TE tolerant daarom is Nederland al lang geen NEDERLAND meer. Er wordt met alles en iedereen rekening gehouden,behalve om nederland , nederland te houden.
De wereld is van iedereen ja klopt maar ik vind dat er best meer grenzen aangegeven mogen worden. Tot hier en niet verder. Er wordt zoveel commentaar op Nederland gegeven m aar je hoort zelden of nooit, hoe begripvol we zijn hier in Nederland. Waar TE voor staat is nooit goed.
Ik vind ons op bepaalde gebieden helemaal niet begripvol. Ja, de overheid. Maar als het er op aankomt vind ik de Nederlandse bevolking behoorlijk egoïstisch.
Heeft niet lang geduurd zeg. Vanaf volgend jaar dus helemaal geen zwarte piet meer op RTL Cookies op AD.nl | AD.nl Het word met de minuut triester. Mijn kleinkinderen zullen straks niet op kunnen groeien met het grote magische Sinterklaas feest
Dat vind ik heel erg jammer! En volstrekt overdreven, als de piet is aangepast is het hele feest voldoende aangepast. Een Sinterklaas zonder pieten is eigenlijk gewoon raar.
Ik snap het probleem totaal niet. Als er toch een persoon elk jaar aanbeden en geëerd wordt, is het toch wel Zwarte Piet. Door kinderen en volwassenen. Al tientallen jaren. Alleen de laatste jaren maken VOLWASSENEN er een probleem van omdat er zogezegd de slavernij aan te pas moest komen. Iemand die zo aanbeden wordt en op een voetstuk geplaatst wordt, zit niet in een onderdrukkingspositie. Er worden massaal Zwarte Pietenpakken verkocht elk jaar omdat elk kind Zwarte Piet wil zijn, of in ieder geval zijn hulpje (slaaf?), brieven geschreven aan de Sint en Piet, tekeningen gemaakt etc. Het zijn een stel ontevreden volwassenen die zich misdragen. En ik sta best open voor tegen- argumenten en voor een aanpassing of verandering. Maar niet op deze onbeschofte manier. En er wordt (ook) hier getwijfeld aan de tolerantie van (blanke?)Nederlanders ...Hoe tolerant zijn eigenlijk de getinte of donkere mensen (Nederlanders?)..
Tja 2 jaar geleden wist ik ook al dat onze kleinkinderen geen zwarte piet meer gaan kennen. Ze willen het sinterklaasfeest gewoon kapot maken. Nu vinden velen de roetpiet goed maar iedereen weet toch ook wel dat het daar niet bij blijft. Ik geniet gewoon van het sinterklaasfeest. Alleen jammer dat het bij de volgende generatie stiekem in de woonkamer gevierd zal worden. Als ze het dan nog vieren. Ik zorg er in ieder geval voor dat ons zoontje geweldige herinneringen gaat hebben aan ons sinterklaasfeest. Ik heb nog liever dat ze het kerstfeest afschaffen dan het sinterklaasfeest maar tja,...dat zal ook wel eens gaan gebeuren,...
Zonder iemand zijn tradities te misgunnen... moet ik zeggen dat het een verademing is dat een grote zender als RTL gewoon afhaakt. Wat mij betreft viert men feestdagen op een eigen manier, binnenshuis, en wordt er niet publiekelijk bepaald wat ik leuk moet vinden en mijn kinderen moet uitleggen. Ik heb het Sinterklaasfeest altijd een rare vertoning gevonden en was sowieso niet van plan om mijn kind te vertellen dat er een Sinterklaas en Zwarte Piet bestaan, maar dat het een ouderwets feest is waar sommige ouders hun kinderen in laten geloven. Ik wil me niet gedwongen voelen om mijn kind een verhaal op de mouw te spelden omdat hij het anders voor andere kinderen 'verpest'. Het spijt me voor iedereen die er super fijne en warme herinneringen aan heeft, maar niet iedereen heeft dat. En het lijkt me dat feestdagen op persoonlijke wijze gevierd worden (smink de buurman lekker helemaal zwart als je daar zin in hebt, maar smink mijn kind niet op school) en dat de publieke ruimte daar niet voor is.
Nou ja...het is niet verboden nog om een zwarte piet te zijn...dus iedereen kan zelf weten hoe ze het vieren. Maar even serieus...wie heeft dit ook...als ik zwarte pieten over straat zie lopen word ik weer helemaal kind en ga ik roepen: Piet Piet Piet...in de hoop dat ze komen om je dan een koek te geven.... zo spannend...ha ha. Ok...beetje raar misschien...maar zo magisch is het gewoon. Ik vind het persoonlijk echt vreselijk dat het misschien verdwijnt. Ik ga dit jaar een pak kopen...gewoon voor de zekerheid. Voordat het er niet meer is. Dan kunnen we het toch altijd blijven vieren met een piet. Zwarte schmink kun je overal wel krijgen.
