Ook al geen Zwarte Pieten meer op RTL.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Novastar, 24 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Als het verhaal dat ik altijd heb gehoord klopt waren de knechten van de echte St Nicolaas wel degelijk "vrije zwarten". St Nicolaas vond slavernij verwerpelijk en kocht de slaven op en gaf ze hun vrijheid. Hij bood ze een baan aan zodat ze een positie in de maatschappij konden bekleden. Iets dat ze als slaaf niet konden. Deze knechten bleven dus vrijwillig voor St Nicolaas werken. Er zijn natuurlijk verschillende verhalen maar dit is toch een hartstikke positief verhaal?

2. Goey

Goey Actief lid

21 apr 2016
    198
    2
    18
    Vrouw
    Onderwijs
    Utrecht
    Mooi verhaal en dank voor het delen! Mensen zijn niet bewust van wat voor impact ze op hun kinderne en diens omgeving hebben! Ik zit zelf in het onderwijs en ik ziet het elke dag opnieuw gebeuren en het is zo pijnlijk aangezien kinderen de meest pure zielen zijn. Als ik dan de reacties hier van sommige moeders lees, dan weet ik gelijk hoe en waar het vandaan komt en dat baart me echt zorgen. *zucht*

3. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Dat vind ik ook.
    Spijkers met koppen slaan en geen gezeik meer.
    Die roetpiet door voeren en klaar er mee.
    De piet is zwart van roet, en dan wel flink wat roet vanwege eventuele herkenbaarheid.
    En als dan iedereen dit leuke traditionele feest met rust laat en het gezellig viert, of niet, op zijn eigen manier dan houden we het leuk voor iedereen.
    Maar dat gezever wat het hele jaar door gaat is verschrikkelijk, ik krijg er ook een punthoofd van.😂

4. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Het gaat er toch niet om dat JIJ vindt dat het sinterklaasfeest niet racistisch is? Het gaat er om dat er mensen zijn die het wel racistisch vinden en die zich hierdoor gediscrimineerd voelen. In een normale situatie ga je met die mensen praten en probeer je je een keer in te leven in wat zij voelen en waarom.
    Misschien moet je het eens vergelijken met het vieren van Thanksgiving en Columbusday in Amerika. Dat zijn feestdagen die toch heel veel mensen vieren, maar die ook onder druk staan omdat er toch ook een raar tintje aan zit. Als buitenstaander kun je dan veel makkelijker zien dat vieren van zo'n dag nare gevoelens naar boven kan brengen bij native americans. Het is echt niet voor niets dat heel veel buitenlanders met afgrijzen kijken naar onze sinterklaastraditie.

Oh en nog iets anders (niet in geciteerde bericht). Wat ik in deze discussie heel naar vind is de opmerking dat we toch al veel tolereren en dat we toch heel tolerant zijn naar 'nieuwkomers' in de maatschappij... echt kotsneigingen krijg ik er van! Als je zegt dat je iets tolereert, betekent dat dat jij degene bent die bepaalt wat normaal is en wat de afwijkingen zijn en dan ben jij zo aardig om die afwijkingen te accepteren binnen bepaalde grenzen. Zo werkt een maatschappij niet! En zeker de nederlandse maatschappij niet. Al eeuwen lang zie je hier invloeden van mensen die zich hier vestigen (dat christelijke geloof is hier niet ontstaan hoor...) en dat mengt zich tot onze cultuur. De nederlandse cultuur is sowieso al een mengelmoes, waarom zouden wij dan nu ineens kunnen zeggen: maar nu mag er niet meer gemengd worden.

En als je sec kijkt dan is de sinterklaastraditie helemaal niet Nederlands, een bisschop komt uit het katholieke geloof en dat is in Nederland ook een import geloof... :D

5. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Eens. Desnoods denken we er een heel jaar over na. Maar er moet toch iets zijn waar we het eens over kunnen worden.
    1 verhaal wat we allemaal aan onze kinderen kunnen vertellen en wat de komende 50 jaar weer hetzelfde blijft.

Ik merk persoonlijk dat ik mij bijna schaam als ik het Sinterklaasfeest wil vieren. Ik zeg uit automatische nog steeds Zwarte Piet. (net als Koninginnedag trouwens, daarbij moet ik mijzelf echt verbeteren)
    En als ik dan zwarte piet zeg, voel ik mij bijna een racist. Alsof ik mijzelf meteen een kamp ingooi. Maar ik wil geen kamp kiezen. Ik wil heel graag dat iedereen van het feest kan genieten.
    We hebben al niet zoveel feesten waar we samen heel het jaar naar uitkijken en waarbij iedereen voor 1 dag zijn dagelijkse ellende even achter zich kan laten. Iedereen wordt toch blij van vrolijke kindersnoetjes?
    Dat vind ik zo fijn aan het sinterklaasfeest. Het maakt niet uit waar je vandaan komt of wat je achtergrond is, je staat allemaal in de rij en iedereen krijgt een handje pepernoten en je krijgt allemaal een cadeautje als je je schoentje zet in de winkel.

