Ook al geen Zwarte Pieten meer op RTL.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Novastar, 24 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Mensen hebben daar zelf ook een aandeel in. Kritisch kijken waar ze echt last van hebben ipv je ongenoegen te botvieren op een kinderfeest. En zelf weten deze mensen dondersgoed dat zwarte piet laten verdwijnen niet de oplossing is. Als dat wel zo was dan zou ik er zelf ook heel goed over nadenken of we die stap moeten nemen. Maar het lost helemaal niks op. Want ipv dat er zwarte piet geroepen wordt wordt er dan gewoon "zwarte" of een andere term geroepen. Het racisme verdwijnt hier niet mee.
    En ik sta er 100% voor om alle soorten discriminatie en racisme te laten verdwijnen en wil mij daar ook heel erg voor inzetten. Maar wel op een manier die werkt.
    En de onschuldige kinderen hier hun feest afpakken is zeker niet de manier. Zwarte piet is hier zo'n bekend fenomeen dat regenboogpieten nooit gaan werken.
    En de aggressieve manier waarop deze groep hun standpunt probeert duidelijk te maken roept hele hele boze gevoelens bij mij op, zo boos dat ik er vreselijk recalcitrant van wordt en het alleen maar een tegenstrijdig effect bij mij oproept.

2. Logan

Logan Niet meer actief

Precies.

3. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.624
    113
    Maar hier sla je de spijker wat mij betreft echt recht op de kop waar een hoop van het onbegrip tussen beide partijen in zit. Ik ben het nl volslagen oneens met wat je hier zegt, het gaat er JUIST wel om hoe je iets bedoelt. Als ik iets doe met alleen maar goede bedoelingen, iets waar ik niemand kwaad mee doe (zoals houden van zwarte piet en hier aan vasthouden), dan zou dat voldoende moeten zijn. Ik zie piet niet als slaaf (dat doet helemaal niemand die van hem houdt). Ik zie hem niet Surinamer met een gek hoedje (ik noem maar wat), ik zie hem niet als karikatuur van zwarte mensen. Ik zie hem gewoon als zwarte piet, de helper van sinterklaas. Een superleuk en vrolijk figuur die zo alleen maar leuk en lief is voor kinderen en die helemaal niets, maar dan ook niets, te maken heeft racisme, discriminatie, slavernij en noem maar op. Ongeacht wat de historische achtergronden zijn, dat is hier toch totaal niet relevant. Het is een kinderfiguur, totaal los van politiek en andere 'volwassen' zaken. En als iemand dan zelf slechte motieven aan 'mijn' piet koppelt en zich daar door aangesproken en gekwetst voelt, terwijl die piet voor mij niets met die persoon te maken heeft, ja, dan heeft die persoon echt pech. Erg vervelend dat hij of zijn zich er rot onder voelt, maar dat ligt dan toch echt bij die persoon, ik ben daar niet verantwoordelijk voor. En ik vind de oprechte blijdschap van mijn kinderen en de mooie herinneringen die ik zelf heb veel oprechter en zwaarder wegen, dan het ten onrechte gekwetst zijn van iemand anders. Je rot voelen hoort bij het leven, iedereen moet wel eens dealen met dingen die je zwaar vallen. En de hele wereld kan niet voor iedereen safe spaces creëren om dat maar te voorkomen. Dus voel je je aangesproken door zwarte piet? Vind ik oprecht heel vervelend voor je, maar is niet mijn probleem, sorry.

Ik zie het altijd maar zo: als morgen iemand besluit dat cola light een kwetsend product is, moet ik dan m'n glas gelijk leegkiepen? Nee, want ik vind dat onzinnig, hoe serieus iemand dat ook kan menen. Meningen verschillen, ik ben dol op cola light en blijf het dus lekker kopen. Als de AH dan opeens een persbericht uitdoet dat cola light uit het assortiment wordt gehaald, omdat een paar van de klanten het een kwetsend product vindt (overgrootvader overleden op een cocaplantage of zo ;)), dan kan ik daar ook geen begrip voor opbrengen.

En wat betreft je opmerkingen over miskramen of ongewild kinderloos zijn: daar heb ik dat ook wel mee. Ik zal nooitnooitnooit iemand opzettelijk kwetsen en ik kan me best voorstellen dat bepaalde kinderpraat moeilijk kan zijn. Maar je leest zelf op een zwangerschapsforum mee. Dan weet je van te voren dat je af en toe zult worden blootgesteld aan praat over zwangerschappen en kinderen. Ik vind dat je door hiertegen lezen dat risico accepteert. Je kan niet verwachten dat bij wijze van spreken 100 man net gaat doen alsof ze geen kinderen hebben, alleen omdat dat voor jou lastig is om te horen. Dat klinkt misschien hard, maar ik vind gewoon echt dat je allemaal moet omgaan met wat het leven je geeft, en de kans dat daar af en toe hele zware dingen tussen zitten is 100%. Dat betekent niet dat we geen rekening houden met elkaar, maar rekening houden met houdt voor mij in dat je vanuit de beste intenties handelt en niet opzettelijk mensen probeert te kwetsen. En geen van de voorstanders van zwarte piet heeft de intentie met hem te kwetsen oid. Die willen gewoon vasthouden aan mooie herinneringen en tradities.

4. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Dan krijg je straks zeker ook dat je geen "dunne" of"Dikke" bleek omdat het kwetsend is.
    Of geen "bruin"of "wit"""brood meer kopen.
    Want ja iemand kan zich weleens gekwetst voelen.

5. Logan

Logan Niet meer actief

Holle bolle Gijs dan.. ook lullig voor blanke mensen met overgewicht toch?
    En grapjes over domme blondjes? Als je nu blond bent en echt niet zo slim?
    Kom joh, zo kunnen we overal wel moeilijk over doen.

