Als je er zo over denkt dan denk ik dat we het eens zijn over de relatie slavernij-zwarte piet, maar dat jij er gewoon anders in staat. Dat jij er wel mee kan leven en dat anderen dat ook maar moeten doen.
Maar maak dan een afspraak over wat beide partijen acceptabel is en laat het rusten. Hoe lang is dit gezeur nu al gaande? Daar moet iedereen toch doodmoe van zijn?
En de argumenten van de tegenstanders? Wat vindt jij daar van dan? Als je het daar mee eens bent (of ze zelf ook hebt) is het logisch dat je de argumenten van de voorstanders lachwekkend en triest vindt. Niet echt blanco dus. Ik vier geen sinterklaas, maar snap de link van veel tegenstanders niet tussen slavernij en het huidige sinterklaasfeest. Dat maakt me nog geen voorstander, want dat zou betekenen dat ik het zou gaan vieren. ik ben dus echt blanco, maar ik snap best dat mensen die het al jaren vieren het niet leuk vinden dat anderen (die het feest niet eens vieren) vinden dat het verandert moet worden.
Ik persoonlijk zie de relatie niet tussen zwarte piet en slavernij en dat mensen zich hier vervelend bij kunnen voelen, vandaar ook dat ik een paar pagina's terug vragen heb gesteld waar nog niemand op heeft geantwoord maar waar ik wel erg nieuwsgierig naar ben en het dan misschien beter kan begrijpen. Iets wat me tot nu toe nog niet gelukt is, en dat komt denk ik omdat ik wat minder zwaar op de hand ben voor iets wat in ons verleden heeft plaatsgevonden. Ik leef liever in het nu dan in het verleden, alhoewel ik geschiedenis wel ontzettend interessant vindt. Dat wil niet zeggen dat mijn voorouders minder of meer ellende hebben meegemaakt dan die van jou of een ander, dat is gewoon een samenkomst van omstandigheden, karakter en opvoeding denk ik zo.
Dat is eigenlijk gewoon een kwestie van erkennen of ontkennen van de geschiedenis. De eerste keer dat zwarte piet voor kwam in het sinterklaasverhaal was hij een slaaf. In die tijd was dat ook gebruikelijk, dus helemaal geen raar verhaal. Het zou eerder vreemd zijn als zwarte piet een vrije zwarte (zo heette dat toen) was. Was piet nooit zwart geweest, maar altijd blank, dan was er waarschijnlijk geen slaaf/meester verhouding geweest en zou niemand daar nu over vallen.
Ik begrijp niet waarom mensen ingaan op het geroep van slavernij, racisme,... het heeft er helemaal niks noppes nada mee te maken. De zwarte pieten zijn gewoon zwart van het roet! Meer niet! Hier kijkt ons zoontje gewoon naar 'dag sinterklaas' en naar intochten van de vorige jaren Als hij op school te maken krijgt met andere pieten vertellen we hem gewoon dat bij ons thuis de Belgische zwarte pieten komen en niet de Nederlandse. Hij is toch 50% Belg
Volgens mij doet RTL dat nu. Andere bedrijven doen hetzelfde. Het is een kwestie van tijd voordat de zwarte piet zoals we hem nu kennen vervangen is door een variant die meer bij deze tijd past.
