Hoi joi allemaal. Ik open toch maar nog een reflux topic. Weet dat er enorm veel zijn waar ik de benodigde info uit kan halen,maar dacht dat het zo wat makelijker is. Graag zou ik wat ervaringen van moeders willen horen die ook een baby hebben met reflux. Even onze verhaaltje in het kort. Ons zoontje was met 32 weken ineens in een stuitligging gedraait. Na een poging hem te draaien via moxa therapie hebben we een geplande keizersnee gehad. Deze was uitgevoerd toen ik 39 weken zwanger was. Daarin is alles voorspoedig verlopen. Wel had hij de eerste week opstart probleem ivm met bv die niet wou lukken. Uiteindelijk zijn we na 5 dagen overgegaan op de fles. Voeden gaat sindsdien prima. Maar nu. Ons zoontje slaapt al sinds dat hij 2 weken is slecht overdag's (snacht's gaat gelukkig nog steeds goed) We hebben al van alles geprobeert radio,kledingstuk van ons,puckababy noem maar op. Gisteren zijn we bij het cb geweest en hebben we weer zijn slechte slapen aangekaart. Hij slaapt namelijk eerst 45 min. en wordt daarna huillend wakker dit gaat dan door totdat hij zijn volgende fles heeft gehad. Nu denken zij en wij dat jack last heeft van reflux. Spuugt of kokhals regelmatig en heeft ook regelmatig de hik. Op advies van het cb zijn we nu gestart met jbpm door de voeding te doen. Gisteren zijn we hier mee begonnen,de eerste fles had hij wel iets meer last van krampjes maar de flessen daarna leken weer mee te vallen. Gisteren sliep hij ook ineens als een blok en heeft hij zelf van 20:00 tot 03:45 geslapen. Nu vraag ik me af kan hij zo snel al verschil vertonen?? Of kan dit juist ook komen doordat hij gisteren ook zijn eerste prikjes heeft gehad. Ook ben ik gewoon benieuwd naar jullie verhalen.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar dat slapen komt waarschijnlijk door de prikjes die hij gehad heeft... Gaat hij direct na zijn fles slapen? Heb je al eens de standaard adviezen voor reflux geprobeerd? Na het voeden minstens een half uurtje rechtop houden, bedje aan het hoofdeind omhoog, niet plat leggen maar altijd iets omhoog?
Ja daar ben ikzelf ook een beetje bang aangezien dat een van de bijwerkeningen zijn. Daarom ben ik zo benieuwd hoe andere dit ervaren hebben nadat ze met jbpm zijn gestart We houden hem meestal met voeden 45 to 60 min. wakker dan begingt hij zelf te gapen en brengen we hem na bedje toe. Op zich valt hij dan wel meteen inslaap,maar na 45 min. is het dus raak. We houden hem ook 15-30 min na het voeden omhoog en hebben zijn bedje ook verhoogd. Had deze tips idd al veel voorbij zien komen.
Wij hebben nooit jbpm gebruikt, ten eerste omdat ik borstvoeding geef en daarbij als ze dan toch nog gaan spugen blijft het langer in de slokdarm hangen omdat het dikker is. Leek mij geen fijn idee. Misschien doet je kleine wel gewoon meerdere kleine slaapjes op een dag? Mijn dochtertje slaapt nooit heel lang (meestal half uurtje drie kwartier). Heb je wel eens geprobeerd om je kleintje in een draagdoek bij je te houden? Hier vaak een succes: lekker bij mama slapen! Bovendien rechtop dus geen last van de reflux! In bedje gaat mijn kleintje echt niet slapen hoor... dus overdag slaapt ze haar slaapjes beneden in de box of in de reiswieg.
Ja hadden we ook al geprobeert. Ook de box kinderwagen en lang mij op de bank. Meestal helpt het een dag of 2 en dan begingt het weer opnieuw. Ook hebben we geprobeert om te kijken wat hij doet als we hem uit bed halen nadat hij de 1e keer wakker wordt. Maar helaas geen sccs,hoeveel we hem ook troosten hij blijft huilen.
Hij spuugt en kokhalst veel. Ook heeft hij vaak de hik. Drinken doet hij gelukkig nog wel steeds goed.
Wanneer spuugt hij precies? Of gewoon random verdeeld over de dag? En spuugt hij hele golven uit of geeft hij mondjes terug?
Dat is echt heel verschillend. Soms direct na het voeden maar kan ook makkelijk een uur overheengaan. Soms treffen we hem in bed gespuugd aan. Ook de hoeveelheid is verschillend soms een mondje vol soms een hele hoop. Ook komt het soms omhoog en slikt hij het weer door nog voordat het eruit komt.
Ik zou even met de huisarts overleggen over of het reflux is. Als het reflux is kan het best pijn doen en is het logisch dat hij niet lekker slaapt. Alleen jbpm is dan misschien niet zo verstandig!