Maar dat staat er niet he? Er staat dat er geen ZWARTE Pieten meer te zien zullen zijn in de reclames, niet dat er geen roetveeg (of wat we tegen die tijd ook hebben) Pieten te zien zullen zijn. Mooi gezegd trouwens, meiklokje! Vind het ook bizar trouwens dat hier gezegd wordt dat we niet mogen zeggen dat we 'zo tolerant' zijn. Waarom niet? Dat ís gewoon zo. Iedereen is hier gelijk, iedereen heeft dezelfde rechten. Ik vind dat prachtig. Er zijn zoveel landen waarin daar helemaal geen sprake van is en zéker niet op het niveau waarop Nederland die wetten hanteert.. Alleen Zwarte Piet, die we als Nederlanders bijna allemaal ontzettend liefhebben, waar iedereen mooie verhalen over kent en die verhalen ook graag door wil geven, die willen we niet kwijt. Dat is geen racisme. Dat is geen egoïsme. In de allerverste verte niet.
Ik ben het gezeik en gezanik van beide kanten ontzettend zat. Persoonlijk ben ik pro-piet, maar ik kan de kant van de tegenstander ook begrijpen. Doe dus dan maar een roetpiet. Ik weet zeker dat het mijn dochter (7) niet zal opvallen. Wat ik het ergst vind is dat voor- en tegenstanders bij de intochten zijn gaan lopen demonstreren en vechten. Van mij mogen ze best hun standpunt duidelijk maken, op een nette manier, maar niet op een plek waar zoveel kinderen samenkomen. Niet waar kinderen bij zijn! Donder op zeg! En echt de voor- en tegenstanders, allemaal gedroegen ze zich om het leven asociaal. Waar ik me de laatste tijd enorm aan erger zijn al die pro-pietpagina's waar dan staat: Sylvana zegt dat ZP moet verdwijnen, like en laat haar verdwijnen. Lekker racistisch weer. Of Jan Smit, Nick en Simon zeggen dat ZP moet blijven, geef een like om hen te steunen. Dan denk ik echt: no way dat die mensen dat hebben gezegd, dat heb je echt uit je mouw lopen schudden (namen heb ik even verzonnen ter voorbeeld). En dat het hele jaar lang. Maar ondanks het gezeik blijf ik Sinterklaas op mijn manier vieren. Met een ZP. Niemand heeft daar last van en ik weet zelf heel goed of ik daar racistisch bij ben of niet.
Denk je serieus dat alleen de volwassenen de acteurs achter '' Piet '' zullen herkennen. Mijn kleine draak van 5 jaar zou heel veel bekende acteurs herkennen als deze als '' roetveeg piet '' door zullen gaan. Dat is toch jammer? Dan is toch het hele '' piet '' gebeuren er toch vanaf? Ik snap echt niet dat die tegenstanders niet in kunnen zien dat het een doodnormaal, onschuldig, magische kinderfeest is. Er is geen enkel kind die zwarte piet linkt aan het hele slavernij gebeuren. Waarom moeten wij dat als volwassenen wel doen?
Omdat de volwassenen moeten zeiken om het zeiken en schoppen om wat te schoppen te hebben. Zo gaan alle mooie dingen verloren en hebben we over een tijdje geen sinterklaasfeest meer en weten onze kinderen totaal niet meer wie zwarte piet of wie sinterklaas is. Want hij is bijna letterlijk het land uit geschopt. En houden we alleen nog maar de ""buitenlandse"feesten over want die zijn naar Nederland overgevlogen zoals ; Valentijnsdag, Halloween.
De kerstman begint ook al steeds meer zijn intrede te doen. Steeds meer kinderen hebben het over de kerstman en hij duikt ook steeds vaker op. Inclusief cadeaus. Daar doe ik dus ook niet aan mee. Wij hebben sinterklaas. De kerstman blijft maar in Amerika. Als dit zo doorgaat, zowel het afschaffen van Nederlandse tradities als het importeren van buitenlandse (en dan bedoel ik niet een Suikerfeest ofzo maar Halloween/kerstman etc), dan hebben we dadelijk inderdaad geen sinterklaas meer en geen eigen tradities. Dan zijn we gewoon nalopers van Amerika.