Hallo allemaal, Onze kleine meid heeft een verborgen reflux... Nu heeft zij daar medicatie voor gekregen motilium en zantac. Dit lijkt gedeeltelijk te helpen. We hebben ook nutriton geprobeerd, maar dit lijkt ook niet veel te helpen. Ze drinkt tot 40- 50 ml en wil dan niet meer. Soms ook in 1 x 75 ml (haar normale intake per keer). Dagtotaal 400-450 ml (zou 580 ml moeten zijn) bij 3850 gr. (4 maanden oud, 2 maanden gecorrigeerd). Ze krijgt al/ nog steeds 7 voedingen... Hebben jullie nog tips/ ideeen/ raad etc?! Ook ervaringen met bijv. medicatie is welkom. Welke werken goed, welke minder etc. Aangezien reflux veel voorkomt onder prematuur geboren kinderen ben ik benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast dank!
Mijn zoon en dochter hebben ook verborgen reflux gehad. Vooral bij mijn zoontje was het een heel gedoe om uit te vinden wat bij hem werkt. Wat we bij hem deden was: - hij kreeg nexium tegen maagzuur, die werkte echt goed!; - hij kon niet tegen JBPM, kreeg echt krampen van. We zijn toen overgestapt op Friso Comfort, deze voeding is veel dikker dan andere voedingen. - hij kreeg zijn fles zowat rechtop, uit een Dr. Brown fles. Daarna moesten we hem 20min rechtop houden. Ook tussendoor laten boeren en voeding laten zakken; - we hebben de bedjes van alle kinderen behoorlijk schuin gezet. Met 2 dikke boeken (a la Van Dale) onder elke bedpoot. Niet het matras gaan verhogen met handdoeken oid, want dan ligt de baby met een kromme rug! Hier is reflux pas met 14 maanden eindelijk van de kaart gegaan, en konden we stoppen met medicijnen. Maar met dagelijks Nexium ging het eigenlijk goed. Ze konden alleen bijna nooit echt plat liggen. Alleen af en toe een beetje in de box, maar meestal op de buik (half uur na de voeding pas) Succes, hoe gaat het verder met hem?
Dank voor de reacties!! Hier is de reflux ontstaan/ erger geworden na de start met ferro (ijzer). Deze is nu gelukkig gestopt! We zijn inmiddels weer terug op alleen zantac en motilium en het gaat een heel stuk beter! We hebben al veel maatregelen die jullie noemen gedaan. Hier gebruiken we ook de Dr. Brown fles. (na lang andere flessen gehad te hebben ivm gulzig drinken). Hopelijk kan tzt de motilium eraf. Hebben jullie kindjes dit ook gekregen?! We hebben nutriton gebruikt in de BV, maar dit hielp voor geen meter en vlgs. mij is ze er nu een beetje verstopt van. (Ik geef BV dus wacht het nog even af.) Ook zal ik eens de nexium bespreken met de arts. We bakeren niet in, maar dat is ook niet nodig bij haar. Ze slaapt super goed en ze huilt ook eigenlijk bijna niet ! Ze slaapt ook altijd op haar rug en dat vindt ze soms ook fijner als op de arm zitten/ liggen bij ons. Dan zit ze w.s. toch te ineengedoken. Net als de maxi cosi, die vindt ze ook niet fijn! We hebben wel een wippertje en daar gaat ze dan ook regelmatig in na de voeding. Wij verschonen ook tussen de eerste helft en de tweede helft van de voeding door. Maar dit kan ook te maken hebben met haar lichte hartafwijkingen... Dat ze even op adem kan komen tussendoor. Ik zal tzt als haar intake weer goed is eens overleggen ook over het minderen met medicatie... als ik dat van jullie lees is het veel ernstiger geweest bij jullie kleintjes. Hier is het vooral veroorzaakt door de ferro voor mijn gevoel. Ben trouwens wel benieuwd of ze ook zonder die ferro kan! Dat horen we vrijdag weer!
