Als een kind gepest wordt vanwege iets dan moet je het pesten en de pesters aanpakken. Maar niet het boegbeeld van een leuke kindervriend die daar niets aan kan doen en er niets te mee te maken heeft.
zwarte piet afschaffen gaat niet het pestgedrag veranderen. Ik hoop dat iedereen dat toch wel begrijpt??? Die vinden wel wat anders hoor.
precies, er zijn talloze redenen waarom je gepest kan worden. En ik kan nog steeds niet begrijpen waarom het erger is om zwarte piet genoemd te worden dan smurf, dikke, anorexiapatient of noem maar op.
Nou mijn zoon heeft vorig jaar die serie op Nickelodeon gevolgd met pieten die niet geschminkt waren. Hij had het helemaal niet door. Hij vond het helemaal niet raar oid. En hij was toen 7...
Niet erger maar ook erg! Net zo erg. Maar het lijkt er een beetje op dat mensen vinden dat als je met zwarte piet wordt gepest dat je daar blij mee moet zijn omdat zwarte piet zo'n leuk karakter is.... terwijl helemaal niet iedereen dat vindt overigens. Ik vind het afschuwelijk om volwassenen zich zo aan te zien stellen en vond het als kind ook vreselijk. Mensen lijken het als vrijbrief te zien om zich raar te gedragen en alles maar te mogen doen.
Tja, onze 3,5 jarige dus wel. Terwijl wij er niets van zeggen, dus beïnvloedt is ze ook niet. De 5,5 jarige vindt het al helemaal niet kloppen met 'nep'-pieten, want daar gaan de liedjes en boekjes toch ook helemaal niet over. Ligt maar net aan het kind dus
Dus omdat ik iets anders zeg of denk doe ik schijnbaar iets expres en op die manier kun je geen discussies voeren met elkaar? Ik blijf gewoon netjes, ik praat vanuit mezelf (daar probeer ik altijd op te letten), en ik stel normale vragen. Ik snap dat het heel moeilijk en vervelend is als iemand andere gedachtes en een andere mening heeft, dat kan frustrerend zijn, maar naar mijn idee ga ik gewoon netjes in discussie en probeer achter dingen te komen die ik moeilijk kan begrijpen. En als ik het niet kan begrijpen dan probeer ik het inderdaad te weerleggen. Als ik het wel begrijp, zoals het punt waarop umm aangeeft dat het niet leuk kan zijn dat er alleen maar zwarte pieten zijn, dan verplaats ik me hierin en dan geef ik het toe dat ik het begrijp. Maar ik heb wel andere gedachtes en ideeën dan jullie over deze kwestie, en dat mag, net zo goed als jullie dat mogen. En dan is het helemaal niet nodig om te roepen dat er met mij niet te discussiëren valt op deze manier en te vragen of ik iets expres doe want dat is niet echt fair. De meeste mensen houden hun mond over deze kwestie en leggen zich er bij neer. Ik in het dagelijkse leven ook, mij zie of hoor je nooit ergens op reageren op Facebook of dingen liken of disliken, hooguit heb ik het er een keer met mijn man over. Maar ik praat hier graag over op het forum, net als jullie zo te zien.
True. Kijk alleen maar naar hoe 'aap' de afgelopen tijd is gebruikt om 'racisme' te uiten. We kunnen moeilijk alle apen af gaan schaffen En zo zijn er nog honderden voorbeelden te bedenken bij andere doelgroepen.. Die pakken van naakte, dikke mensen die met carnaval veelvuldig verkocht worden. Daar maakt toch ook niemand een probleem van? Of mannen die zich met zulke gelegenheden in een jurk hijsen en daarmee in principe transgenders en/of travestie belachelijk maken.. Ik vind pesten echt afzichtelijk en daar moet in álle gevallen iets aan gedaan worden. Ik denk alleen ook dat de mensen die er nu nog mee zitten dat ze ooit 'zwarte piet' zijn genoemd, zich moeten realiseren dat al hun protesten alleen maar averechts werken. Ik denk dat racisme sinds alle protesten voornamelijk is toegenomen, in plaats van afgenomen (al zegt dat waarschijnlijk meer over degenen die daar zo extreem op reageren, want dat keur ik ook echt absolúút niet goed). Volgens mij begon dit allemaal doordat de tante van Quinsy 'zwarte piet' was genoemd, toch? Als ze díé persoon hadden aangepakt en hadden aangeklaagd vanwege racisme, dan hadden ze misschien een punt gehad (ik zeg 'misschien' omdat ik er niet bij was en dus geen idee heb hoe dat destijds is gegaan). Nu wordt er een heel feest bestempelt als 'racistisch' en iedereen die er plezier aan beleeft en het graag wil blijven vieren zoals ze altijd al deden, is ook 'racistisch'. Dat klopt gewoon niet. Onze huisarts is Surinaams en in de wachtkamer en de gangen hangen allemaal posters van dieren. Giraffen, nijlpaarden, beren en dus ook apen. Ons meisje wees enthousiast naar een poster en riep heel hard 'AAP!', net toen onze huisarts, met donkere huidskleur dus, langsliep. Ik geloof niet dat iemand er ook maar een seconde bij stilstond, maar ik keek toch meteen om me heen of mensen misschien niet dachten dat wij heel racistisch zijn en onze dochter geleerd zouden hebben dat een donkere huidskleur betekent dat je iemand met apen, zwarte piet of wat dan ook mag vergelijken. Dat vind ik zo erg aan dit hele verhaal; dat je je zó moet verdedigen, eigenlijk gewoon moet bewijzen dat je geen racist bent en iedereen gewoon accepteert zoals hij of zij is, ongeacht de huidskleur, maar dat je dit feest ook met plezier viert.. Het is gewoon echt heel jammer allemaal.