Ook dat. Maar Romeinen en Spanjaarden waren ook druk bezig als het ging om slavenhouden. En dat waren echt niet alleen maar donkere mensen. Er waren ontzettend veel blanke slaven. Die slaven werden trouwens ook overgekocht in Afrikaanse landen. Waar wederom blanken werden gehouden. Heel de wereld was vergeven van slavernij. Elk ras moest het ontgelden, elk in een andere tijd of soms allemaal in dezelfde periode. En gelukkig hebben we dat nu niet meer. Sint Nicolaas had trouwens geen slaven hoor, hij had ze in dienst. Een knecht is gewoon een betaalde hulp. En ik ben het eens met het stukje van Shaddixxx. Als blanke ben je al gauw een racist, maar als een donkere persoon iets zegt over blanke dan moeten we het accepteren want dat is nu eenmaal onze geschiedenis. Maar dat hun voorvaderen ook geen fijne mensen waren mbt slaven handelen o.a., dat vergeten we. Maar als we het hebben over de VOC periode gaat het al gauw over slaven. Als we het hebben over arabieren, romeinen, spanjaarden dan komt dat zeker niet in de top 5 van genoemde onderwerpen. Nogmaals, als de Romeinen een tentoonstelling geven over een overname van een land of gebied, compleet met klederdracht en wapenuitrusting, staan we allemaal te oeh-en en de aah-en. Die mensen zijn vandaag de dag nog trots op hun erfgoed en je moet eens zien hoeveel mensen over heel de wereld het Colosseum trekt. Vonden de Christenen van vroeger vast ook geen fijn vooruitzicht vanuit racistisch oogpunt. Dan lopen mensen van nu toch ook niet te schreeuwen en te demontreren hoe ze daar zo tros op kunnen zijn, omdat hele delen van de wereld door die Romeinen om zeep is geholpen vanwege geloof of huidskleur? Laten we vooral blijven discussieren over deze zaken. Maar de slavenhandel moet daarbij niet steeds op de voorgrond treden. Dat is niet de insteek van dit kinderfeest. En in vond de oplossing van de roetpieten niet meteen de beste keuze vanwege bovenstaande redenen, maar ik snap heel goed dat dit voor veel mensen de oplossing is. Prima, dan doen we dat. En dan vertellen we onze kinderen dat iedereen een hulpje kan zijn en dan krijgen we weer een ander verhaal. En nu is het nog steeds niet goed? Wanneer is het dan wel goed? Want als we de boel veranderen en heel het Sintverhaal veranderen en het is nog steeds niet goed, dan lijkt me het dat het pas goed is als de boel opgeheven wordt? Om dat deel uit de geschiedenis maar niet meer te hoeven vertellen. Als we samen een afspraak maken, moeten we ons er ook aan houden. Kinderen pikken best een alternatief verhaal, maar niet elk jaar een andere.
Dit onderzoek is inmiddels alweer achterhaald. Het is onder te weinig proefpersonen uitgevoerd (echt maar een stuk of tien) en dan nog: die kinderen praten waarschijnlijk gewoon hun ouders na. De conclusies van dit onderzoek zijn ingetrokken en ongeldig verklaard.
Misschien ligt het in België ook wel minder gevoelig. Zijn er Belgische varianten van het sinterklaasverhaal naast de Nederlandse? Dan doel ik op verhalen uit dezelfde periode als het verhaal uit 1850, waarin dus zwarte piet een slaaf was. Zo niet, dan kent België geen eigen Sinterklaasverhaal en is het gewoon het Nederlandse. Zo ja, dan is het in België misschien wel heel anders dan in Nederland. Sowieso weet ik niet of België ook zo'n voorloper was in de slavernijtijd als Nederland.
Dat brengt me op de vraag: speelt dit in België ook? België zal niet heel actief geweest zijn in de slavenhandel aangezien België in die tijd nog niet bestond. Het is pas sinds 1830 een zelfstandig land.
Volgens mij bedoeld ze juis t dat dat argument nergens op slaat en al die andere islam gerelateerde opmerkingen ook niet
Weetje wat ik fijn vind? Dat je mijn reacties ZO bar slecht hebt doorgelezen, dat je helemaal hebt gemist dat ik A: Gewoon een Nederlandse ben, B: Dat ik gewoon net als jij hartstikke leuk ben opgegroeid met sinterklaas. C: hem net zo geweldig vind als jij samen met zijn pieten.... en D: dat als we het inderdaad zo geweldig vinden, in mijn beleving de kleur niet uit zou moeten maken. Aangezien een rode piet net zoveel pepernoten gaat geven als een gele piet of een fucking zwarte piet! Lees toch eens goed mens!
Zogenaamd niet. Er zijn minder klagers en het Belgische volk is meer 1 volk. In Nederland heb je meer groepen waardoor er veel meer discussie is. In belgie is iedereen het ermee eens dat zwarte piet zwart is buiten echt een kleine groep die nog geen aandacht krijgen. Ik typte zogenaamd niet want bij de intocht vorig jaar was de Belgische zwarte piet dus een piet met vegen. Trok op niks en er was echt bijna geen volk. Zag je heel goed op tv, was op sommige plaatsen gewoon leeg. Ook op het plein was het best rustig haha.
Ja, RTL doet dat. Maar ik zou liever zien dat het overal hetzelfde is. Een tussenoplossing, onherkenbaar maar niet helemaal zwart, geen gekleurde rare pieten maar ook heen oorringen en grote lippen meer. Dan heb je toch precies de gulden middenweg, en einde discussie. Ik krijg er een punthoofd van, je krijgt nu jaarlijks een discussie die steeds meer uit de hand loopt.