6. tuc

tuc Niet meer actief

Nou precies....ik vind mijzelf best snugger, maar ben ook blond. Er is een tijd geweest dat die domme blondjesmoppen mij de oren uitkwamen, en dat is echt niet maar 3 weken per jaar.
    Maar dat telt natuurlijk niet;)

7. EdN

EdN VIP lid

27 mei 2011
    8.828
    3.624
    113
    Ik heet Eva. Als iemand ooit nog de naam Adam in mijn bijzijn uitspreekt kan ik het wel uitgillen. Toch moet ik het daar mee doen, is niet anders . ☺️

8. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Zigeunerschnitzel, Lange vingers, haha

9. Buitenleven

Buitenleven Niet meer actief

ik voel mij gediscrimineerd, ik word een rooie en dik genoemd.

10. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik sluit me helemaal bij Rosao aan.

Dit topic is begonnen met RTL die uit eigen beweging Zwarte Piet van tv heeft gehaald en ik lees hier over een verbod terwijl daar überhaupt geen sprake van is. Ook lees ik dat inmiddels degene die gediscrimineerd wordt hiervan probleemeigenaar is. Misschien in dat kader leuk om de uitzending van Het Instituut te kijken over discriminatie (populair wetenschappelijk) waarin naar voren komt dat er een duidelijk aanwezige link is tussen je visie op immigratie en onbewuste discriminatie. Het Instituut: Discriminatie kijk je op npo.nl

Ik heb denk ik al genoeg gezegd hier, dus ik hou me er verder buiten.

11. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Maar wat heeft voor Zwarte Piet zijn, te maken met mijn visie op immigratie? Dat er een link tussen iemands visie op immigratie en (onbewuste) discriminatie bestaat, daar kan ik wel inkomen. Maar vrijwel niemand spreekt hier überhaupt over immigratie?

12. Nacho

Nacho Fanatiek lid

3 jun 2015
    2.369
    9
    38
    Vrouw
    Baby & Mama Coach
    Houten
    Ik wilde eigenlijk niet meer reageren, maar ter verduidelijking. Ik verwijs naar dat tv programma in het kader van "Ook lees ik dat inmiddels degene die gediscrimineerd wordt hiervan probleemeigenaar is." (eigen quote uit vorige reactie n.a.v. een aantal reacties die niet direct slaan op zwarte piet, maar wel op discriminatie in zijn algemeenheid) Mensen weten vaak uitstekend wat hun standpunt is ten aanzien van immigratie, dus dan kan het raadzaam zijn nog eens na te denken over of je misschien onbewust ook discrimineert. Immigratie is trouwens eerder in dit topic aan de orde geweest.

13. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Ik heb maar een paar reacties gelezen en quote deze van jou even, ben het er nl. 3000% mee eens. 👍🏼

Dat hele gezeik over die ZWARTE pieten is m.i. gewoon zeiken om het zeiken, zo blijf je bezig inderdaad. Dit hele oude en traditionele kinderfeest heeft, inclusief de ZWARTE pieten, nooit een discriminerende achtergrond gehad en dus ook nooit de INTENTIE om mensen te kwetsen. En dáár gaat het om!

Dat hier al zó lang zó veel om te doen is geweest inclusief hele kamerdebatten is dan ook volstrekte waanzin. Al die mensen, get a life! Vier het als je wilt, of niet. Maar laat al die zwarte pieten en gezinnen die van dit feest genieten alsjeblieft in hun waarde en ga niet je eigen frustraties en lage zelfbeeld op deze manier bot vieren. 🙄😏

14. mellanie76

mellanie76 VIP lid

5 aug 2016
    17.645
    801
    113
    moeder
    Rotterdam
    Helemaal mee eens
    :)

15. Mamalove2014

Mamalove2014 Bekend lid

9 okt 2014
    649
    384
    63
    Nacho chapeau hoe jij alles verwoordt, maar jij bent echt van een ander niveau dan de gemiddelde poster hier. Je boodschap zal daarom helaas niet (geheel) begrepen (kunnen) worden.

16. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    Ja want al die domme gansjes hier roepen maar wat terwijl ze er niks van begrijpen..

Knap he dat wij, ondanks ons niveau, toch kunnen lezen en schrijven.;)

17. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Gelukkig kan ik voor mezelf zeggen dat ik niet tegen immigratie ben en ik zoveel mogelijk probeer om mensen nooit te be-/veroordelen (en daarmee anders te behandelen) op grond van bijv. uiterlijke kenmerken. Ik blijf alleen wel bij mijn standpunt dat je gediscrimineerd of benadeeld voelen ook zeker deels te maken heeft met de persoon zelf. Hij/zij is hiermee zeker niet per definitie de veroorzaker en al helemaal niet de boosdoener, want discrimineren is wat mij betreft gewoon sowieso nooit ok, maar hij/zij beïnvloedt ook bewust en onbewust. Denk alleen maar aan het principe van selffulfilling prophecy bijvoorbeeld.

Maar goed, volgens mij is dit verder niet echt ontopic meer. Wel interessant, dat weer wel ;)

18. Regina88

Regina88 Niet meer actief

Ik voel mij niet aangesproken hoor.

(Zie je, zo kan het ook.)

19. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Hahahaha :D

Als ik hem had gehad dan had ik hem uit mijn broek gelachen ;)

Ow wacht, dat is weer van een ander niveau, die grapjes zul jij vast niet begrijpen. :D

20. Florina

Florina Fanatiek lid

24 jan 2015
    2.729
    1.165
    113
    Helemaal mee eens ;) !

Deel Deze Pagina