'Koning negeert mijn wonderkind'|Telegraaf TV Nieuws| Telegraaf.nl Wat vinden jullie hier nu van? Ik begrijp dat het kiezen is uit twee kwaden, maar een kind van 6 naar het gymnasium sturen ... ik weet het niet. Sociaal-emotioneel gezien is het kind helemaal niet klaar daarvoor ... en die vader ... ??? Ik heb een beetje medelijden met het jochie eerlijk gezegd
Die vader is niet goed, ik heb sterk het idee dat deze aanpak volledig vanuit hem komt. Lijkt me voor het kind echt niet goed...
De koning moet zich schamen😂😂 Maar met 6 al naar het gymnasium, dat kan toch nooit goed zijn?
Volgens mij een leuke meester. Die vader vind ik ronduit kleinzielig met z'n betoog dat het jochie uitgenodigd moet worden bij Rutte en WA. Ik had al een stukje hierover op RTL gezien, maar vond het toch ook wel wat dat zo'n jochie straks tussen de pubers rondloopt. Wellicht kan hij ze op leervermogen prima (of nog beter) bijbenen, maar op het gebied van gevoel en sociale interactie hebben pubers een andere niveau dan een zesjarige.
Ik moet echt eerlijk zeggen dat ik de vader wellicht nog schadelijker vind dat wellicht dat gymnasium. Die zit daar echt puur voor eigengeilerij. heel slecht!
Wel heel sneu, die vader... En naar het gymnasium, vind het zonde voor het jongetje. Sociaal emotioneel zou hij nog zo ontzettend moeten ontwikkelen.
Ik krijg daar ook het gevoel bij dat niet alles is geprobeerd om hem zo lang mogelijk op het po te houden maar juist ze hem juist zo snel mogelijk door de stof heen hebben laten gaan. Jammer dat (exceptionele) hoogbegaafdheid zo in het nieuws wordt gezet. Ik zou willen dat er aandacht vanuit de overheid was voor dit probleem want binnen het staatsbekostigde onderwijs is er gewoon geen/nauwelijks passend onderwijs voor deze kinderen. Maar klagen dat de koning niet op bezoek komt komt, wat egocentrisch en sensationeel. Als het zo bedoeld is als het neergezet is natuurlijk, de media is er goed in het beeld te verdraaien. Sneu voor dit jochie dat hij voor de media gesleept wordt. Het jongetje gaat trouwens ook niet naar een regulier gymnasium las ik maar zit op particulier onderwijs waar po en vo bij elkaar inzitten. Dus het is niet zo dat hij straks in een scholengemeenschap vol pubers rondloopt. Correctie, er is wel aandacht vanuit de overheid. Het gaat alleen zo verrekte langzaam.
Wat sneu zeg. Die jongen moet toch gewoon lekker voetballen en met leeftijdsgenoten spelen? Volgens mij wil papa dat zijn zoon gaat doen wat hem zelf niet is gelukt. En de koning, nou flauw zeg. Die mag zich in een hoekje gaan schamen 😂.
Eens met Jaimio. Hoe hard je ook pusht, een kind dat er niet aan toe is, krijg je echt niet met zes jaar naar het gymnasium. Dit toont volgens mij meer dan voldoende aan dat er dus niet genoeg kennis/geld is om aan de behoeften van (zeer) hoogbegaafde kinderen te voldoen. Neemt niet weg dat ik misschien als ik de portemonnee van de ouders had gehad een andere keus had gemaakt: veel privéleraren inschakelen om 'buitenschoolse vakken' (astronomie, Chinees, muziekles etc.) te geven naast taal, rekenen en de zaakvakken.
Tjees arm kind. Er zijn zooo vreselijk veel manieren om een kind buiten de schooltijden om te stimuleren. Denk aan het leren van vreemde talen het bespelen van een instrument. Het schoolsysteem is niet alleen voor het ontwikkelen van een IQ maar ook het EQ moet mee kunnen komen.
Mijn zoon heeft ook IQ van 145 maar geen haar die eraan heeft gedacht op mijn hoofd om hem een klas over te laten slaan. Hij heeft het ontzettend fijn in de klas. Leuke projectjes, lieve vriendjes, lekker gymmen en met de karren buiten op het plein.... Dat zou ik hem nooit af willen nemen.
Precies Gitta! Huismuisie, buiten de schooltijden stimuleren is écht niet afdoende voor deze kinderen! Maar als je de portemonnee hebt voor particulier onderwijs, zoals in dit geval, is dit ook mogelijk binnen de schooltijden. Helaas heb je daar dus een flinke portemonnee voor nodig. Lananlana, niet alle 145+ kinderen hebben dezelfde onderwijsbehoeften. Je kan deze kinderen niet over 1 kam scheren.
Idd, er zijn zóveel dingen die hij kan leren buiten het standaard curriculum om. Nu heb ik het idee dat ze hem er doorheen jagen.
Ik snap dat het jochie zich verveelt in de klas maar sociaal-emotioneel is het een 6-jarige en die hoort gewoon nog buiten te spelen, te voetballen, met leeftijdsgenootjes te spelen. Lijkt mij verre van gezonde situatie!
Het is voor de buitenwereld gemakkelijk oordelen als je of als je kind er niet zelf mee te maken heeft. Onze dochter is hoogbegaafd en reken maar dat het geen pretje is. Ze is 7 jaar, doet alles op groep 6 niveau, is en denkt heel anders dan leeftijdsgenoten en het is soms een waar drama. Op school doen ze hun uiterste best, maar echt verzadigd is ze nooit. En ook buiten schooltijd bieden we muziekles, schaken en een meidenclub voor sociale omgang aan. Ik kan me er dus alles bij voorstellen dat dit kind klaar is voor het VO. Vader vindt het geweldig, ik zie vooral een vader en kind die trots zijn op hoe het met het kind gaat. Wat moet hij dan, zijn kind kleinhouden? Zijn kind in de 'normale' structuur drukken omdat iedereen om hen heen een mening heeft? Ze kiezen een particuliere school, kleine omgeving en het kind lijkt goed opgenomen te worden. Dat vind ik geweldig om te zien!! Ik hoop dat ik mijn dochter ook zo de wereld in kan leiden. Maar dat vraagt echt om keuzes; we zouden zelfs verhuizen als we een beter passende plek vinden konden voor ons kind. Fijn dat er aandacht is voor HB en kinderen die niet in het normale beeld passen.
Ik snap dat het moeilijk is, ik heb alleen grote vraagtekens bij de vader. De manier waarop hij zijn zoon tentoonstelt (hij heeft tenslotte de media gecontacteerd) en de manier waarop zijn zoon ook daadwerkelijk op tv was spreken boekdelen. De jongen had echt een houding van "moet dit echt??". Prima dat er aandacht is. Fijn zelfs, maar zodra je gaat klagen dat de koning niet reageert, dan heb je bij mij totaal afgedaan. Dan doe je dit om 1 reden en dat is je eigen pik poetsen. En denk je niet aan de consequenties voor je kind. Dus dit specifieke geval vind ik niet geweldig om te zien.