Tillen op het werk en zwanger

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door MamaenMini, 1 dec 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ik ben bezig met zwanger worden, maar doe sinds een jaar ander werk, en er is nog niemand zwanger geweest dis weet niet zo goed of ik eisen mag stellen? En vanaf wanneer..

De situatie:

Ik werk op een medisch kinderdagverblijf, we hebben veel kindjes maar de meeste lopen, dus daar heb ik geen probleem mee. Maar er zijn 2 kindjes totaal ingegipst, van tenen tot borst, in een zittende houding, die hebben speciale stoelen om op de grond te spelen, en speciale kinderstoel om te eten.

Deze kinderen zijn een ontzettende belasting voor je rug omdat je niet vanuit je knieën kan tillen, alleen vanuit je rug. De kinderen zelf wegen rond de 15 kilo en met t gips erbij + verbanden is het 25 kilo. Ze zijn niet zindelijk, en moeten op de commode getild worden of bijv in een lage kinderstoel. Ik heb na een dag werken altijd vreselijke rug pijn en vroeg me af, mag ik vragen of me collega die kinderen tild? Of is dat aanstellen?

Hoe doen jullie dat?

Vanaf t moment dat je zwanger ben?

Mijn gevoel zegt: bij positieve test, gelijk niet meer doen ( placenta problemen in de familie) maar ben benieuwd wat jullie doen of vinden van mijn situatie?

2. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
  3. Poohbear82

Poohbear82 Fanatiek lid

12 feb 2013
    2.415
    0
    36
    Vrouw
    Secret agent
    Ergens in het midden
    Sorry maar het klinkt alsof je een zwangerschap ziet als oplossing voor een probleem op je werk ipv een structurele oplossing te gaan zoeken. Dat je zwanger wilt worden om de problemen op je werk op die manier op te lossen ipv zwanger worden omdat je nog graag een kindje wilt.

Blijkbaar is het tillen nu al een groot probleem voor je. Hoe wou je daar mee omgaan als het niet snel lukt om zwanger te worden?

4. twoboys

twoboys Fanatiek lid

30 mei 2013
    3.707
    35
    48
    Zorg.
    Zeeland.
    Oeh ja zo lees ik het ook eigenlijk..

Maken jullie geen gebruik van tilliften?

5. xbabyxdx

xbabyxdx Niet meer actief

Ik ben nu 12 weken zwanger en ik moet gewoon tillen op het werk.
    Het is vervelend maar ik probeer zo ergonomisch mogelijk te werken.
    Natuurlijk is dat niet altijd even mogelijk maar dan zul je kunnen overleggen misschien?

6. Mystiek

Mystiek Fanatiek lid

19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Tot je zwanger bent, train je buikspieren. Die helpen je rug te ontlasten.

7. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Klopt dat het een probleem is, maar als ik niet zwanger ben moet ik t doen en dat hoort bij het werk, er is geen structurele oplossing.

Maar als ik zwanger ben vind ik het veel te zwaar om vanuit m'n buik te tillen, als je Max 10 kilo mag tillen op een normale manier is 25 kilo op een slechte manier niet fijn als je zwanger bent.

Ik heb voor mezelf al besloten het dan gewoon niet te doen en eventueel vragen of een collega die kindjes op de commode wil tillen, want ga me er niet fijn bij voelen.

8. unknowable

unknowable Niet meer actief

Als je gewoon op de juiste manier tilt is het toch om je spieren gewoon te gebruiken/trainen. Een ander gaat daarvoor naar de sportschool.

9. MamaenMini

MamaenMini Fanatiek lid

6 dec 2011
    2.649
    76
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Ja klopt normale manier tillen is ook totaal geen probleem, ik til de hele dag dus ik ben wel wat gewend. Maar dit is geen normale manier en we moeten ook afwisselen omdat het andere echt lichamelijk slecht is, dus lijkt het me nog slechter als je zwanger bent.

10. Jessie80

Jessie80 VIP lid

3 okt 2009
    6.203
    266
    83
    Ik zou ook nu al eens gaan kijken naar oplossingen. Hebben er meer collega's rugklachten? Je mag maximaal 23 kilo tillen in de gunstigste houding, dat is dus zeker niet het geval als je alleen met je rug kan tillen!!

11. Fietwordtmama

Fietwordtmama Niet meer actief

ALs je nu al elke dag erge rugpijn hebt van het tillen dan zou ik eens een gesprek aangaan met een arboarts en fysiotherapeut. Zolang je dit werk blijft doen blijft dit een probleem. En een zwangerschap is geen oplossing! Ook dat kan je rug behoorlijk belasten. Bovendien wil je daarna ws weer gaan werken.

Wees aub zuinig op je rug. Je hebt er maar 1 en als die het niet meer doet dan ben je nergens meer.

