Zl is het eerste jaar niet de snelste geweest en deed alles op zijn eigen tempo. Nu heeft hij vanaf dat hij 1 jaar een inhaalspurt gemaakt en gaat toch wel erg snel in eens. Denk dat veel ouders dat wel herkennen, maar vraag me van sommige dingen wel af of dit normaal is. - Met 19 maanden had hij een woordenschat van 200 woorden (letterlijk geteld) nu zit hij schat ik ergens tussen de 500 en 750 woorden. (met 21 maanden) In één boekje kan hij de Toekan, Kakatoe en Papegaai aanwijzen. (dat kan ik nog niet eens toen we dit boekje nog niet hadden) Ook dieren zoals een Kameloen, weet hij en ook wie de papa, mama en baby olifant, aap enz zijn. Ook de papa's en mama's van verschillende andere kinderen weet hij. Papa N en mama N. - Hij kent abstracte begrippen. Als ik zeg even wachten, zegt hij "10 minuutjes" (zeg ik blijkbaar vaak) Doen we de deur nu open, dan zegt hij koud of donker als het donker is. Hij kan ook vertellen over dingen die gebeurd zijn. Over dat ik pijn had toen ik me gesneden had en een pleister op deed. (vertelt hij zijn vader als hij 's avonds thuis komt) Ook als een ander kind verdrietig is kan hij benoemen dat ze pijn heeft en waarom. (D duwt K boem) - Hij maakt zinnen van 3 á 4 woorden. "D heeft deze. Mama en D samen zwemmen." En vervoegd werkwoorden: "Aica slaapt. Aica is aan het slapen." (wel als een kind uitgesproken dan hé) - Begint met tellen. Tot twee kan hij effectief tellen, als hij tot vijf telt zegt hij een, twee, drie, vijf. Maar we horen hem ook regelmatig acht, negen, tien twaalf zeggen. (niet effectief, maar als liedje) - Hij wil veeeeeel boekjes lezen. En kent de boekjes ook heel goed. Laatst bij een boekje wat we nog niet zo heel lang voorlezen woorden weggelaten. Hij weet dan echt fijnloos wel woord hij moet invullen. Hetzelfde bij liedjes (en niet bij één liedje, maar bij alle liedjes en echt waar ik ken een boel liedjes) Hoort dit nog wel binnen de 'gewone' lijnen van ontwikkeling.
Klinkt als een gezonde dreumes, maar wel 1 die er vlot bij is Onze oudste is 25 maanden en kan veel van wat je omschrijft ook, maar dit kon ze met 21 maanden nog niet. Slim zijn die ukkies hè?
Wow echt wel! Sta er zo van versteld. Zeker omdat hij in het begin echt alles in zijn eigen tempo deed. Hij kreeg zelfs nog een "minnetje" van het cb, omdat hij nog niks zei met 14 maanden.
Dat kan ineens heel snel gaan he? Heb me daarom ook voorgenomen me niet te druk te maken als iets nog niet goed is bij t cb. Stel jij had je druk gaan maken omdat hij met 14 maanden nog niks zei terwijl hij nu ver voor loopt.....
zo dat is goed zeg, hier een knulletje van 21 maanden die ong 15 losse woordjes kan zeggen hij kan wel 1,2,3 zeggen (nou ja een, tee, die)
Ik weet niet welke kinderen ze daarvoor genomen hebben, maar onze dochter ig niet. En jouw zoon ook niet Je zoon klinkt als een lekker talig ventje. Thirza had dat ook, alhoewel wel wat minder ver dan jouw zoontje. Is niks mis mee, lekker blijven stimuleren. Verkijk je trouwens niet op 'abstracte begrippen kennen'. Herhalen is nog iets heel anders dan kennen he?
Het meeste zegt hij uit zichzelf in de juiste context. Natuurlijk weet hij nog niet wat 10 minuutjes zijn. Maar wel dat hij dan even moet wachten met wat hij wilt doen. De rest gebruikt hij uit zichzelf, zonder dat wij het die dag ernog over hebben gehad. Dat is in mijn ogen al aardig kennen van het begrip. Trouwens ook vormen weet hij te benoemen, wat een rondje, een driehoek en een vierkant is. Dat is toch ook al aardig abstract.
Knap hoor! En ja, natuurlijk is het normaal, hij doet het , maar hij is wel heel snel. Maar dat zie je zelf ook al.
Haha er is dus nog hoop? Hier een man van weinig woorden met 14 maanden, maar sinds een paar dagen zegt hij als hij zijn jas aan heeft. GDA (dag) en hij gaat dan zwaaien. Verder een hoop babytaal in verschillende klanken. Zou zo graag weten wat hij nou bedoelt ermee . Hij heeft trouwens hier een te korte tongriem! Dus is al aangegeven dat praten waarschijnlijk langer zou duren bij hem.
Nou, ik kan ongeveer woordelijk herhalen wat partyrocker zegt. Dit heeft mij ook weer wat hoop. Hier ook en brabbelkontje van 14 mnd wat geen één woord in verstaanbaar Nederlands uitspreekt. En dat terwijl ze met 11 mnd wel ongeveer 8 woorden redelijk verstaanbaar kon uitspreken . Het baarde me al een beetje zorgen, maar laten we hopen dat het bij haar ook allemaal nog moet komen...