Hello dames, Een vraagje. Sinds half augustus 2013 neem ik 1 dag per week ouderschapsverlof. Ik heb een contract van 32 uur en neem 8 uur per week op. Werk nu dus 3 dagen. Mijn ouderschapsverlof loopt tot half 2015. Nu zit ik toch te denken om voor altijd 3 dagen te blijven werken. Maar kan dat zomaar na je ouderschapsverlof of moet je dan kosten betalen aan je werkgever? P&O weet niks van de ouderschapsverlof regeling. Had dit wel verwacht van een grote wereldwijde organisatie. Ik krijg niks betaald op de dag dat ik ouderschapverlof neem en ik neem ook geen ouderschapverlofkorting via de belastingteruggave. Ik had het puur gedaan om te kijken of 3 dagen mij bevallen. Indien het niet zou bevallen dat ik weer 4 dagen kon gaan werken. Of misschien moet ik eerder mijn contract laten aanpassen. Ik zit in de klein metaal cao en kan daar weinig van vinden in het cao boekje.
Hoi suus84, Waarom neem je geen ouderschapsverlofkorting is toch altijd mooi meegenomen? Er staat natuurlijk nergens vermeldt in de CAO of je minder kunt gaan werken hierover moet je echt in overleg met je werkgever. Zoals in mijn organisatie is het bekend dat parttimers in functie alleen maar 32u kunnen werken en geen 24u. Natuurlijk is dit per bedrijf anders, ze kunnen wel weigeren dat je 24u wilt gaan werken..... Zou gewoon het gesprek aangaan!
Ouderschapsverlofkorting staat volledig los van wijzigen van je contract!!!! Dus wanneer je verstandig bent ga je het alsnog aanvragen bij de belastingdienst, bij je jaaropgave. Wanneer er niets in je CAO/bedrijfsreglement staat, dan mag je aansluitend aan je OV je contract laten aanpassen. En nee, je hoeft dan ook niets aan je werkgever terug te betalen. Wanneer je doorbetaald OV hebt of wanneer er per CAO is geregeld dat je eerst weer in uren naar de oude situatie terug moet.... dan mag je dus niet direct je contracturen aanpassen.
Mijn baas ziet juist graag dat ik 24 uur blijf werken. Het liefst ziet hij mij vertrekken, maar das een andere discussie. Maar ik bedoel dat ik bepaalde kosten moet betalen aan het bedrijf als ik 3 dagen blijf werken na mijn ouderschapsverlof? En als ik ouderschapverlofkorting neem moet ik dat dan ook terugbetalen aan de belastingdienst als ik ga werken?
Bij ons krijg je, indien je in het eerste levensjaar van je kind verlof opneemt, 25% van je uurloon voor die uren doorbetaald. Indien je binnen een periode van 6 maand na het verlof je uren wijzigt of je contract beƫindigd, dan moet je dit terug betalen aan de werkgever.
Terugbetalen is alleen aan de orde ( in meeste gevallen) als je betaald krijgt voor de uren ouderschapsverlof. Dus wat betreft ouderschapsverlof is dat niet aan de orde, dus gewoon alsnog aanvragen.