6. Saar22

Saar22 Niet meer actief

Dit. En ik heb alledrie de pieten aan mijn dochter van 4 laten zien: zwart/bruin, gekleurd en met roetvegen en ze waren allemaal zwarte piet... Prima toch.. Ik persoonlijk vond de pieten met roetvegen dan het meest waarheidsgetrouw als je dan toch van zwarte piet af wilt.

7. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Zie mijn reactie in de quote.

8. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    En datzelfde gebeurt nog steeds met een piet met roetvegen op z'n gezicht ;).

En dan daarbij. Zijn het niet de volwassenen die er een probleem van maken? Ik denk dat het de kinderen zelf geen moer uitmaakt.

9. Logan

Logan Niet meer actief

Het gaat ook niet om mijn mening. Het gaat om de mening van de grootste groep vind ik. En wat ik hier boven ook al zei, vind een oplossing die voor beide partijen werkt en eindig deze kinderachtige discussie. Ik kan me niet voorstellen dat er ook maar iemand is die er niet doodmoe van is geworden, zo onderhand.
    Over het vieren van thanksgiving bijvoorbeeld, klopt dat komt voort uit een niet leuk verhaal. Wat Amerikanen nu doen is vooral een gezellig samen zijn en lekker eten. Daar kan ik persoonlijk geen kwaad in zien.

10. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    De volwassenen wilden toch ook geen Zwarte Piet meer, waarom zo'n probleem van een kinderfeest maken?

En er zullen minstens zoveel kinderen zijn voor wie het wel een probleem is. Omdat het Zwarte Piet is, niet roetpiet. Niet de buurman/meester/andere bekende met vegen in het gezicht.
    Tenminste zelfs onze 3,5 jarige noemde de roetpiet van de voorpagina van de Telegraaf een gekke meneer met vegen, die zich moest wassen. Toen de middelste las dat het over zwarte piet ging, zei ze daar meteen achter aan 'het is hartstikke nep'. Nu is zij een enorm snelle met haar 5,5 en had ik dat bericht niet zo online verwacht toen ik een pagina opende, dus kortom ook mijn eigen schuld. Maar jammer vind ik het wel.

11. Anna009

Anna009 VIP lid

30 mei 2008
    9.867
    5.139
    113
    Home
    ik vind de discussie elk jaar altijd zo jammer het neemt het "sinterklaasgevoel" een beetje weg

zelf vind ik dat we er vooral een mooi feest van moeten maken met elkaar
    maar de mensen die zwarte piet weg willen hebben en dat doen zoals bv de uitspraak van Prem ooit eens bij dwdd vind ik dan weer totaal niet kunnen

12. Nu is die Piet met roetvegen die ze bij al die stukken tekst plaatsen ook niet echt de Piet met roetvegen die ik voor me zie.. Ik vind dat wel héél minimaal. Zo zie ik er ook uit als ik mascara en eyeliner op had en door de regen ben gelopen, zeg maar :p

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Whaha wel he :D Ik hoop ook echt dat het een stuk meer wordt. Ik ben echt niet perse tegen verandering, zoals ik al eerder zei geen kroeshaar, rode lippen en grote oorbellen en misschien minder zwart.

14. Ja, zwart met wat blank er tussendoor, zodat duidelijk is dat het geen huidskleur is, maar het echt van het roet komt. Dat is wat mij betreft echt helemaal prima (en dan graag ook voor eens en voor altijd, zodat we vanaf nu weer gewoon een feestje kunnen vieren, in plaats van een discussie voeren :D ).

15. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113

Dat jij dit kunt is oprecht fijn voor jou (niet sarcastisch bedoeld :)), maar dit is toch voor heel wat mensen anders. Punt is dat mensen van Afrikaanse afkomst heel lang vreselijk zijn behandeld in het Westen en daar vandaag de dag indirect nog steeds nadelige gevolgen van ondervinden in termen van scholing, banen en sociaal economische klasse. Ook als het jou zelf wel voor de wind gaat, kan het nog steeds dat je je wel identificeert met deze groep en daardoor toch gekwetst voelt door het karikaturale beeld van zwarte piet. Blackface wordt door heel veel mensen als iets heel negatiefs gezien en dat kan ik me dat echt ontzettend goed voorstellen! Stel je voor dat het gebruikelijk was om bijvoorbeeld een andere in het verleden onderdrukte groep, vrouwen ;), in ridicule, stereotype outfits (bijvoorbeeld werksters kleding of overdreven sexy kleding) mee te laten lopen in een intocht. Wedden dat heel veel vrouwen die zwarte piet best vinden kunnen, zich hier al veel eerder tegen verzet hadden.

