Hoi meiden, Ik ga proberen om mijn verhaal hier neer te zetten.Zal bij het begin beginnen. Op 7 december is het allemaal begonnen,in de loop van de middag kreeg ik erge maagpijn. Nou dacht ik in eerste instantie dat ik iets verkeerds had gegeten, maar woensdagavond heb ik toch maar mijn vk gebeld om te vragen of ze misschien een tip voor mij had om ervan af te komen. Het gevoel bleef constant en werd er stuitergek van. Ze is bij me langsgekomen en heeft toen mijn bloeddruk gemeten en deze was te hoog. ( ik heb maagpijn uiteraard nooit in verband gebracht met een te hoge bloeddruk) Mijn bloeddruk was op dit moment 140/100. Ze heeft me doorgestuurd naar het ziekenhuis in enschede en daar heb ik bijna een uur aan de ctg en bloeddrukmeter gelegen en hebben ze bloed geprikt en mijn urine nagekeken. Mijn bloeddruk was nog wel hoog, maar mijn bloed en urine zagen er goed uit dus ik mocht weer naar huis. Vanaf dit moment wel gelijk onder behandeling van de gyn omdat ik bij mijn dochter bevallen ben met een keizersnede en ik anders met 36 weken toch overmoest naar de gyn. Maandag 13 december om 10 uur moest ik weer voor controle terugkomen. Weer mijn bloeddruk gemeten en hartje geluisterd. Mijn bloeddruk was nu 135/95, mar mijn ventje deed het super. Nog wel even bloedprikken en urine inleveren. Nou wat er toen gebeurde had ik totaal niet zien aankomen. Ik had eiwitten in mijn urine en mijn bloeduitslag was helemaal fout en ben dan ook direct opgenomen met alle toeters en bellen die erbij horen. (infuus,ctg,bloeddrukmeter) Het probleem was alleen dat ik op 2 dagen na nog geen 32 weken zwanger was. In Enschede kunnen ze geen kindjes geboren laten worden onder de 32 weken omdat ze geen apparatuur hebben voor beademing ed als dat nodig zou zijn. Dus ik heb in Enschede nog een longrijpingsspuit gehad en ben savonds direct overgebracht naar het ziekenhuis in zwolle. Wat voelde ik me eenzaam daar niet wetende wat er allemaal zou gaan gebeuren en mijn man moest eerst oppas regelen voor onze dochter dus het duurde erg lang voordat hij ook in zwolle was. Ze zeiden tegen me dat ik erg ziek was, maar op dat moment voelde ik dat helemaal niet meer zo. Ik had geen symptomen van een hoge bloeddruk zoals hoofdpijn en mijn maagpijn was ook als sneeuw voor de zon verdwenen. De artsen in zwolle hebben toen al enigszins door laten schemeren dat het niet lang meer duurde voordat ik ging bevallen, al kreeg ik dat op dat moment niet echt mee. Ik heb dinsdags nog een longrijpingsspuit gehad en woensdagochtend kwamen ze melden dat ik rond de lunch zou gaan bevallen middels een keizersnede. Gelukkig wel met een ruggeprik zodat ik gewoon bij was. Ik begin nu pas een beetje te beseffen wat er allemaal gebeurt is voordat ik ging bevallen en dat ik eigenlijk helemaal niet heb nagedacht over de gevolgen van een vroeggeboorte met 32 weken. Gelukkig heeft mijn kleine vent een supergoede start gemaakt. Hij heeft geen enkele ondersteuning nodig gehad. Hij was nog niet eens helemaal geboren en begon toen heel hard te huilen waardoor ik ook heel hard moest huilen en gelijk een zuurstofkapje nodig had doordat ik bijna begon te hyperventileren. Hij was bij zijn geboorte 1780 gram en 45 cm. Toen ik savonds voor de 2e keer die dag op de nicu kwam vroegen ze zelfs of ik hem wilde vasthouden, nou wat dachten ze tuurlijk wil ik mijn kindje vasthouden. Alleen had ik dit totaal niet verwacht. Na 2 dagen mochten we gelukkig weer over naar enschede zodat we wat dichter bij huis waren, want met alle sneeuw en overlast is dit zelfs al een lange rit. (normaal 15 a 20 min, met dit weer 3 kwartier) Al met al is alles natuurlijk erg goed verlopen en zaterdag mocht ik zelfs ook al naar huis, maar nu vind ik het allemaal erg zwaar worden. Elke dag op en neer rijden, thuis nog een dochter die ook de nodige aandacht vraagt. Rusten kom ik niet aantoe overdag, mijn borstvoeding loopt al een paar dagen niet lekker. Soms kolf ik zelfs maar 20 cc, en ik wil zo graag bv blijven geven omdat dit natuurlijk het allerbeste is voor mijn zoontje. Het gaat gelukkig erg goed met mijn zoontje, hij is al van zijn infuus af, hij woog vandaag 1760 gram dus nog 20 gram en hij is weer op zijn geboortegewicht. Maar toch vind ik het allemaal nog heel erg eng. Ik leef maar van dag tot dag want voorspellen kunnen we niks, maar ik ben toch wel benieuwd hoe jullie hiermee omgingen en hoe lang het duurde voordat jullie kindjes naar huis mochten. Ik weet dat je kindjes niet kunt vergelijken want elk kindje doet het natuurlijk op zijn eigen tempo, maar ik ben toch benieuwd. En hoe jullie de zware tijd in het ziekenhuis zijn doorgekomen. Nou het is een heel verhaal geworden en misschien ook een beetje warrig, maar zo voel ik me ook nog steeds een beetje, ben erg moe en mijn hele lijf voelt gekneusd.
