Maar helaas hebben die domme mensen het wel voor elkaar dat het hele feest overschaduwd wordt in plaats van voorpret en gezelligheid
Tuurlijk waren ze dat, vòòr St. Nicolaas. Door St. Nicolaas werden zij betaalde krachten, waren zij vrij. Sinterklaas en slavernij staan los van elkaar. Onze zwarte Pieten zijn géén slaven van Sinterklaas!! En dat is precies wat de voorstanders verweten wordt. Je kan ook de euforie in het feest zien. Het feest van het bevrijden, de blijheid van de Pieten omdat ze vrij zijn, betaald worden voor hun harde werken, gerespecteerd worden!! Hun uiterlijk is nog van díe tijd, daar wordt aan vastgehouden, net als dat Sinterklaas er nog uitziet als toen. Geen mens in het dagelijkse leven loopt toch met een mijter op en een tabbert aan... Heeft niets met karikaturen etc. te maken..
Overigens vind ik het slaven verleden verschrikkelijk!! Ben er als "blanke" niet trots op dat de geschiedenisboeken bol staan van deze ellende. De film Roots kijk ik bijvoorbeeld niet, kan het niet aanzien. Ik vind het gewoon zo ontzettend jammer dat er met racisme geschermd wordt, terwijl in het Sinterklaas verhaal het tegendeel waar is. Dàt is wat zoveel mensen tegen de borst stuit.. Ze vieren in Suriname verdorie ook gewoon Sinterklaas mèt Zwarte Pieten!! Mijn Surinaamse collega snapt ook helemaal niets van de associatie van Sint zijn Pieten met racisme. Ook zij vind het verdrietig dat haar kleinkind geen ongedwongen Sinterklaas kan vieren, mét Zwarte Piet....
Ik heb het verhaal dat loetje vertelt volgens mij al twee keer eerder aangehaald in dit topic. Dat zwarte pieten slaven waren voordat ze werden vrijgekocht is algemeen bekend. Dat was (helaas) normaal in die tijd. Maar een zwarte piet is een vrije kleurling en gewoon betaald en vrijwillig in dienst bij St Nicolaas. Dat piet zwart is omdat hij door de schoorsteen gaat is dikke flauwekul.
Ik vind wel dat je dit net zo goed kan zeggen over de harde kern voorstanders van Zwarte Piet. Ik vind Sinterklaas echt het leukste feest van het jaar en of Piet nou zwart is of met roetvegen, het doet voor mij niks af aan de gezelligheid.
Hier ben ik het inderdaad ook mee eens.. Die harde kern voorstanders, ik kwam het een tijd terug op fb tegen Je moet je bijna schamen dat je voorstander bent. Wat een racistische bende, en wat een verschrikkelijke, domme uitspraken worden daar gedaan
Mee eens. Hoewel ik echt niet wil dat zwarte piet verdwijnt ben ik het met dat soort mensen echt niet eens!
Het verhaal zoals dat nu gebracht wordt is gewoon ongeloofwaardig, of er nou een kern van waarheid in zit of niet. Sinterklaas kan geen 350 of wat dan ook jaar oud zijn, zijn paard kan niet over het dak lopen, Sinterklaas en de pieten weten niet op magische wijze wat kinderen willen krijgen en ze kunnen al helemaal niet in 1 avond bij heel nederland langs om schoentjes te vullen of zakken kado's rond te brengen. Zoals het nu gebracht wordt is het gewoon een sprookje waarbij voor kinderen wordt gedaan alsof het echt is. En dan kun je die pieten pimpelpaars met gele stippen maken, maar dat doet echt niet af aan het sprookje.
Mja, pimpelpaars met stippen wordt hier gewoon niet gelooft. Net zoals de clownspieten 2 jaar geleden, "die zijn nep, mama" kreeg ik te horen. Roetvegen daarintegen prima! Ze komen immers door de schoorsteen Een paar pieten zwart, veel pieten met roetvegen, sommige wit...helemaal prima!! Zolang het maar geloofwaardig is voor kinderen. En dat is een door de regenboog gekleurde pimpelpaars met gele stippen piet niet, dwz: hier niet.
Ik geloof niet dat ik begrijp wat je bedoelt. Ik geef in zijn algemeenheid iets aan over trauma's en je vraagt of ik een trauma heb. Wat heb ik als persoon met deze discussie te maken? Of waar zeg ik dat ik voor een ander bepaal? Of bedoel jij wat anders?
Trauma's overhouden aan iets wat je ten eerste niet zelf hebt mee gemaakt en ten tweede wat echt al tig jaar geleden is gebeurd? Kom op zeg, dat vind ik echt zo'n overdreven reactie. Dat je het erg vind dat dit is gebeurd en dat het wat met je kan doen dat begrijp ik maar een trauma? Sorry hoor, dan ben je in mijn ogen echt niet helemaal koek koek.
Zo, dat klinkt best wel lullig. Dat je het niet kunt vinden in haar argumenten is iets waar je maar mee moet leven. Iemands onderbouwde en genuanceerde mening overdreven noemen en de persoon zelf ''koekkoek' vind ik een zwakke manier van discussiëren.
Dat mag jij vinden hoor, no hard feelings. Ik vind het gewoon erg overdreven om te zeggen dat jij er een trauma aan over hebt gehouden van iets wat ergens in 1800 is gebeurd.
Heel moe. Ik heb echt super zin in Sinterklaas weer...alleen jammer dat het zo veel geld kost altijd.
Hier wordt afgeteld hoor! Heerlijk deze tijd van het jaar: Sint Maarten, Sinterklaas en Zwarte Piet, daarna Kerst. Love it!
@Debaky Misschien handig als je voortaan leest wat iemand schrijft... Ik schreef dat het trauma in het verleden plaatsvond en dat daar generaties later nog effecten van kunnen plaatsvinden. Niet dat iemand nu een trauma heeft van iets wat iemand niet heeft meegemaakt. Begrijpend lezen is niet alleen voor jou lastig, dat moet ik je nageven. Ik vraag me af of mensen trouwens net zo vasthoudend zouden zijn aan een detail van een kinderfeestje als binnen hun eigen familie of vriendenkring iemand aan zou geven dat ze daar verdrietig/boos/iets anders negatiefs bij zouden voelen. Ga je je dan ook pas aanpassen als je diegene aan een kruisverhoor hebt onderworpen en je zelf van mening bent dat jij in vergelijkbare omstandigheden je ook rot zou voelen? Daar geloof ik echt niets van. Blijkbaar wil niet iedereen het aannemen van deze groep mensen en ligt er een onderbuikgevoel aan ten grondslag die eigenlijk niets met dit topic te maken heeft.