Ook al geen Zwarte Pieten meer op RTL.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Novastar, 24 okt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. CenM

CenM Bekend lid

20 dec 2010
    540
    1
    18
    NULL
    NULL

Wauw... :( Excuus? Het is toch ook gewoon zo? Zwarte piet is gewoon het slaafje van sinterklaas. Wordt nu allemaal wel mooi ingepakt maar het blijft een absolute belediging. Laten we de holocaust ook maar vergeten dan. Oh nee, natuurlijk niet. DAT herdenken we nog jaarlijks. Maar bij slavernij moeten mensen zich niet zo aanstellen....;) Zo erg was dat natuurlijk helemaal niet.

2. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Weer iemand die het verhaal niet kent. Lees het hele topic eens. Maar ik ga niet nog een keer herhalen hoe het echt zat. Ik stop sowieso met dit topic. Ik vroeg wat anderen ervan vonden dat rtl zwarte piet niet meer op tv wil en dat weet ik nu. Gelukkig mag iedereen in Nederland verder gewoon doen en kijken wat hij zelf wil.

3. Victoria30

Victoria30 Fanatiek lid

1 nov 2016
    2.082
    320
    83
    Vrouw
    Ik kan mij niet meer druk maken om de mensen die protesteren en de zenders/winkels/gemeenten die de boel blijven aanpassen. Wij blijven het gewoon vieren. Ik zou alleen steeds minder geneigd zijn om mensen uit te nodigen die problemen met het feest zouden kunnen hebben. Omdat ik geen zin meer heb in discussies erover.

4. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    #484 Roos12, 4 nov 2016
    Laatst bewerkt: 4 nov 2016
    Dat het allebei nu anders wordt bedoeld als de vroegere betekenis.
    Zwarte Piet vindt zijn oorsprong in slavernij, maar zo zien wij de huidige Piet met zijn kleur en klederdracht niet meer.

Het Nazi uniform werd vroeger gedragen door de Nazi's en stond dus symbool voor hun haatdragende ideologie. Maar als een popgroep het draagt, is het waarschijnlijk niet vanuit die ideologie, maar puur om te provoceren, of misschien wel uit onwetendheid.

Dus je kan van beide zeggen, jaaaaa het heeft misschien een verkeerde oorsprong, maar zo zien/gebruiken we het nu toch niet meer? Dus waarom zouden mensen daar aanstoot aan nemen?

Net zoals de directeur van Feijenoord boos is omdat hun Joodse sponsor zich terugtrekt vanwege de spreekkoren. Want ja, 'Hamas Hamas alle Joden aan het gas' is volgens hem bedoeld tegen Ajax(supporters) en dus niet antisemitisch. Terwijl dit van oorsprong natuurlijk een buitengewoon antisemitische uitspraak is en ik mij heel goed voor kan stellen dat dit voor een Jood kwetsend en beledigend is.

Ik heb al eerder gezegd: Ik vind Sinterklaas echt het leukste feest van het jaar en ik heb Zwarte Piet nooit als slaaf gezien. Eigenlijk keek ik überhaupt niet naar zijn huidskleur. Zwarte Piet was gewoon Zwarte Piet, een soort op zichzelf staande entiteit. Ik heb het nooit gerelateerd aan donkere mensen, racisme of slavernij.
    Maar goed, nu leeft het nou eenmaal de laatste jaren en ontkomen we toch niet aan verandering.
    Dan snap ik niet zo goed waarom er zo krampachtig vastgehouden wordt aan de oude Zwarte Piet en je "wij" tegen "zij" gaat lezen ("wij zijn al zo flexibel, "wij" leveren al zo in, "zij" mogen zich ook wel eens schikken").
    Dat vind ik dan wel weer degelijk een begin van racisme.

Ik snap ook weinig van zenders boycotten en op zoek naar papier met "echte" Pieten.
    Cultuur is nou eenmaal onderhevig aan verandering. Vroeger had Zwarte Piet nog een dreigend element met de roe. Dat is ook veranderd toen onze visie op lijfstraffen veranderde. Daar hoor je ook niemand meer over.

Ik snap wel dat het lastig is voor ouders met kinderen die op een grensleeftijd zijn van wel of niet geloven. Die pikken het natuurlijk niet meer. Maar jongere kinderen zijn echt nog wel om de tuin te leiden. Ze geloven de rest van het Sinterklaasverhaal tenslotte ook.

Ik vind het dan wel weer diep triest van tegenstanders om te gaan protesteren op intochten... Ach ja, zo hebben we dus allemaal onze eigen breekpunten.

Ik blijf het iig met veel plezier vieren en geniet er net zoveel van als eerst :) Ongeacht hoe donker de Pieten wel of niet zijn.

5. Logan

Logan Niet meer actief

Zwarte piet is niet het slaafje van sinterklaas. Sint Nicolaas was een bisschop die slaven heeft gekocht en ze vervolgens een betaalde baan heeft gegeven. Alles behalve slaaf dus.
    De holocaust heeft hier geen moer mee te maken maar die wordt er altijd weer ingegooid als men geen argumenten meer heeft lijkt het wel.

6. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Maar is het niet zo dat er gewoon verschillende verhalen circuleren over de oorsprong van Zwarte Piet? En niet dat er per definitie één ware versie is?

7. Logan

Logan Niet meer actief

En stel nou he, dat het vanuit de oorsprong wél om slaven ging. Het beeld wat we hebben van zwarte piet is toch gewoon dat het een leuk, vrolijk persoon is die de cadeaus komt brengen? Er is nu niks wat sinterklaas een racistisch feest maakt. Geen enkel kind wat op 5 december denkt 'doe mij ook maar een donker persoon als knecht.'
    Als het echt een feestje was om slavernij in ere te houden waren er genoeg mensen die dit pertinent weigerden. Genoeg donkere mensen die óók sinterklaas vieren.
    Het enige wat er nu gebeurd is dat je heel stellig een 'wij' en 'zij' krijgt en dat moslims er op de een of andere manier schuldig aan zijn (?)

8. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Tja, daar ben ik het mee eens.
    Maar de realiteit is nou eenmaal anders, er is een fel kamp tegenstanders en omdat ik inderdaad niet in "wij" versus "zij" wil verzanden, kies ik er liever voor om mee te buigen.

9. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Maar eigenlijk is het zonde en niet terecht als iedereen er zo over zou denken.
    En dat is precies wat er nu gebeurd, de "verstandigsten" geven toe.
    Daardoor blijven we bezig tot dat deze aandachttrekkers hun zin krijgen en het sinterklaasfeest helemaal zal verdwijnen.
    Dat allemaal omdat mensen buigen voor deze dramaqueens zodat het misschien niet allemaal nog erger wordt.
    Mensen zijn het beu en geven toe, ik ook hoor maar ik blijf het belachelijk vinden.
    En uiteindelijk schieten we met dat toegeven ook niets op want het gezeik blijft door gaan, deze mensen zullen nooit tevreden zijn.

10. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Hier wil ik nog wel even op reageren omdat het waar is wat je zegt. Helemaal zeker weet je natuurlijk nooit hoe het zit maar dit is wel een verhaal wat ik al vaker ben tegengekomen. Ik ben erg geïnteresseerd in geschiedenis en ik lees veel. En daarnaast kan ik mee ook niet voorstellen dat een man die zo goed was voor armen en kinderen en ook prostituees hielp slaven zou hebben. Het past niet in het beeld van Sint Nicolaas. Maar goed, helemaal zeker weet je het niet maar degene die roepen dat zwarte pieten slaven zijn weten dat net zo goed niet. Dus waarom het slechtste geloven. Misschien omdat dat de tegenstanders van zwarte piet het beste uitkomt in deze kwestie?
    Ik vind het trouwens helemaal niet kinderachtig om een bepaald cadeaupapier te zoeken of om intochten met neppieten te vermijden. Je kunt het ermee oneens zijn maar mensen bepalen zelf wat ze hun kinderen laten zien. Dat is niet kinderachtig, dat is een keuze maken en voet bij stuk houden. Ik ga bijvoorbeeld niet klakkeloos mee in wat een zender als rtl bepaalt. Ik bepaal zelf. Dat doe je toch met alles in de opvoeding? Dit is echt niet van levensbelang maar wel gewoon ieders eigen keuze. Ik ga me niet voegen naar een klein groepje zeikers en een tv-zender. Ik lees nu al genoeg zp-ers die zeggen dat ze zich maar voegen want ze zijn de discussie zat. Dat is precies het verschil met de minderheid die zwarte piet weg wil hebben. Die blijven schreeuwen tot ze hun zin hebben en Nederland legt zich er wel bij neer. Noem mij koppig maar zo zit ik niet in elkaar. Ik vraag me ook wel eens af of er ook zo weinig ruggengraat gaat zijn als het een keer om echt belangrijke zaken gaat.

11. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Voor die echt belangrijke zaken bewaar ik mijn ruggengraat juist :D
    Niet mbt de Zwarte Pieten kwestie, maar in het algemeen getrokken:
    Ik vind het inderdaad niet erg om een compromis of een middenweg te zoeken als het gaat om iets voor mij niet belangrijks. Ik zie niet in waarom ik energie zou verspillen aan iets wat voor mij weinig relevant is, maar bij anderen kennelijk veel losmaakt. (Ongeacht of ik dat begrijp of niet).
    Dat zegt toch niks over hoe ik handel in kwesties die voor mij wel echt belangrijk zijn?