Zeker weten!!!! Je wordt als Racist gezien als je sinterklaasfeest op de traditionele wijze wilt vieren en dat je wilt dat het zo blijft. Gewoon een plezierig feest. Ik ben totaal niet racistisch en laat iedereen in zijn waarde. En bij mij thuis komen er allerlei nationaliteiten over de vloer, omdat dit de vriendinnetjes van mijn dochter zijn. Dit is pas een vooroordeel!!!!
Oké, voor de duidelijkheid. Er zijn (grofweg) TWEE bezwaren tegen Zwarte Piet. Het ene bezwaar heeft te maken met slavernij verleden. Zwarte Piet die een slaaf lijkt te zijn van Sinterklaas. Deels door het zwarte uiterlijk, maar ook door de oorringen en andere slavenkenmerken. (Waarvan inderdaad een deel verdwenen is.) Anderzijds speelt de sterke gelijkenis tussen Zwarte Piet en de karikatuur Blackface een rol. Voor degenen die hem niet kennen: even googlen voor een plaatje. Je ziet dan een overduidelijk blank persoon die glanzend zwart geschminkt is en opvallend grote, knalrode lippen heeft. Deze karikatuur werd in de tijd dat 'apartheid' nog normaal was vaak gebruikt in toneelproducties en films. Blackface had daar de rol van de domme, luie neger. Op zijn zachtst gezegd niet bepaald complimenteus voor mensen met een Afrikaanse achtergrond. Een deel van de slavenkenmerken is verdwenen. De gelijkenis met Blackface is er nog wel. Of je het er mee eens bent of niet, mensen voelen zoch hierdoor gekwets. En ieder mens maakt wel eens momenten mee dat ie zich ècht niet kan inleven in de emotie van een ander... maar emotie is altijd 'de waarheid' voor die persoon. Je kunt die ander niet dwingen zich niet meer zo te voelen. Net zo min als een ander jou kan dwingen blij te zijn als je dat niet bent. Ik heb niks tegen Zwarte Piet. Van mij persoonlijk zou hij mogen blijven. Maar ik vind het wel vervelend voor die mensen die zich daardoor gekwetst voelen. En daarnaast baal ik van de terugkerende discussie. Als we Pieten gebruiken met roetvegen, is het feest voor de kinderen waar het tenslotte om draait! nog net zo leuk, de mensen die zich gekwets voelen door Zwarte Piet kunnen dan ook meegenieten en de 'neutrale' groep hoeft niet elk jaar die discussie aan te horen.
Mensen voelen zich belachelijk gemaakt door de karikatuur. Zwarte piet was waarschijnlijk een slaaf (of dan net slaaf af misschien) en oa Nederland had hier een aardige vinger bij in de pap wat betreft zwarte slaven. Dit is een pijnlijke geschiedenis voor bepaalde bevolkingsgroepen, net zoals bijv veel Nederlanders terug denken aan de tweede wereldoorlog. Nu viert men in Nederland (overigens naar mijn idee totaal onschuldig hoor) Sinterklaas. Hierbij werd of wordt iemand volledig geschminkt als een typische karikatuur van de donkere medemens zoals men dat vroeger deed, voorheen of soms zelfs nu nog incl rode lippen en oorringen. Hierbij trekken we een soortgelijk pakje aan als zwarte kindslaafjes van vroeger en het beeld is gewoon duidelijk. Het is toch niet vreemd dat mensen dat niet leuk meer vinden? Overigens zijn helaas blanke en donkere mensen nog steeds niet te vergelijken met elkaar, in enorm veel landen hebben ze echt niet dezelfde kansen, ook in Nederland niet. Als blanke in nl is het gewoon veel gemakkelijker om in zo'n situatie te zeggen dat je iets niet leuk vind omdat waarschijnlijk miljoenen mensen met je mee gaan. Zwarte piet is een karikatuur die niet gepast is, of hij nou wel of geen slaaf was.. zo ziet hij er nou eenmaal wel uit en het is niet grappig om jezelf zwart te verven om op een zwarte slaaf te lijken. Als het sinterklaasfeest vandaag voor het eerst gevierd zou worden zou het wereldnieuws zijn. Ik ben niet anti sinterklaas of zwarte piet, en snap dat mensen er niks raars in zien, maar anno 2016 kan je ook even verder kijken en bedenken wat voor figuur hij nou is. Zwarte piet kan ook gerust door met roetvlekken.