Slapen en nachtvoeding bij 11 weken

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Caatjeh, 7 mrt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

25 nov 2006
    267
    0
    0
    Mijn zoon kan imiddels doorslapen, maar dat is dan wel van ongeveer 18.30 'savonds tot 01.00 's nachts. Wel geef ik hem slapend nog een voeding rond 22.30. Na 01.00 is hij elke keer wakker na 2 1/2-3uur.

Zo heb ik vanacht om 01.30, 03.45 en 05.30 hem gevoed.
    Hij huilt als hij wakker wordt, en lijkt zeker bij de eerste twee voedingen honger te hebben. Maakt zuigbewegingen met de tong. Soms drinkt hij gulzig, maar kort.

Echter overdag drinkt hij niet elke 2-3 uur. Eerder na elke 4-5 uur. Daarom ben ik eigenlijk verbaasd dat hij 's nachts nog elke keer 3 keer komt.

Mijn vraag aan jullie:
    - wie herkent het vroege inslapen vroeg op de avond en de redelijk 'korte' slaapjes erna?
    - en hoe vaak voeden jullie je baby? Ben zeker benieuwd naar baby's rond deze leeftijd.
    - Komt hij niet een beetje snel achter elkaar voor voeding?

Voor jullie informatie. Mijn zoon is ongeveer 7,5 kilo, misschien dat hij daardoor meer drinkt?

Ik hoor het graag van jullie?

Edit moderator: verplaatst naar 'Voeding - Borstvoeding'

2. pippin

pippin Lid

29 jan 2007
    48
    0
    0
    Als ik het zo lees en gezien de leeftijd denk ik dat hij overdag gewoon heel veel indrukken opdoet (hoort bij de leeftijd) waardoor hij zich minder vaak meldt voor een voeding. 's Nachts blijkt dan dat hij toch wel honger heeft en gaat inhalen zeg maar.

Ik zou hem overdag wat vaker proberen aan te leggen, iedere 2 1/2 a 3 uur ofzo, kijken of dat helpt.

Daarbij is het meestal maar een fase waar je waarschijnlijk niet zo heel veel aan kunt doen, gaat vanzelf weer over maar het is wel vermoeiend he? ;)

3. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Mijn zoon is 13 weken en 7,3 kg en ik heb eigenlijk al een paar weken dit schema:
    wakker tussen 8.00 en 9.00 uur
    9.00 uur fles
    10.30 uur naar bed en slapen tot ca. 12.30 uur
    13.00 uur fles
    14.30/15.00 naar bed en slapen tot ca. 16.00-17.00 uur (wisselt heel erg, soms wil hij 's middags niet goed slapen)
    17.00 uur fles
    19.00 uur badje (om de dag) of anders soms drie kwartier slapen
    20.00 uur fles en daarna naar bed rond 20.30 uur
    23.00 uur wakker maken voor laatste fles en daarna meteen naar bed en doorslapen tot de volgende ochtend.

Vind het heerlijk dat ik dus nu een beetje weet waar ik aantoe ben. Eerder had hij heel weinig ritme maar heeft dat nu echt te pakken. Ik heb het boek van Ria Blom gelezen en daarin wordt geadviseerd om overdag niet langer dan 4 uur tussen de voedingen te laten. Bij ons werkt het 3 R's verhaal goed moet ik zeggen. Daarin wordt gesproken over een goed slaap- en eetritme. Heb je dat al eens geprobeerd?

4. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Oh nog wat, ik heb eens ergens op internet gelezen dat als je kind een verkeerd dag- en nachtritme heeft, je moet proberen om hem niet langer dan 2,5 tot 3 uur te laten slapen in de avond. Misschien eens even googlen?

5. Karagoz

Karagoz VIP lid

14 apr 2006
    7.984
    0
    36
    Moeder en verzorgende
    ergens in het land
    bij mijn zoontje op die leeftijd had ik een schema voor overdag. elke 3 a 4 uur een fles. zodat hij er aan gewend raak en zo werd hij ´snachts weinig wakker.

als hij overdag minder krijgt dan gaat hij er ´snachts om vragen

6. Ramona82

Ramona82 Fanatiek lid

9 feb 2007
    1.198
    0
    0
    Huismama
    Limburg
    geef je fles of borstvoeding? want mijn zoontje komt ook om de 2 uur
    en ik geef borstvoeding....
    grtz Ramona

7. angel81

angel81 Bekend lid

10 apr 2007
    920
    0
    0
    Mijn kleintje is ongeveer even oud en krijgt 5 flesjes van 150 ml. Om 8,00, 12.00, 16.00, 20.00 en om ongeveer 23.00 de laaste. Dan beginnen we de volgende dag weer overnieuw. Ze slaapt dus door s'nachts. En tussen de middag slaapt ze ongeveer 2/3 uurtjes. Voor de rest wat hazeslaapjes hier en daar. Misschien heeft die kleine van jou zijn dag/nachtritme wat door elkaar gehaald? Wel heel vervelend voor je nachtrust zeg. Hoop dat het snel beter gaat!

8. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

25 nov 2006
    267
    0
    0
    Hoi,

Dank voor jullie reakties. Ik volg het schema van Ria Blom. Dus na wakkeer worden, voeden etc. Echter hij blijft ongeveer 1 1/2 uur op en slaapt ongeveer 2 1/2 a 3 uur. Dan zit je snel al op ongeveer 4 uur of iets langer tussen de voedingen.
    Ik denk echter dat het toch te lang is, want hij haalt het s'avonds in. Gisteren heb ik hem zo veel mogelijk geprobeerd aan te leggen, en zowaar hij had tot 02.30 drie geslapen. Mijn partner had hem om 21.30 nog een flesje gegeven want hij was wakker geworden (moeders had een gezellig avondje uit met vriendinnen...). Vervolgens kwam hij nog om 04.30, en daarna pas om 07.30. Dus dit is al een lichte verbetering. Ik denk namelijk dat het probleem dus ligt in te weinig voeding overdag. Ik geef borstvoeding, dat is volgens mij ook sneller verteerd dan flesvoeding.

Rond een uur of 18.00 is hij echter knock out tegenwoordig. Een tijd terug gaven we hem nog een voeding rond 21.00, en een badje, maar nu ligt hij echt in coma. Ik lees vaak op het forum dat kinderen een badje rondom 22.00 krijgen. En ik vraag me eigenlijk af of deze babies dan gewoon wakker zijn, of wakker worden gemaakt voor het badje.

Ik wil hem vandaag proberen om hem sneller te voeden, en ook vanavond nog twee voedingen te geven. Desnoods een droomvoeding (slapend voeden). En dan kijken wat er gebeurt. Ik ben deze week begonnen met werk, en met dit soort nachten ga ik het namelijk niet goed volhouden.

Maken jullie je kinderen 's avonds wel gewoon wakker voor een voeding? Of worden ze zelf gewoon wakker rond 20.00/21.00 ?

9. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Ik geef de laatste voeding laat, om 23.15 uur en daar moet ik hem echt voor wakker maken. Hij wordt dan wel goed wakker en drinkt ook de hele fles wakker leeg. Gelukkig slaapt hij meteen verder als ik hem daarna terug in bed leg.

10. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

25 nov 2006
    267
    0
    0
    Dus, Suzanne, je zoon is gewoon wakker vroeg op de avond? Ik zie dat je hem de fles geeft om 20.00. En daarvoor om 17.00. Tussendoor slaapt hij niet?

11. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Meestal wel, hij gaat om de dag in badje en dat is dan rond 19.00 uur. De dag dat hij niet in bad gaat wil hij nog wel eens een half uur tot een uurtje slapen voor de fles van 20.00 uur. Eigenlijk is het hem net te lang om wakker te blijven tussen die 2 flessen.

12. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Als een kindje langer dan 5 uur achter elkaar slaapt, dan heet dat officieel doorslapen.
    Als je bv geeft, gewoon op verzoek blijven voeden, dat is voor je kindje het beste.
    De eerste tijd is het gewoon het beste het ritme van je kind te volgen, en geen ritme op te dwingen.
    Bovendien wij eten toch ook niet om de 4 uur?
    Waarom zou zo'n kind dan logischer wijs zo'n ritme aan moeten meten?

Kortom, ritme komt vanzelf wel, gewoon een beetje geduld hebben.

13. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

25 nov 2006
    267
    0
    0
    Hallo Jingels,

Op zich heb je gelijk, maar aan de andere kant is het ook wel 'makkelijk' praten. En dit bedoel ik niet vervelend hoor. Ik kom nauwelijks aan slapen toe, en dat begint mij echt op te breken. Zeker nu ik weer begonnen ben met werken. En als je kind 's nachts echt hongerig blijkt te zijn, kan het dus ook zijn dat hij overdag te weinig drinkt. Een beetje sturing kan geen kwaad.

14. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Caatjeh,

Als ik het zo lees denk ik dat hij overdag inderdaad te weinig drinkt. 4 uur of meer tussen een voeding, overdag, vind ik persoonlijk veel.
    Ik hield bij Yara aan om overdag nooit langer dan 4 uur tussen een voeding te laten. Zo leert je kindje verschil tussen dag-en nachtritme. Het lijkt er bij jou op dat hij s'nachts voedingen in haalt. Je kan proberen hem overdag vaker aan te leggen. Hierdoor kan het zijn dat hij meer 'een voorraadje' aan legt en 's nachts dieper slaapt.

Het kan ook zijn dat je regeldagen hebt. Die vinden plaats rond 12 weken.

15. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

25 nov 2006
    267
    0
    0
    Gisteren heb ik hem na ongeveer elke 3 uur aangelegd. Om 17.00 ging hij slapen. Rond 20.00 wakker gemaakt voor een voeding. Was niet zo'n succes. Moest erg huilen. Is natuurlijk ook weer niet de bedoeling. Vervolgens om 23.00 een droomvoeding gegeven. In totaal 7 keer aangelegd. Is vervolgens om 01.30, 03.45 en 05.30 wakker geworden. De eerste twee keer gevoed, had hij ook trek in, en vervolgens meteen weer in slaap gesukkeld. Om 05.30 heb ik hem een speen gegeven, want ik kon mij niet voorstellen dat hij al na 1 1/2 uur weer honger had. Na even wat huilen weer in slaap gevallen. Echter om 06.15 klaar wakker.