Verder ben ik het met je eens dat de gunstige versie van de geschiedenis wel plausibel lijkt te zijn.
    Aan de andere kant was slavernij toen wellicht nog veel normaler en werd het misschien helemaal niet als iets onmenselijks gezien om slaven te hebben? Ik zit maar te gissen hoor :)

12. jayenriv

jayenriv Niet meer actief

En wie herdenkt de Blanke slaven? En de slaven die nu nog steeds bestaan. Vrouwen die als slavin worden gebruikt om kinderen te verwekken etc etc. Nogmaals als je alles leest en je je goed verdiept in de geschiedenis.....zwarte piet was en is geen slaaf en als je dat zo vind, dan betekend het dat sinterklaas NU blanke slaven heeft!!!

Wat ik ermee bedoel dat mensen de slavernij altijd maar excuus gebruiken is dat iedere keer er maar ook iets gebeurd met donkere mensen, de donkere mensen het meteen op racisme gooien EN de slavernij. Ik kan hier wel over door blijven gaan, maar ga de boeken dan maar eens induiken, ben er nu klaar mee 😉

13. tuc

tuc Niet meer actief

Even nieuwsgierig? Jouw kinderen blijven dus heilig geloven ondanks dat ze een tante, een oom of een vader of moeder van een vriendje met roetvegen of een blauw of groen gezicht door de stad zien lopen?

14. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    @Tuc, mijn oudste is 7 en begint wat te twijfelen. Maar de foto hier in het topic vond hij geen probleem. Pieten hebben een hunnenbedsteen en hoeven dus niet meer door de schoorsteen. Maar soms doen ze dat toch, uit traditie. Was totaal geen issue. Maar ik zou me kunnen voorstellen dat het wel een probleem zou worden als hij mensen herkent.
    Bij de jongste (toen 2) was vorig jaar een kanariepiet op de psz. Werd door de kinderen eigenlijk nauwelijks opgemerkt.
    Waar ik mij meer zorgen over maak zijn de verschillende soorten die je nu krijgt. Roetveegpiet kan ik verklaren (soms vinden ze het leuk door de schoorsteen te gaan), kleurenpiet kan ik verklaren (pieten houden van vrolijke kleuren), maar de combi wordt lastig en volgens mij komen er steeds meer opties. Dat werkt niet. Wat dat betreft pleit ik eigenlijk voor nu 1 grote omschakeling, dat is jammer voor mijn oudste, die zou dan zijn geloof wel verliezen, maar redt het wel voor alle kleinere kinderen omdat die dan een consistent verhaal krijgen.

15. Sonjahh

Sonjahh Lid

11 okt 2016
    76
    15
    8
    Gaan jullie het sinterklaasjournaal, en de intocht op tv volgen samen met de kinderen?

Ik ben bang voor ongeregeldheden en wil mijn kinderen daarvoor behoeden. Ik heb nog een sinterklaasintocht uit 2012 op dvd staan. Ik zit er over te denken om ze deze komende zaterdag te laten zien.

Mijn vriend is het daarmee niet eens. Die vind dat we gewoon de huidige moeten laten zien, omdat ze het er op school ook over zullen hebben.

Maar ik gun ze gewoon een leuke ouderwets sinterklaasfeest zonder gedoe, zoals ik het vroeger ook heb gehad.

16. Myo

Myo Fanatiek lid

11 feb 2011
    1.352
    0
    36
    Of het sinterklaasfeest helemaal zal gaan verdwijnen, betwijfel ik, maar verder ben ik het wel met je eens. Het is jammer dat ze in eerste instantie een podium hebben gekregen, omdat de onvrede schijnbaar niet gebaseerd is op de juiste feiten (hoewel de vertelde geschiedenissen erg verschillen?). Maar dat is nu eenmaal gebeurd. En wat is dan nu het alternatief? Niet de verstandigste zijn en om dit onderwerp een hele strijd ontketenen? Dat is het mij (op dit moment) gewoon niet waard. En mocht het gezeik doorgaan over andere onderwerpen, tja dat zien we dan wel weer. Ik ga niet op de zaken vooruit lopen.

17. Niekepiek

Niekepiek Niet meer actief

Ik zag deze link voorbij komen.
    https://www.rtlnieuws.nl/nederland/politiek/asscher-meerderheid-moet-zich-aanpassen-in-zwarte-piet-discussie
    Hoe omgedraaid kan het zijn, we zijn toch een democratie!?
    En ondanks dat de meerderheid er anders over denkt moet deze zich aanpassen aan een kleine minderheid, erg vreemd.

18. happiness72

30 jun 2013
    48
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ben het roerend met je eens CenM. Het is te kort door de bocht om alles zomaar te vergeten omdat de jongere generatie slavernij of de holocaust niet heeft meegemaakt. ZP is nu eenmaal racistisch en roetveeg piet is een goede oplossing. Als dat is aangepast en de racistische elementen zijn verwijderd kan iedereen gezellig sinterklaas vieren.:D:p:)

19. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Datzelfde zal hij volgend jaar na de verkiezingen zeggen als Wilders groot is geworden. Hebben ze alvast een kant en klare smoes om Wilders te negeren en iedereen de minderheid maar moet volgen.

20. Logan

Logan Niet meer actief

Deel Deze Pagina