Ik snap daarom oprecht niet dat als dit mensen kwetst, waarom we er dan niet allang mee gestopt zijn? Is het feit dat mensen zich hierdoor gekwetst zijn niet voldoende reden an sich? Natuurlijk kunnen niet alle blanke Nederlanders of Europeanen zich dat voorstellen, maar dat doet geen afbreuk aan de gevoelens van mensen die zich wel gekwetst voelen. We oordelen toch ook niet over de mate van verdriet van anderen na een verdrietige gebeurtenis of over hoeveel pijn iemand voelt na een pijnlijke gebeurtenis. Deze ervaring is subjectief en als buitenstaander moet je daar geen oordeel over willen vellen. Een beetje respect en ruimte voor de medemens is nou eenmaal een noodzakelijk vereiste voor een prettige samenleving, waarin we ons allemaal thuis kunnen voelen.

Ik vind roetpiet een top oplossing. Kinderen vinden het feest er echt niet minder leuk om en dat volwassenen de acteurs nu herkennen, come on ;);). Als dit al maakt dat jij je negatief zou voelen, dan moet je toch helemaal snappen dat andere mensen negatieve gevoelens krijgen van die karikaturale blackface piet!

16. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.829
    3.624
    113
    Hou ff op zeg Nacho, ik ben net zo min dader als jij slachtoffer bent. De wereld is een wrede en harde plek, waarin altijd al pijn en onderdrukking is geweest, alle kanten op. Niet alleen maar van de boze blanken tegen de zielige zwarten. Slavernij is een zwarte bladzijde uit de geschiedenis, maar 'slechts' 1 van de velen. Er zijn bijvoorbeeld ook duizenden jaren over de hele wereld blanke slaven geweest. Zwarte slaven werden trouwens veelal aan de Arabische en Europese slavenhandelaren verkocht door hun eigen stammen. De wereld is niet zwart-wit. Onrecht is er altijd geweest, en je zou kunnen zeggen dat de wereld er nu, ondanks alle ellende, een stuk beter aan toe is dan op welk moment in het verleden dan ook. Slavernij was verschrikkelijk, maar ik heb echt geen greintje schuldgevoel hierover. Ik heb het nl niet gedaan. En jij bent nooit slaaf geweest. Wij kunnen allebei naar dezelfde scholen, winkels, cafe's, noem maar op. Ik heb op geen enkele manier meer rechten dan iemand anders in dit land. Stap eens uit je slachtofferrol en neem verantwoordelijkheid voor je eigen leven.

17. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ik vind het ook oprecht vervelend voor anderen dat zij hier zo'n last van kunnen hebben, dat lijkt me erg lastig voor jezelf.
    Echter zie ik geen enkel verband meer tussen zwarte piet of slavernij.
    Zwarte piet is gewoon geen slaaf.
    Ik snap dus ook niet dat zoiets aangepakt moet worden omdat een klein groepje mensen zich gekwetst voelt door een kindervriend.
    En ik vraag me dan ook sterk af waar de grens ligt.
    Als je al stennis gaat lopen schoppen ten koste van een kinderfeest, waar eindigt het dan?
    De geloofwaardigheid van Sinterklaas verdwijnt nog sneller als pieten herkenbaar worden en ja dat zou ik inderdaad erg jammer vinden aangezien het hele feest daar om draait.

Roetpiet vind ik prima, ik hoop dan ook echt dat het hier mee eindigt en afgelopen is.

18. edelweiss

edelweiss VIP lid

24 jan 2013
    7.328
    474
    83
    Ik ben er zo klaar mee met deze discussie. Ik heb dan ook besloten om sinterklaas te schrappen. De kado's van de kinderen komen van onszelf mijn zoon van 7 geloofd niet meer en andere twee gaan we niets meer voorhouden.

19. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Mag ik vragen waarom je het dan niet meer wil vieren zoals je voorgaande jaren deed, op welke manier dat dan ook was?
    Wil je niet proberen er toch nog leuke elementen uit te halen mocht je het niet eens zijn met de traditie, of juist de traditie bewaren en wél vieren zoals jij dat vroeger deed?

20. Lientje1985

Lientje1985 Bekend lid

18 apr 2016
    789
    5
    18
    Vrouw
    NULL
    Limburg
    Precies dit .. +1

Deel Deze Pagina