Ik moet a.s. vrijdag naar het consultatiebureau en kan dan ook bovenstaande bespreken. Als hij namelijk 6 voedingen (overdag en in de avond)heeft gehad, vraag ik me af of ik hem altijd s 'nachts moet blijven voeden, of dat een speentje geven ook voldoende is. Maw moet je een baby altijd voeden als hij 's nachts wakker wordt?

Hij groeit namelijk als een reus. Is de afgelopen maand 1,3 kilo aangekomen. Dus voedsel gebrek heeft hij zeker niet. Ik weet daarbij niet hoe het werkt met baby's. Blijven ze drinken elke keer als je ze aanlegt ook al hebben ze voor die dag genoeg gehad? Of weigeren ze op een gegeven moment de borst als ze voldoende voedingen hebben gehad.

16. appelsientje

appelsientje Fanatiek lid

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Wij hadden ook dit probleem, en probeerden hem ook om 23 uur wakker te maken voor een voeding, wat dus niet zo'n succes was. Want meneer was altijd in een diepe slaap en dronk niet goed. En vervolgens kwam hij 2 of 3 uur daarna weer voor een voeding... :(

In overleg met het CB hebben we hem maar gewoon laten beslissen. Met BV kan hij het het beste zelf regelen. Want anders haal je ze misschien uit een diepe slaap en kan dan weer moeilijk in diepe slaap komen en vraagt daarna om de 3 uur een voeding...

Nu krijgt hij meestal een voeding om 18-19 uur dan nog lekker bij ons zitten, dan lekker in bad en dan daarna (ong. 20 uur) nog een voeding. Meestal tankt hij zich nu helemaal vol (want hij weet nu inmiddels dat hij lang gaat slapen...)
    Eerst sliep hij dan van 20 tot 1 uur. En van 1 tot 6-7 uur. En een week daarna van 20 tot 4 en van 4 tot 8 uur. Het CB zei:"laat je maar verrassen!" En vannacht heeft hij dus van 20 tot 6 geslapen. Weet niet of dit blijvend is maar het is een begin!

Dus misschien is het de oplossing om hem maar te laten beslissen en er zelf niet al te druk mee bezig te houden? Misschien lost het zich vanzelf op (netzoals bij ons). Heel veel succes in ieder geval! Geef het de tijd, t komt vanzelf wel goed! Liefs

17. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Oja en overdag hebben we voedingen om ongeveer 3 uur.

18. Caatjeh

Caatjeh Actief lid

25 nov 2006
    267
    0
    0
    Hoi Appelsientje,

Dank voor je reaktie.
    Het lastige vind ik soms de afweging wat te doen. Is dit een patroon wat vanzelf goed komt, of hebben we iets gedaan dat we dit zelf gecreerd hebben? Bijvoorbeeld te weinig gevoed overdag. Het dwingen van mijn zoon in een bepaald stramien staat mij tegen, aan de andere kant als je met een aantal kleine veranderingen zijn slaappatroon kan bijsturen dan zeg ik daar natuurlijk geen nee tegen.

Ik laat de adviezen die jullie mij gegeven hebben even op in mij inwerken. En bespreek het vrijdag nog even met het CB.

Dank voor jullie steun en reakties!

19. appelsientje

5 mei 2007
    1.308
    0
    0
    Ik snap het helemaal! Ik heb natuurlijk ook makkelijk praat, want ik ben nog niet aan het werk en heb dus nog de mogelijkheid om overdag te slapen en hebben gewoon maar geprobeerd. Gelukkig pakte dit bij ons goed uit.
    Hopelijk gaat jouw mannetje straks ook lekker doorslapen en dan heb jij ook weer wat rust! Heel veel succes en sterkte in ieder geval!

20. Premama

Premama Actief lid

19 jul 2007
    466
    0
    0
    Zuid-Holland
    Beste Caatjeh,

als ik jou was, zou ik je kindje overdag idd elke 3 uur voeden en hem overdag te slapen leggen met de gordijnen open; 's nachts een donkere kamer met hoogstens een schemerlamp aan bij het voeden etc.; daardoor leert hij weer een dag- en nachtritme.
    Bij ons (sinds ons kindje 10 weken oud is) is het ritme zo (borstvoeding):
    - 6:00/ 7:00
    - 10:00 (aankleden)
    - 13:00
    - 16:00
    - 19:00 en pyjama aan
    - 22:00/22:30
    Dit is ongeveer zoals het gaat. Als hij slaapt, maak ik hem maximaal na 4 uur wakker overdag om te drinken.
    Ik verschoon altijd na de voeding (Ria Blom - regelmaat geeft rust), behalve bij de laatste voeding. Het is dan moeilijker om hem wakker te maken en het verschonen helpt daarbij. Na deze voeding direct terug in bed en dan dus ongeveer 8 uur slapen achter elkaar.
    Succes!

Deel Deze Pagina