Dan zou ik net zo reageren als in de Pieten discussie. Als mensen om wat voor reden dan ook aanstoot hebben aan hoe ik mijn kinderfeestje zou vieren dan zou ik dat erg vervelend vinden voor hun maar ik zou het niet aanpassen. Net zoals ik nu Sinterklaas vier met een zwarte piet zal ik ook gewoon mijn kinderfeestje vieren zoals ik dat wil. Ik zal absoluut niemand verplichten het zo te vieren zoals wij dat doen en zal het er mee moeten doen dat die gene het anders viert maar ik ga mijn feestje daar niet op aanpassen. Het enige waar ik altijd rekening mee houd ( om even op het kinderfeestje voorbeeld te blijven ) zijn allergieën van kinderen. Zo zijn er hier bijvoorbeeld altijd rundvlees knakworstjes omdat mijn zoontje een moslim vriendje heeft, ook let ik er op dat het andere vriendje een koemelkallergie heeft en haal ik dus voor hem speciale dingen. Maar goed, dat vind ik niet meer dan normaal.
Komt toch raar op me over hoor. De ene aanpassing vind je 'niet meer dan normaal' en de andere aanpassing is 'ik bepaal toch zelf wel hoe ik het vier'.... waarom vind je het bij het eten dan wel not done om te zeggen 'ik bepaal zelf wel hoe ik het vier en ik wil varkensknakworst en slagroomtaart en als je daar niet mee om kan gaan kom je toch niet...' ?? Is dat dan omdat je heel dicht bij kinderen ziet die er last van hebben? Zou je dan op sinterklaas en de zp ook anders reageren als een vriendje van je zoon last zou hebben van discriminatie rondom zp? Als die bijvoorbeeld altijd uitgescholden zou worden voor zp of daarmee gepest wordt?
We hebben het over een allergie, dat kan in sommige gevallen tussen leven of dood gaan. Vind je dat serieus te vergelijken met een gevoel wat iemand heeft naar een bepaalde karikatuur? Je kan naar mijn inziens alleen koppijn krijgen van het feit dat je je ergens aan irriteert maar thats it. Als ik rekening houd met de pinda allergie van een vriendje dan vind ik dat inderdaad niet meer dan normaal ja en totaal niet te vergelijken met een ergernis die iemand heeft naar bijvoorbeeld Zwarte Piet. En ja ik hou ook rekening met dat ene moslim kindje van zijn vrienden groepje wat niet met een allergie te maken heeft. Shame on me. Het ligt er trouwens aan waarom iemand zich gediscrimineerd voelt, ik las bijvoorbeeld vanmorgen weer een stukje over dat Sylvana Simmons zich nu weer gediscrimineerd voelde vanwege de bruine chocolade letters, ja sorry hoor maar als dat kindje zich om zo'n zinloze reden hier op zp zich ook gediscrimineerd zou voelen dan zou ik dat ook belachelijk vinden, en dan kan het een vriendje van mijn zoontje zijn maar dat veranderd mijn mening niet. Dit soort zinloze dingen kan en wil ik gewoon niet serieus nemen. Sorry hoor.
Even voor de duidelijkheid: ik hou er ook rekening mee, vind ik ook niet meer dan logisch. Maar ik hou er dus ook rekening mee dat kinderen gekwetst en gepest kunnen worden door zwarte piet. Ik vind het gewoon opvallend dat je in het ene geval wel rekening houdt met kinderen die er last van hebben en in het andere geval niet. Ik had het in mijn berichtje net ook niet over een ergernis die iemand heeft, maar wat je zou doen als een vriendje van jouw zoon daarmee gepest zou worden. Snap je dan de discussie wel? Als het gaat om pesten van kinderen dan is het resultaat wel iets erger dan een dagje hoofdpijn. Kinderen die gepest worden ergens mee kunnen daar tot in hun volwassen leven last van hebben en dat kan zeer ernstig zijn.
