Maar de Zwarte Piet van deze tijd wordt toch helemaal niet als slaaf behandeld?? Zwarte Piet is de hulp van Sinterklaas, geen slaaf. Hij wordt totaal niet uitgebuit, uitgejoeld, gediscrimineerd, misbruikt of hoe je het ook wilt zien. Ze worden elk jaar als helden binnen gehaald, dus snap het probleem totaal niet.
Ik las vanmorgen over een aziatische popgroep met Nazi kleding waarvoor Sony zn excuses aanbood. DatJa kan dus eigenlijk ook wel?
Dan zouden nu eigenlijk alle blanken in opstand moeten komen, want nu heeft Sinterklaas dus blanke slaven.......( als je net zo moet redeneren als de donkere mensen en er meer blanke slaven waren...lol)
Het is een KINDERFEEST mensen. KINDEREN zien zwarte piet niet als slaaf. Dat zijn weer de "volwassen" mensen. Een vriendin van mij heeft een heel donkere huidskleur. Haar broertje vraagt: wil je mij smincken zoals zwarte piet? Kinderlogica. Zijn vliegende rendieren van de kerstman geen dierenuitbuiting? Zijn de elven van de kerstman 9 van de 10 keer geen mensen met dwerggroei? Kunnen we om alles gaan zeuren.
In die tijd waren er inderdaad donkere/zwarte mensen die als slaaf werden gebruikt. En slavernij keur ik ten zeerste af. De knechten van de echte Sint Nicolaas waren echter (zoals ik het altijd heb geleerd) geen slaven. Sint Nicolaas was ook tegen slavernij en kocht slaven vrij om ze daarna een betaalde baan aan te bieden. Zwarte Pieten zijn dus vrijwillige werknemers en geen slaven. Het is dus eerder een verhaal over gelijkheid en rechtvaardigheid. Waarom zou je dat veranderen? Ik, en meerdere mensen, hebben dit verhaal al een paar keer aangehaald maar je hebt blijkbaar niet het hele topic gelezen (misschien is het ook al een beetje lang daarvoor). Edit: ik heb het even opgezocht op een website die op mij historisch redelijk correct over kwam maar volgens de overlevering had Sint Nicolaas maar één knecht. Hij was zwart, inderdaad een vrijgekochte slaaf, en hij heette Pietro (pjetro). Uit dank dat hij was vrijgekocht is hij altijd bij Sint Nicolaas gebleven om hem te helpen. Hij wordt in verschillende legendes en verhalen genoemd maar nooit negatief of als slaaf.
Haha, weet je dat ik daar nog helemaal niet bij stil had gestaan? Ik vind het trouwens echt ontzettend tof dat jij bij dit standpunt blijft, ondanks dat je zelf ook een donkere huidskleur hebt
Hadden jullie al gelezen dat er weer volop gedemonstreerd gaat worden vanuit de tegen en voor partij tijdens de intocht? Belachelijk toch, ze moeten zich kapot schamen om zoiets tijdens een intocht te doen. Wat er allemaal wel niet gedaan wordt voor aandacht...
Ja dat vind ik ook...dat gaat ook echt ten koste van de kinderen. Ik ben deze discussie ook zo moe. En ws omdat iedereen (winkel, tv zender, lokale verenigingen) allemaal zelf uit mogen maken wat ze doen. Handiger zou denk ik zijn als er 1 beleid zou komen vanuit de politiek ofzo.
Thnx 😊 Ja ik ben hier geboren en ouders zijn beide in Su geboren. Ik ben opgegroeid met sint en zwarte piet. Ik weet niet anders en beter. Ik vind heel veel discussies van donkere mensen echt bijna nergens op slaan en als ik er wat van zeg en mijn mening geef ben ik de racist hahahah. Altijd wel grappig. Dit punt vind ik echt heel jammer dat men toegeeft en overal maar ja en amen op zegt. Begrijp gewoon echt niet dat men slavernij en racisme hierin ziet. Maar daarentegen.....veel donkere mensen vinden veel dingen snel racistisch en alleen maar om de slavernij. Je kan dat niet alsmaar als excuus gebruiken. We leven nu, wij hebben dat niet meegemaakt. Plus het is een feit dat de slavernij nog steeds bestaat.....blanke slavernij, maar daar hoor je niemand wat over zeggen...
Ja en dat vind ik echt heel erg. Iedereen heeft een mening en mag deze delen, maar vaak vind "men" je dan meteen een racist. Dit woord wordt veels te vaak gebruikt zonder dat men eigenlijk weet wat het betekend. Ik word zo vaak hiervoor uitgemaakt, vaak zeg ik gewoon dat dat uit jaloezie is. Ik kan mijn argumenten vaak goed onderbouwen en daar kan men dan niet zo tegen en dan ben ik de slechterik hahahaha. Er zijn ook donkere mensen idd racisten, maar daar ben ik er niet eentje van hahahaha
Nou ook niet bij de intocht dus lees ik nu. Dan kunnen we mooi alle acteurs en cabaretiers herkennen. Ik vind verandering niet erg. Maar herkenning vind ik wel stom. De roetpiet dus..
Gister kreeg je reclame van Sint en Co. Waarin roetveeg pieten waren... me oudste zoontje zei gelijk: '' mama, dat zijn toch neppieten? Want normale piet zijn zwart. Ik zo ja schat. Weet je waarom pieten zwart zijn... ik zag hem denken... ik zo dat komt omdat ze door de schoorsteen gaan. Oja tuurlijk zei tie. .. maar mama , wij hebben geen schoorsteen , hoed doen ze dat dan? Dan zetten ze de zak voor de deur schat en bellen ze aan... oja... dusja, zo triest dat het kinderfeest zo verpest word😓 hier gewoon zwarte piet!!