Hoi hoi, ten eerste van harte gefeliciteerd met de geboorte van jullie sterke zoon!!! Wat geweldig dat ie zo'n goede start heeft gehad en niet op de NICU hoefde te blijven. Mijn kinderen zijn geboren met 30,5 weken en mochten met 36 weken naar huis (dit is het minimuum termijn dat een kindje mee naar huis mag). Veel prematuurmama's van deze forum hebben hun verhalen en tips gebundeld op kleinekanjers.com. Daar vind je ook een hoop info waar je op dit moment heel veel aan zult hebben. Hou je sterk!!!
Gefeliciteerd met je zoontje en wat fijn dat het zo goed met hem gaat. Mijn verhaal staat op Hoe en wat | S. Tromp (het is een hele lap tekst) en wat ze zeggen in het ziekenhuis klopt echt: een goede start is heel erg belangrijk, en die heb je maar mooi te pakken! Mijn verhaal lijkt wel wat op dat van jou, rugpijn,buikpijn en maagpijn, hoge bloeddruk en uiteindelijk een bevalling met 30w4d. Ze woog toen 1590 gram en was 39cm. Simone lag uiteindelijk 4 weken en 6 dagen in het ziekenhuis en mocht met 35w3d al naar huis. Dit is uitzonderlijk vroeg, in de eerste instantie roepen de doktoren altijd dat je moet uitgaan van de uitgerekende datum. Maar als ik je verhaal zo lees en als alles zo goed blijft gaan is het vast eerder. Afgezien van de vroeggeboorte is Simone zo gezond als een vis, ze weegt inmiddels al iets meer dan 5 kilo. Hou je taai, we leven allemaal met je mee, en als je vragen hebt, we hebben het allemaal ook meegemaakt dus we kunnen je heel veel uitleggen!
Bedankt meiden. Ik heb net even gebeld met de neo en hij was alweer 30 gram gegroeid en zit nu 10 gram boven zijn geboortegewicht. Ze zeiden gister tegen me dat hij met 1800 gram al in een wiegje mag. Daar stond ik wel even van te kijken omdat hij natuurlijk nog zo klein en kwetsbaar is. Morgen mogen we hem voor het eerst in bad doen dus een mooier kerstcadeau kan ik me niet wensen. Ik zal zeker even op jullie sites kijken, bedankt voor de tip!
Gefeliciteerd met je stoere zoon Kyan!! Fijn dat hij al iets dichter bij huis is....ik heb hieronder even mijn verhaal gekopieerd. Hoop dat je er wat aan hebt!
Proficiat met je zoontje. Op de zwangerschapstermijn na zou jou verhaal een kopie kunnen zijn van dat van mij. Ik werd bij 27,5 opgenomen en lag diezelfde avond nog in het WKZ in Utrecht (80 km van huis) Wat voelde ik me alleen. 10 dagen later met 29,1 is onze zoon met een spoekeizersnede gehaald. Ik wens je nog heel veel kracht toe voor de komende tijd
Hey meiden, Bedankt voor jullie lieve reacties. Het gaat erg goed met kyan. Hij is gister voor het eerst in bad geweest en hij vond het heerlijk. Hij weegt vandaag alweer 1870 gram dus het groeien gaat voorspoedig gelukkig. En na het weekend mag hij uit de couveuse en in een wiegje. Ik ben zo trots op mijn kleine ventje
Kijk dat is alweer een mijlpaal, nog even en hij begint te drinken (of doet hij dat inmiddels al?) en als hij dat eenmaal onder de knie heeft gaat het hard hoor, vanaf dan kun je gaan aftellen tot hij thuis komt
Gefeliciteerd met je zoontje! Ik ben nu bijna 2 jaar geleden bevallen van een dochtertje, gelukkig kon ik het redden tot 33 wk dus hoefden we niet naar een ander ziekenhuis, maar door lange HELLP en placenta insuffcientie was ze wel heel klein (1500 gram en zo'n 41 cm). Ik had bog geen kleine al thuis zitten, maar ging 2x per dag naar het ziekenhuis, en voor de rest sliep ik en kolfde ik. Als we weer een kleine krijgen zal ik hoogstwaarschijnlijk weer HELLP krijgen, en dan gaat L. dus gewoon naar de creche en naar opa's en oma's, anders red je het niet. Dus mijn advies, breng je dochtertje naar familie, vrienden, opvang of waar dan ook heen, ga maar 2x per dag naar je zoontje toe en neem zoveel mogelijk rust. Het is een slopende tijd, je BV loopt terug en je bent lichamelijk stuk door HELLP en een keizersnede. Je moet voor jezelf zorgen om optimaal voor je kinderen te kunnen zorgen als ze weer thuis zijn.
proficiat hoor en wat goed dat ie al in een bedje mag, hou je goed, maar dat zal wel lukken, je kereltje doet t heel goed.
