Onregelmatig voeden door voeden op verzoek en bijvoeding

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by lammetje, May 6, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. lammetje

lammetje Fanatiek lid

Apr 14, 2007
    1,561
    0
    0
    geitenmelkster/verloskundige
    elst
    Hallo ik heb een dochter van 4.5 maand en ben een beetje aan het bijvoeden
    Mijn vraag is ze komt de hele dag zo onregelmatig dat ik niet goed weet wanneer ik moet bijvoeden en omdat de laatste voeding steeds een andere tijd is is er soms niet veel melk in mijn borst voor haar.
    Ik weet niet goed wat ik moet doen en ben bang dat de borstvoeding te erg af loopt...
    Ze drinkt ook niet genoeg voor haar leeftijd maar 4x( 3x bij mama laatste voeding kunstvoeding) mischien net genoeg door fruithap...

Haar schema is ongeveer (de laatste drie dagen)

7 uur borstvoeding
    12.30 borstvoeding
    16 uur borstvoeding
    18.30 fles

eerst was haar schema tot drie dagen terug

7 uur vaste prik borstvoeding
    11 uur borstvoeding
    15 uur borstvoeding
    17.30/18 uur borstvoeding
    19 uur 150 ml fles

*moet ik op schema gaan voeden?
    *Wanneer fruit geven?
    *Wat moet ik doen met laatste voeding vaste tijd?
    *Ze lust nog geen groente gewoon alleen fruit proberen en even wachten met fruit?

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

In deze periode (tot 6-7 maanden) moet je fruit/groenten zien als bijvoeding. De hapjes zijn om te wennen aan ander voedsel.

Pas rond 6 maanden zijn de darmen ook in staat werkelijk iets met het andere voedsel te kunnen doen. Te verteren en er voedingstoffen uit op te nemen.

In de begin periode is het echt een hapje en altijd naast of tussen de voedingen door. De voedingen zijn op dit moment altijd nog borst/fles.

Als je iets introduceert doe het dan in deze begin periode tussen de voedingen door of na de borst.
    Je weet dan zeker dat het hapje niet ten koste gaat van "echte" voeding.

Na 6-7 mnd zal langzaam aan de bijvoeding steeds meer de plek van een "voeding"in gaan nemen.
    Dan wordt het steeds meer een echte plaatsvervanger. Ook dan geef je altijd nog steeds borst toe als het drinken bij het eten zeg maar.

*moet ik op schema gaan voeden? Probeer wat meer structuur te krijgen als je dat zelf handig vind. Voor mij hoef je geen schema te hebben.

*Wanneer fruit geven? Zie boven.
    *Wat moet ik doen met laatste voeding vaste tijd? Ik denk dat je haar niet kan dwingen. Als je haar een vaste tijd wilt voeden zal ze wellicht niet wakker worden of maar heel weinig drinken.

*Ze lust nog geen groente gewoon alleen fruit proberen en even wachten met fruit?
    Probeer dan alleen fruit. Of wacht gewoon nog even. Pas vanaf 6 maaden is haar darmstelsel ook werkelijk in staat ander voedsel te verteren. Kijk ook eens op de site van borstvoeding.com voor overstappen naar vaste voeding.

Succes

Ilse

3. lammetje

lammetje Fanatiek lid

Apr 14, 2007
    1,561
    0
    0
    elst
    Ik heb maar een beetje ritme er in gebracht kan soms iets afwijken

7 uur borstv
    12.30 borst v
    16.00 uur borstv
    19 uur fles

En dan of rond 10 uur s ochtends fruit of tussen 1 en 4 ligt eraan wanneer ze wakker is dit klinkt prima toch?
    Probeer ze ook wat langer te laten drinken /sabbelen om 16 uur dat die voeding iets opgekrikt word goed idee?

Alvast reuze bedankt groetjes

Lammetje

4. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    HAllo,

Ziet er OK uit.
    Inderdaad zal het wat proberen worden om te kijken wanneer ze er ook echt zin in heeft. De tijd zal het leren en er zal vanzelf een ritme ontstaan. Als het eens niet uitkomt en je slaat over dan is dat ook geen punt.

Ik zit nog wel even te kijken naar het aantal voedingen. In de vorige reactie heb ik het er niet over gehad. Maar ik zou er zelf een voorstander van zijn als je ergens een extra voedingsmoment inlast. Zodat ze 5 voedingsmomenten heeft. Zeker omdat je schrijft dat ze niet voldoende BV drinkt.

Als je wil kan je de productie door een aantal dagen heel vaak aan te leggen wat verhogen zodat ze meer per voeding kan drinken.

Succes

Ilse

PS Met de pinksteren ben ik nog een paar daagjes weg, dus als je nog mailt dan komt de reactie pas dinsdag

5. lammetje

lammetje Fanatiek lid

Apr 14, 2007
    1,561
    0
    0
    elst
    Is het niet zo dat als ze zelf aangeeft genoeg te hebben aan 4 voedingen dat ze dan ook echt genoeg heeft?
    heb zelf het idee ze is tevreden dus als ze honger krijgt komt ze vanzelf wel of gaat dat niet op ?

Fijne dagen met pinksteren groetjes lammetje

6. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo Lammetje,

Als ze het goed doet en niet meer vraagt, dan zal 4 genoeg zijn voor haar. Ik dacht alleen aan 5 omdat je eerder schreef dat ze niet voldoende groeide op MM alleen.

Als je fruit e.d. tussendoor geeft of voor de voeding dan is dat ook al extra.

Ga gewoon lekker zo door. Als het met haar goed gaat dan gaat het met jezelf ook goed.

Succes,
    Ilse

Share This Page