Maar ik ken werkelijk niet 1 kind dat zich gepest voelt door zwarte piet. Er zitten twee donkere kindjes bij mijn jongste zoontje in de klas, het meisje loopt sinds een paar dagen al met een pieten mutsje op en zei laatst nog '' Ik hoef mij lekker niet te sminken '' ik vind het geweldig om te horen dat die kinderen er echt niet zo zwaar aan tillen. De enige die zich er niet goed bij voelen dat zijn volwassenen, kinderen kijken daar echt niet op die manier naar maar dat willen heel veel mensen niet zin zien helaas. En ik snap de discussie heel goed, ik ben ook anti pesten maar vind dat helemaal niets te maken hebben met de zwarte pieten discussie. Ik vind Sinterklaas feest vieren met zwarte pieten echt niet pesten. Ik heb het feest ook nooit gevierd met het idee van '' Goh, ik vier het lekker met zwarte pieten want dan voelen al die donkere mensen zich lekker gepest '' Kom op zeg.
Dat zegt toch ook niemand? Dat is het hele punt juist. Niemand heeft het vooropgezette idee om hierdoor mensen te kwetsen. Maar als er dan mensen/kinderen zijn die vertellen dat ze er door gepest worden of er door gekwetst zijn dan wil ook niemand er over nadenken. Dan is de reactie: "maar zo bedoel ik het niet, dus je moet niet zeuren" of "niemand kan zich hier gekwetst door voelen of door gepest worden, dus je moet niet zeuren". Als er hier op zp mensen zijn die zich door miskramen oid gekwetst voelen omdat er mensen zeggen dat "ze een kind nemen", dan begrijpen mensen dat toch ook? En dan probeert men daar rekening mee te houden. Ik hou er ook rekening mee, terwijl ik ook denk dat het een beetje onzinnig is om je door zo iets semantisch gekwetst te voelen (en ik heb ook een verleden met miskramen).
Rosao, Sylvana Simons komt er nu mee aan dat chocolade letters ook maar moeten verdwijnen want in haar ogen zijn deze racistisch en zou het mensen kwetsen. Ga jij dan ook geen chocolade letters meer eten of kopen omdat deze blijkbaar kwetsend kunnen zijn voor anderen? Of denk je bij jezelf wat een ongelofelijke onzin en ze moet niet zo zeveren? Als iemand zich misschien gekwetst voelt door iets ga jij daar dan ten alle tijden rekening mee houden ook als je het zelf de grootste onzin vindt? Ps het is een satire maar het is wel een punt wat ik duidelijk wil maken. Mensen kunnen erg ver gaan in zelfmedelijden en moet je daar ten alle tijden rekening mee houden?
Maar dat mensen zich dan gekwetst voelen door dat soort uitspraken als '' Ik neem een kind '' dan hoor je die mensen toch ook niet zeggen dat dit soort uitspraken verboden moeten worden? Ik bedoel, ik begrijp dat mensen zich in deze uitspraak gekwetst voelen maar ik kan gewoon niet begrijpen dat er volwassenen zijn die zich gekwetst kunnen voelen door Zwarte Piet, ik kan de link gewoon niet leggen wat hun aangeven in hun argumenten, ik heb het geprobeerd hoor om mij er in te verdiepen maar ik kan het gewoon niet begrijpen. Ik kan mij niet voorstellen dat je je gepest/gekwetst ( noem het hoe je het wilt noemen ) kan voelen door zoiets onschuldigs als Zwarte Piet. En ik denk dat het bij vele echt nog niet eens gaat om de aanpassingen die er gedaan worden aan zwarte piet, het gaat er bij vele om dat die anti pieten mensen het zelfs met de aanpassingen niet eens zijn en gewoon willen dat het helemaal verdwijnt. Dat kan toch niet? Je kan toch niet alles laten verdwijnen omdat een handje vol mensen zich gekwetst voelt? Je zegt toch ook niet tegen mensen die wel kindjes hebben gekregen dat ze er niet meer over mogen praten omdat er andere mensen zijn die zich gekwetst voelen omdat zij geen kindjes hebben kunnen krijgen?