12. daphnev85

daphnev85 Niet meer actief

Je bent bezig met zwanger worden en je zou nu al niet meer willen tillen? Wauw.... Ik denk dat je collega's dit niet zullen appreciëren. Je spreekt ook over placenta problemen in de familie. Eerst zwanger worden meid en dan pas zal je zien of jij ook die problemen zult hebben. De eerste 10 weken is er trouwens bijna niets van placenta, dus ook geen risico. Het klinkt inderdaad alsof je een zwangerschap als een excuus wilt gebruiken.

13. Astrid040

Astrid040 Bekend lid

4 feb 2011
    652
    252
    43
    Tijd voor een tillift. Als die ingegipste kinderen tijdelijk zijn: je kunt tilliften gewoon een tijdje huren. Dat deden we in het ziekenhuis ook vaak.

14. Phillys

Phillys Actief lid

15 dec 2012
    379
    0
    0
    Werken in een bijzonder leuk kinderdagverblijf!
    Limburg
    Heey MamaenMini,

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld hoor!
    Ik werk dan wel op een "gewoon" kinderdagverblijf.. waar ook kinderen getild willen worden die zo zwaar zijn..
    Ik ben nu net pas zwanger en hebben er 2,5 jaar over gedaan!
    Ik krijg er af en toe ook een benauwd gevoel van als ik er over na denk wat ik op een dag allemaal til. Wij zitten ook alleen maar op de grond vanwege onze visie.. dus dat is ook nog wel een struikel puntje.. maar omdat mijn collega's heel lief en bezorgd zijn over mij willen ze me ook zoveel mogelijk helpen..

Toch blijf je over zulke dingen na denken vooral als je eenmaal zwanger bent en hoopt dat het blijft zitten.. Ik weet niet of de mensen weten dat je er mee bezig bent maar anders zou ik het zeker eens overwegen om het alvast te bespreken.

Succes!

15. Zonnestraal77

Zonnestraal77 Fanatiek lid

20 aug 2011
    4.507
    2
    38
    Verpleegkundige (ambulance)
    Noord-Holland
    Er is wel iets over beschreven in de arbo-wet.
    Ik werk op de ambulance en moet met 20wk zwangerschap van de auto af ivm tillen.
    Je zou ff moeten googlen, daar staat het!

Succes!

16. BabyAngel

BabyAngel VIP lid

21 dec 2011
    17.861
    14
    38
    Sorry,hoe moet dat dan met alle dames die kleine kinderen thuis hebben?
    Moeten we dan maar onze kinderen niet meer tillen?
    Wat een onzin!!
    Ik moet ook veel tillen op m'n werk en wel 1000x bukken en weer opstaan en heb alleen maar 45min om te zitten in m'n pauzes.
    De rest van de dag sta of loop ik..

Ik neem wel aan dat je met tillen bedoeld bijvoorbeeld op een aankleedkussen of een stoel en geen wandelingen door het bos!?;)

17. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

24 okt 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik krijg persoonlijk ook een beetje de kriebels van je bericht... Je weet niet hoe lang het gaat duren zwanger te worden en daarnaast weet je niet of je ook last gaat krijgen van dezelfde klachten. Een zwangerschap is wel het meest onvoorspelbare wat er is!

Blijkbaar zoek je toch een uitweg. Als je die wil, zou ik met je leidinggevende gaan praten. Hierin zou ik dan ook iniatief tonen en op zoek gaan naar oplossingen. Dan krijg je ook meer steun van je collega's mocht je straks zwanger zijn (en nu ook, overigens). Ga je nu al op je achterpoten staan en klagen, dan toon je in mijn ogen niet bepaald goodwill.

Hier heb je bijvoorbeeld al een linkje overigens:
    FCB - ARBO

18. Fleetwood

Fleetwood Bekend lid

24 okt 2013
    752
    0
    0
    NULL
    NULL
    Overigens, ik heb zelf een kantoorbaan en sinds kort begin ik rugklachten te ontwikkelen. Als er iets getild moet worden en niemand biedt direct hulp aan (nog niet gebeurt overigens) dan vraag ik het of iemand mij kan helpen. Gaat met twee personen ook heel goed!

19. Chant88

Chant88 Actief lid

9 aug 2012
    130
    0
    16
    Zuid-Holland
    Ik denk dat je het vanzelf wel merkt als het te zwaar voor je is, ik werk ook op een kinderdagverblijf en heb ook gewoon getild, op den duur merk je wel aan je buik of rug dat het minder kan , je kan er dan wel uitkomen met je collega's toch? je lichaam laat echt wel merken als het teveel is..

20. september08

september08 Fanatiek lid

20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ik struikel een beetje over je opmerking, we moeten als collega's al om en om tillen omdat het te zwaar is..
    Maar.. Als je zwanger bent wil je wel dat je collega alles tilt?
    Vind dat niet echt aardig van je!

Ik til ook heel veel in de zwangerschap ook gewoon, gewoon opletten!!
    En anders ben je misschien niet geschikt voor het werk??

Zou niet graag je collega willen zijn zo!
    Sorry

Deel Deze Pagina