2 is de gebaren gaan leren en hij pikte dit ontzettend snel op. Hij leefde helemaal op door de gebaren, omdat hij toch eindelijk een manier had om goed met ons te communiceren. Inmiddels wordt er veel minder gebruik gemaakt van gebaren door hem bij ons thuis, maar voor mijn dochtertje ben ik ze nu steeds meer aan het gebruiken. Het neemt zo'n stuk frustratie weg, als ze dan ineens een stuk meer kunnen vertellen!