Ook al geen Zwarte Pieten meer op RTL.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Novastar, 24 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Mooi verwoord Novastar

2. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik zou het gewoon blijven vieren, je hebt toch geen complete commerciële doodgooierij nodig om een feest te laten slagen?

3. Logan

Logan Niet meer actief

Het mooie aan sinterklaas is toch dat hij overal is? In de winkels hoor je muziek, op tv heb je Sinterklaasjournaal en alle programma's, op school komt hij, overal hangt de sint-sfeer. Als het door dit gezeur minder wordt, wordt die sfeer vanzelf minder.

4. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.189
    16.523
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zag op FB een foto voorbij komen van de regenboogpieten en die zijn gewoon ronduit eng.
    Lijken wel op een horrorclown.
    Jongste is nu 4 jaar en zal over een aantal jaren toch niet meer geloven en dan gaan we gewoon lekker over op de Kerst.
    Ben er wel een beetje klaar mee moet ik zeggen.
    Ik mag hopen dat ze op school nog wel zwarte pieten laten komen want anders blijft ze maar lekker een dagje thuis.
    kinderen krijgen nog nachtmerries van die griezels.

5. Eline88

Eline88 Niet meer actief

Wat is er eigenlijk mis met de regenboogpieten? Los van het feit dat het voor velen een principekwestie is om de pieten zwart te willen houden. Ik snap dat de roet pieten wel erg herkenbaar zijn, maar pieten met een gekleurd gezicht niet lijkt me.

6. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Hoe kom je groen, roze, paars, oranje? Door de regenboog :( Dat is toch totaal ongeloofwaardig.. Nou ja, onze kinderen weten hoe een regenboog ontstaat en dat je daar niet pimpelpaars, gifgroen of knaloranje van wordt :p

7. susy26

susy26 Niet meer actief

dit inderdaad, ik werk in de horeca en daar gaan ze binnenkort ook versieren voor sinterklaas, met Zwarte pieten!!

8. Lovelymom85

Lovelymom85 Actief lid

1 mei 2016
    330
    9
    18
    NULL
    NULL
    Maar hoe dan? Door de regenboog gevaren? De oudste hier had met 3 jaar al dondersgoed in de gaten dat er niks gebeurt wanneer je door een regenboog loopt. En ik vind dat nogal een rare wending: van zwart/roetvegen (door de schoorsteen), naar een magische regenboog.... dat 1e is vrij aannemelijk, maar een regenboog die mensen kleur geeft :( Ik weet natuurlijk niet hoe het met andere kindjes zit, maar die van mij gelooft dat simpelweg niet. De wat oudere kinderen (6 a 7?) waarschijnlijk ook niet...

Wbt acteurs... Ik had vroeger ook al dondersgoed in de gaten dat de toenmalige hoofdpiet "de stem van Ben de mol uit Alfred j Kwak" was. Later, toen ik wat ouder was, was Ludo uit gtst ook een piet. Toen kwamen er scheuren in mn geloof :p
    Ik zou dan zeggen: bekende acteurs zwart, andere roetveeg of desnoods wit.

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Het hele verhaal is ongeloofwaardig, een paar gekleurde pieten maakt het echt niet ongeloofwaardiger :D

10. Beaujuulais

Beaujuulais Fanatiek lid

15 sep 2008
    2.803
    70
    48
    Vrouw
    Als volwassene vind ik het moeilijk om te zien dat onze traditie verandert. Ik heb fijne herinneringen aan de Sinterklaas tijd en dat wil ik ook graag aan onze kinderen zo overbrengen. De verandering van het uiterlijk van zwarte piet ging vloeiend (kroeshaar, oorringen etc) en daar had ik ook geen enkel probleem mee. De kleur verandering vind ik zelf wel een hele moeilijke want zwarte piet is geen zwarte piet als hij regenboog kleuren heeft. De roetvegen piet is voor mij acceptabel als het gezicht zo vol vegen zit dat het toch redelijk dekkend is.
    Maar ja dat is mijn mening en ik val niet meer onder de doelgroep dus ik heb het er met mijn kinderen over gehad.