Hoi mijn kleinste zoontjes hebben beiden reflux en krijgen beiden ferro. ik wist niet dat het een bijwerking kan zijn maar ze moeten het beiden nog wel een tijdje blijven gebruiken vanwege de vele bloedtransfusies die zij hebben ondergaan. Mijn ene zoontje dronk ook te weinig en hij bleek een te lage saturatie te hebben, hij heeft nu zuurstof thuis en dronk direct als een trein 2 minuten na starten van het zuurstof. omdat hij laatst bloed is gaan overgeven heeft hij nu een maagbeschermer (losec). Dat bloed kwam waarsch door de stress, dat hij teweinig zuurstof kreeg, hierdoor kwam het zuur in zijn slokdarm en beschadigde het (verborgen reflux)
Jeetje Ons Kleintje, Wat een toestanden maak jij mee met je kleintjes! *Virtuele knuffel voor jou en je familie!* Hier werd het inderdaad veroorzaakt door de ferro... Dus werd deze na aandringen van onze kant gestopt... Wij hebben ook ipv de zantac even Losec gehad, maar deze hielp hier niet voor de reflux. De zantac daarentegen wel. Hebben jouw kleintjes nu ook nog medicatie tegen de reflux?! Wij gaan hopelijk over naar het academisch zkh, zodat alle disciplines haar in 1 x kunnen zien (ook ivm de hartafwijking). We hebben nu het gevoel dat we zelf het beleid uit moeten denken en dat is niet de bedoeling... (en heel vermoeiend). Misschien hier ook wel een te lage saturatie tijdens de voedingen, maar is de laatste keer tijdens opname niet gecontroleerd... dat gevoel heb ik niet hoor, want was in zkh tijd daarvoor ook niet zo, maar je weet maar nooit hoe het eea zich ontwikkelt. THNX voor je reactie! GRTZ.
dank jullie wel! met mijn ene zoontje gaat het super en de ander gaat het superslecht. @soef ik zou het eens vragen, gewoon zeggen dat je iemand (mij)`kent` die zoiets had en dat je je afvraagt of ze het ook heeft! lage saturaties (70) komen juist vaak voor bij kinderen met een hartafwijking. dus vandaar dat ik het benoem, wil je niet ongerust maken, maar kan beter even gecontroleerd worden, en dat kun je zelf niet. Losec krijgt hij nu sinds een week en hij over 6 weken gaan ze het stoppen. Losec is een maagbeschermer en helpt dus niet tegen de reflux zelf.
@ ons kleintje; gaan we inderdaad doen als we naar het WKZ gaan voor de verdere controles. Ik verwacht dat ze daar zowiezo meer onderzoek willen gaan doen... eerst vrijdag HB bepaling afwachten. Lijkt me wel dubbel als je ene kleintje zo goed gaat en de ander zoveel problemen heeft! Superzwaar, je wilt toch ook bij je kleintjes thuis zijn en bij je kereltje in het ziekenhuis... Je moet wel een supermamma zijn! Liefs!
Hoe gaat het nu met de Nexium, Soef? Bij ons gaat het na een paar heftige dagen vorige week (veel huilen dus) ineens stukken beter. Ze huilt nog steeds, maar korter, en slaapt beter nu, ook overdag. Hoop dat het bij jullie ook helpt! Suus
Hai Suus, Nou het lijkt hier alleen maar veel erger te worden Helemaal niet blij mee en zij ook niet. Hier veel huilen ook en helemaal niet meer blij en lachen... En dat terwijl ze anders eigenlijk niet huilde... En eind vorige week leek t juist weer beter te gaan met de zantac (nadat die was opgehoogd)... Dus gaan we weer terug op de Zantac. Verder ik al n week ziek met griep, man ziek, kleine heeft verhoging en is verkouden... slechte combi kan ik je vertellen! Oh ja, en studie en werk nog... ik heb toch een beetje teveel op m'n hals gehaald w.s. ... Ik moet ook zeggen dat ik niet was voorbereid op deze toestanden als ze eenmaal thuis zou zijn... Gelukkig weet ik nu beter en kan ik mijn omgeving hierover inlichten. Volgend jaar heb ik weer tijd !! Wat heerlijk dat het bij jullie beter gaat!! Jeetje wat moet jij er ook af en toe doorheen gezeten hebben.... Eindelijk weer een beetje verbetering en vooruit kijken! GRTZ!
Ha Soef, Wat naar om te horen. Bij ons ging het met de Nexium dus ook veel slechter, maar nu dus veeeel beter. Je moet het echt ff een weekje geven. O jee, dus allemaal ziek ook nog, dan wordt het wel heel er zwaar voor jullie allemaal. Ik vind het knap van werk en studie er nog bij. Ik heb m'n handen vol aan de situatie en zou werk er nog niets eens bij kunnen hebben op dit moment. En klopt, je bent totaal niet voorbereid op wat je te wachten staat met een prematuur kind thuis. Dat vind ik dus echt bizar hoor, er zijn zoveel ouders zoals wij. En dan hebben wij alleen nog 'maar' problemen rondom de voeding. De voorlichting en de hulp zou echt een stuk beter moeten en kunnen. Nu moet ik alle info van internet halen! Hoop dat het snel weer beter gaat met je meisje, met Nedium of Zantac, maakt niet uit. En beterschap! Suus
Hier lijkt de reflux dus onder controle met zantac en motilium... De Nexium was voor ons niet de oplossing! Dat wilde ik nog even hier kwijt! GRTZ.