Sam is met exact 34 weken geboren. Hij had een flink startgewicht van 2620 gram. Hij mocht met 35,2 weken mee naar huis. Dit was in het ziekenhuis waar ik bevallen was het vroegste wat ze ooit hadden meegemaakt. Maar Sam deed het super goed en kon al zelf drinken en zat binnen 1 week al weer op zijn geboortegewicht.
hey meiden, Kyan ligt sinds vanmorgen in een wiegje, ben zo trots op hem!! Maar nou viel het me wel op vandaag dat hij meer brady's heeft, in de afgelopen week had hij er ongeveer 1 a 2 per 24 uur en vandaag heeft hij er al 3 gehad. Komt dat nu doordat hij moeite moet doen om zichzelf warm te houden?? Mijn bv was in de afgelopen dagen sterk gedaald, maar gelukkig trekt dat nu weer wat bij, het is nog geen topproductie maar ik ga gewoon stug door. Elke 10 cc bv is toch weer 10 cc minder kv. De kv valt hem namelijk ook erg zwaar. Verder doet hij het super!!
Wauw dat klinkt goed zeg! Weer een mijlpaal bereikt! Ik denk dat de brady's morgen weer minder zijn, het lijkt misschien niks maar voor zo'n kleintje is verhuizing naar een ander bedje ook al heel wat, en dat merk je dus meteen op de monitor. Maar zolang hij ze zelf herstelt hoeft dat geen probleem te zijn. Klopt het dat hij nu 34 weken is? Drinkt hij al wat uit een flesje of is het alleen nog sondevoeding?
Ja er is zeker weer een mijlpaal bereikt ben ook erg trots op hem. Ik snap dat het hem veel energie heeft gekost om uit de couveuse naar een wiegje te gaan en dat die brady's misschien daardoor wat meer zijn. Hij is inderdaad vandaag 34 weken, ze zijn nog niet begonnen met een flesje omdat hij vandaag al overging naar een wiegje en ze wilden niet te veel tegelijk doen. Hij gaat nu al wel snel naar 8 voedingen. Hij heeft echter wel gister en vandaag bij mij aan de borst gelegen om een beetje te oefenen en dat gaat eigenlijk heel erg goed. Hij drinkt niet erg lang maar hij zoekt erg goed en gister zoog hij zich zo vast als een huis haha. Ik merkte dat hij vandaag wat vermoeid was doordat hij uit de couveuse is gekomen. Hij heeft wel iets gedronken maar viel eigenlijk erg snel in slaap.
Hey meiden, Vandaag weegt mijn ventje alweer 1990 gram, nog 1 dag en dan denk ik dat we de mijlpaal van 2 kilo bereikt hebben aangezien hij tussen de 20 en 50 gram per dag aankomt. Verder gaat het heel erg goed met kyan, hij heeft ook niet zo veel brady's meer. Ongeveer 2 a 3 per 24 uur. In het wiegje gaat het erg goed, hij kan redelijk goed zijn temp zelf goed houden. Hij heeft uiteraard nog wel een kruik, maar dat had mijn dochter de eerste paar weken ook nodig en zij is met 38 weken en in de zomer geboren. Vanaf vandaag gaan ze beginnen met oefenen met drinken met hem en ik hoop dat dat net zo voorspoedig gaat als de rest van de dingen die we hebben doorstaan de afgelopen 2 weken. Ik wens iedereen een gezond en liefdevol uiteinde en 2011!!!!!
Wauw dat is heel goed nieuws! Dat kruikje is heel normaal, wij gebruikten dat ook thuis nog, en soms deden we haar ook nog een mutsje op. Wij kregen Simone mee naar huis toen de verpleging in het ziekenhuis eigenlijk alleen nog maar deed wat wij thuis ook prima konden, dus flesjes geven, luiers verschonen en zorgen dat ze het niet koud kreeg. Er werd niet over gewicht gesproken en de 36 weken die ze normaal aanhouden vond Simone ook onzin. Als Kyan zometeen van de monitor af mag dan ben je *heel* dicht bij de thuiskomst hoor Hij doet het echt super!
Hey meiden, Even gauw een korte update. Kyan woog vanmorgen 2040 gram, hij was 50 gram aangekomen en hij heeft vanmorgen zijn eerste flesje gehad en heeft deze helemaal zelf leeggedronken. Hij heeft vannacht geen brady's meer gehad dus het gaat de goede kant op met hem. Ik ben zo trots!!! Wil jullie allemaal nog even een goede jaarwisseling wensen en heel veel geluk, gezondheid en liefde voor het nieuwe jaar!!!