Mijn kinderen maakt het eigenlijk niet veel uit welke kleur zwarte piet is. Dit kan "zwart" zijn, bruin, vol roetvegen maar zelfs wit. Regenboog pieten, stroopwafel pieten of kaas pieten vinden zij belachelijk, niemand ziet er zo uit.
    Dat er voor mijn kinderen zelfs witte pieten kunnen bestaan heeft er mee te maken dat het hun grootste wens is zelf ooit zwarte piet te mogen worden.

Doordat zij er niet zoveel problemen mee hebben moet ik mijn starheid wat laten gaan en er vertrouwen in hebben dat zij aan het sinterklaas net zoveel mooie herinneringen gaan houden als dat ik dat heb. (maar dan moet het wel hier bij blijven).

Waar ik mij wel erg kwaad over kan maken is die kleine groep volwassenen die tijdens de intocht van Sinterklaas gaan demonstreren tegen zwarte piet.
    Dan sta je daar voor gelijke behandeling, tegen discriminatie en voor meer respect :(
    Hoe haal je het in je hoofd?
    Dat is zo olie op het vuur gooien en wat mij betreft schiet je je doel daarmee voorbij

11. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    #291 Novastar, 26 okt 2016
    Laatst bewerkt: 26 okt 2016
    Als je dat vindt heb je je nooit in het echte verhaal verdiept. Het enige dat niet echt waar is is dat pieten door de schoorsteen komen. Al werd de schoorsteen in de tijd van St Nicolaas wel gebruikt om te zien wie er echt arm was. Als je geen geld voor hout had kon je haard niet branden. Daar komt het verhaal rondom de schoorsteen vandaan. De knechten van Sint strooide soms met muntgeld. Dat zijn nu pepernoten. Arme mensen zetten de schoenen van de kinderen buiten in de hoop een aalmoes te krijgen. Daar komt het schoentje zetten vandaan. Het is natuurlijk allemaal erg geromantiseerd maar het heeft wel een waargebeurde achtergrond. En dat ze met de boot komen is ook logisch. Dat was vroeger het enige vervoersmiddel voor lange reizen.

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Het verhaal is juist niet zo ongeloofwaardig, maar dat is misschien maar net in welke context je het zelf ook meeneemt.

Maar voor hele jonge kinderen maakt het misschien niet uit, vanaf een jaar of 4 wordt het een vreemd verhaal hoor gekleurd worden door de regenboog.

13. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ehm... ik heb nergens gezegd dat ik slaaf ben of was hoor :( Als ik mezelf moet identificeren met dader of slachtoffer dan zie ik mezelf meer als dader, ook al bestond ik toen nog niet eens. Wel fijn dat je deze boodschap online publiceert voor eenieder die zich wel met het slavenverleden identificeert :(

14. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Voor jou en mij is het misschien ver gaan, maar voor iemand wiens familiegeschiedenis zo tragisch is kan ik me heel goed voorstellen dat het op zijn zachtst gezegd niet fijn is als je dat jaarlijks in de vorm van een onschuldig kinderfeest voorbij ziet komen. Wat voor jou gewoon is, hoeft voor een ander niet gewoon te zijn. Net als het voor jou niet gewoon is dat een ander er verdriet van heeft.

15. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Iedereen moet binnenshuis gewoon lekker doen wat hij zelf wil, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat hier een aantal mensen zitten die zichzelf ontzettend tolerant vinden, behalve als het erop aankomt. Die wij-zij mentaliteit vind ik echt om te kotsen. Het zou me niets verbazen als dit de komende decennia escaleert en dan zijn we verder van huis. Ik wil niet nog eens een geschiedenis oprakelen, maar we zijn er allemaal bij gebaat als we respect en medeleven hebben voor iedereen en niet alleen voor degenen die net zo zijn als wijzelf.