Overigens is dat chocoladeletternieuws satire... niets van waar, gewoon verzonnen. Komt van de site nieuwspaal, volgens mij net zo iets als the onion. Ik vind dat je wel met mensen in gesprek moet gaan om te kijken waar ze vandaan komen. Maar men is nu zo druk aan het zeggen dat het allemaal onzin is, dat men vergeet te luisteren naar wat mensen nu te zeggen hebben. Dat je naar iemand luistert en probeert in te voelen wat die persoon beweegt, betekent niet dat je meteen allerlei aanpassingen doet of iets meteen afschaft oid. Het betekent dat je even de tijd neemt om te overwegen wat die persoon je nou probeert te vertellen. Ik denk zelf dat eea uit de hand aan het lopen is omdat men niet eens wil luisteren naar wat er wordt gezegd.
Zag inderdaad ook later dat het de satire site was. Maar het is dus zelfs al zo erg gesteld dat ik het in deze situatie meteen had geloofd
Ik kan mij echt niet druk maken om die hele pietendiscussie. Onze kinderen genieten hoe dan ook van het feest, wat voor kleur de piet ook heeft.
Ik heb dat gezien ja...maar dat maffe wijf had dat ook serieus kunnen verzinnen. Die moeten ze echt een enkele reis Mars geven...mens spoort totaal niet. Met Prem erbij overigens. Dit soort figuren zijn een verloedering van de samenleving.
Maar ik vind dat dat luisteren dan wel van twee kanten moet komen en heb nou niet het idee dat dit gebeurd. Denk dat de Pro Pieten heel goed luisteren, kijk maar naar de aanpassingen die er gedaan worden. Maar luisteren de Anti pieten ook? Nee in mijn ogen niet want die gaan ook gewoon door met demonstreren tijdens het feest. Respecteer het dan ook gewoon dat er mensen zijn die het wel willen vieren.
Zoals ik in een eerdere post al aangaf heb ik juist ontzettend goed geluisterd. En niemand voelt zich benadeeld door zwarte piet...ze voelen zich gediscrimineerd in onze samenleving, en dat begrijp ik. Maar als men wil dat er geluisterd wordt moeten ze het bij de kern houden en niet over de rug van een eeuwenoude traditie doen.
Maar als ik voor mezelf mag spreken, ik kan zoiets gewoon echt niet begrijpen ondanks dat ik wel opensta voor argumenten. Ik ken de geschiedenis, ik vind het vreselijk wat er allemaal is gebeurd, maar ik kan het wel naast me neerleggen net zo goed als dat ik dat bijvoorbeeld met een tweede wereld oorlog kan. Er zijn misschien mensen die dat niet kunnen, dat vind ik oprecht erg vervelend voor hun maar ik denk niet dat het hen gaat helpen als zij een statement proberen te maken over de rug van kinderen. Ik denk dat het probleem ergens anders ligt, ik denk niet dat zij zichzelf gekwetst voelen door een zwarte piet, ik denk dat zij zich ongehoord en onbegrepen voelen en dit naar buiten proberen te brengen d.m.v. protesten. Maar moet je daar dan aan toe geven of kun je beter als maatschappij de vinger op de zere plek leggen en je gaan richten op andere zaken zodat deze mensen zich enigszins op een andere wijze gehoord voelen? In hoeverre ga je mee in het leed van een ander? Ga je aan al hun wensen voldoen ook als je daar dan weer andere mensen mee kunt kwetsen? Of ga je alles in de juiste porporties zetten en echt goed bekijken waar het probleem ligt en dat vervolgens aanpakken?
Ik bepaal zeker niet waar iemand last van heeft, er zijn mensen die dingen op een hele andere manier beleven dan dat ik doe of een ander dat zou doen. Maar zo gauw ik er mee geconfronteerd wordt en er aanpassing verwacht wordt dan zou ik het inderdaad erg prettig vinden dat ik zelf ook achter deze aanpassing sta ipv dat het mij wordt opgedrongen. Nogmaals vind ik het erg vervelend voor deze mensen dat zij dagelijks zoveel last hebben maar ik denk niet dat dit wordt opgelost door zwarte piet af te schaffen. Daarbij wordt er al heel lang naar deze kleine groep mensen geluisterd en zijn er al veel aanpassingen geweest. Maar wanneer houdt het op, wanneer is het genoeg?