16. CoffeeJunkie

CoffeeJunkie Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.563
    431
    83
    Noord-Holland
    Halloween komt uit Europa, zelf ken ik het uit Ireland (waar het dan ook vandaan komt) en vier het eigenlijk al vanaf klein kind omdat ik dol op griezelen was. Dat maakt mij dus echt geen naloper van Amerika ;)

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen geen nieuwe dingen zouden mogen vieren, waarom mensen geen eigen tradities mogen vieren en heel Nederland dezelfde tradities zou moeten vieren als jij. Met zulke negativiteit over kerstviering of halloween, doe je precies hetzelfde als al dat gezeur over sinterklaas.
    Zelf heb ik ook wat moeite met de pietendiscussie, helemaal omdat het de pret voor kinderen soms verziekt, maar als het echt mensen kwetst, wie ben ik dan om te zeggen dat zij zich niet moeten aanstellen?

17. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Respect en medeleven over en weer is ook belangrijk. Maar daarbij hoort dus ook respect voor een traditie als Sinterklaas. Waarbij aanpassingen prima zijn, zo is de roe weg, zijn oorringen al lang niet meer standaard, rode lippen zie ik ook al een tijd eigenlijk nauwelijks meer e.d. Maar fundamenteel zoals nauwelijks nog een zwarte kleur of bijv. Sinterklaas in ene een groen pak aantrekken, zonder baard en mijter of staf: tja, dat gaat voor veel mensen te ver en laat m.i. zien dat er ook geen respect is voor de mening van een vrij grote hoeveelheid Nederlanders (van allerlei oorsprongen en met allerlei culturen).

Er is altijd wel iemand/een groepje te vinden die ergens aanstoot aan neemt of zich ergens door gekwetst voelt. Als je daar altijd en in alles rekening mee houdt, totdat een ieder tevreden is, dan kan er volgens mij heel weinig. En wat heb je dan bereikt? Wederzijds respect? Wederzijds begrip? Medeleven? Volgens mij niets van dat alles en creëer je alleen maar veel minder begrip en respect.

18. Dizzy

Dizzy Fanatiek lid

23 apr 2008
    2.758
    1
    36
    Helemaal mee eens. Ik erger me verschrikkelijk aan deze discussie ieder jaar. Dit is (was inmiddels bijna) een nederlandse traditie.

Een traditie (Latijn: trádere, overleveren) is een gebruik of gewoonte die van de ene generatie op de andere wordt doorgegeven. De functie hiervan is het in stand houden van de maatschappelijke stabiliteit.

19. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik vind tradities ook heel mooi hoor, en zeker Sinterklaas! Elke traditie is aan verandering onderhevig, net als mensen en opvattingen ook veranderen. Ik vind een nieuw (niet echt nieuw, maar voor mij was het wel nieuw) inzicht een goede reden om weer zo'n kleine verandering door te voeren. Waarom zijn de oorbellen niet erg, en de huidskleur wel? Juist door zo'n waarde te hechten aan het behoud van de huidskleur bekruipt mij een ongemakkelijk gevoel. Ik krijg sowieso soms de indruk dat het degenen die hierdoor geraakt worden niet gegund is, dus als het om een andere groep zou gaan het wel geaccepteerd zou worden. Het zou mijns inziens juist bijdragen aan de maatschappelijke stabiliteit als er met de hele maatschappij rekening gehouden wordt en niet alleen met de meerderheid. Zo gaat het ook met andere (belangrijkere) onderwerpen zoals de hoogte van uitkeringen (meerderheid heeft geen uitkering, maar betaalt er aan mee), daklozen (idem), zieken (idem), enz. Het is natuurlijk ook een politieke voorkeur, maar ik vind solidariteit geen vies woord.

20. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Ik weet dat Halloween uit Ierland komt. De commercie ervan komt echter vooral uit Amerika en dat is meer wat ik bedoel. En ik ben verder niet negatief over Halloween maar met de kerstman heb ik inderdaad helemaal niks. Dat wordt voor mij gewoon te dubbelop. Dus niks negativiteit en ik zeur er ook helemaal niet over. Het gaat mij erom dat Nederlandse tradities worden aangepast of zelfs afgeschaft maar dat er wel steeds meer aan buitenlandse tradities wordt meegedaan. Voor je het weet doet iedereen Amerika na en worden de eigen tradities vergeten. Dat vind ik jammer.

Deel Deze Pagina