Hoi, je stuitligging verhaal en bevalling klinkt precies als die van mij inclusief de bv etc... Het klinkt als verborgen reflux, beiden van onze kinderen hebben het. Voor Ben hebben we Nexium via de huisarts en dat helpt goed. Ook gebruiken we Friso Comfort, zit jbpm in maar is lichter verteerbaar dan een andere voeding met losse jbpm toegevoegd. Jbpm geeft over het algemeen veel krampen in het begin, boven op de krampen die baby's sowieso erg hebben vanaf 6 tot 10 weken...maar de reflux moet je behandelen, anders krijgt je kindje misschien een verbrande slokdarm en ben je verder van huis. Vaak is het dus even doorzetten met de voeding, zeker 2 weken. Hier staat het bedje iets omhoog en het aankleedkussen ook. Hij krijgt dus nexium tegen de reflux en volledige Friso Comfort uit een Dr. Browns fles die langzaam gaat. Daarbij zit hij na de voeding altijd in de wipstoel en net voor een voeding kan hij wel plat in de box voor zijn ontwikkeling ook... Laat je adviseren door je huisarts. Qua 45 minuten slapen dat is niet genoeg of normaal, voor geen een baby. Fout die de meesten maken is er te snel naar toe gaan. Laat je kindje (mits de reflux goed onder controle is en hij nergens last van kan hebben qua luier etc.) gewoon eens 10 minuten miepen (of huilt hij echt heel hard??) in bed na die 45 minuten. Na verloop van tijd (meestal 15 tot 20 minuten) valt hij vanzelf weer in slaap. Als hij een speentje heeft zou je snel het speentje terug kunnen doen zonder dialoog en meteen weer weggaan. Ze moeten leren de twee slaapjes aan elkaar te plakken tot 2 uur slaap. Helaas verstoren wij ouders onze kinderen daar goed in! Na 3 maanden gaan ze zelf beter en langer slapen ook al hoor ik die van mij nu met 5 maanden ook nog het 45 minuten 'moment' hebben. Daarna slaapt hij zonder problemen door. Succes, Charlie
Wij zijn vrijdag 2 weken bezig met jbpm. De eerste 2 dagen verliepen rustig. Ze huilde / krijste niet meer, spuugde niet meer, geen hik en geen voeding herkauwen meer. Sliep lekker. Echter na die 2 dagen begon het krijsen weer en sliep ze niet langer dan een half uur overdags. Het huilen / krijsen begon 's ochtends en eindigde pas tegen 23 /24 uur. Nu is ze sinds 2 dagen weer rustig. Spugen doet ze nog steeds niet. Hik is wel weer vaker en herkauwen doet ze ook nog wel eens. Nu afwachten of het rustig blijft. Volgens de ka kon het zijn dat haar slokdarm nu pas herstelt is. Heb je ook al eens geprobeerd hem op de buik te leggen? Mijn dochter slaapt totaal niet op de rug. Wilt op de buik of op de zij liggen. Overdags slaapt ze beneden in de box op haar buik. 'S nachts slaapt ze op haar zij in een zijligkussen. We hebben en cosleeper aan ons bed, dus wij liggen er direct naast.
Hoi ohi Bedankt allemaal voor jullie reacties. Op zijn buik helpt soms dan leg ik hem lekker langs me op de bank op een kussen. Meestal laat ik hem idd even max 15 min. huilen,vandaag is hij gelukkig in die tijd wel elke keer in slaap gevallen. Maar als hij echt hysterisch gaat krijsen of het duurt langer dan ga ik eerst een paar keer na hem toe om over zijn bolletje te aaien en een speentje te geven. Helpt dat nog niet dan haal ik hem uit bed geef hem zijn voeding en verschoon hem. Ben benieuwd hoe het na deze 2 dagen verloopt meetsal gaat het 2 dagen goed en dan begint de pret weer. Vrijdag belt iig het cb weer om te kijken hoe het is gegaan. Mocht dit niet werken dan gaan ze verder kijken na de "reflux" en behandeling. Hebben jullie baby's het ook dat ze alleen s'ochtend's tot s'avonds onrustig zijn en snachts wel goed slapen??
Over het algemeen slaapt mn dochter snachts ook goed en is de dag moeilijker. Zou wel even wachten met conclussies mbt jbpm ivm prikken. Rilana heeft ook erge last gehad van de prikken, veel huilen, slecht slapen. Kindjes kunnen wel reageren op jbpm hoor, begrijp me niet verkeerd
Hoi dames. We zijn vandaag gestopt met de jbpm omdat ons zoontje alleen maar meer ging spugen en krijsen. Heb vanochtend de wijkverpleegkundige gebeld en zij adviseerde om na de ha te gaan. Gelukkig konden we er vanmiddag al terecht. Van de ha moeten we nu proberen om 10cc minder water bij zijn voeding te doen en eventueel tussendoor die 10cc water zo te geven zodat hij de zuur weg kan spoelen. Als het na het weekend nog niet beter gaat dan moeten we hem weer bellen en maakt hij een afspraak bij de ka. Dus nog even afwachten. Hoop wel dat dit helpt of dat ze snel een andere oplossing voor ons zoontje hebben. Echt zielig om hem de hele dag te horen krijssen en te zien hoe hij vecht tegen zijn vermoeidheid.
Hoe gaat het nu met je zoontje? Heeft de tip van de ha effect? Hopelijk is hij snel van de pijn af. Is inderdaad heel zielig ze zo te zien krijsen en geeft zo'n machteloos gevoel. Als de tip niet helpt, zorg ervoor dat dje snel bij de ka terecht kan, laat de ha er maar een spoedafspraak van maken. Succes! Hier gaat het, gelukkig, sinds zondag goed. Geen gehuil en gekrijs weer. Ze is weer zoals de 1e weekjes, huilen dmv moppergeluidjes. Waarschijnlijk moesten haar darmpjes wennen aan de nutriton en moest de slokdarm herstellen.
hey antje77 wat fijn zeg dat het met je meisje beter gaat. wij zijn vanochtend weer bij de ha geweest (dit keer een andere) want hij bleef er maar last van houden. nu hebben we gelukkig iig zantac mee gekregen en is er een afspraak gemaakt bij de ka. dinsdag bellen ze me op om te kijken of het beter gaat,zo niet dan maken ze er spoed van. nou maar hopen dat onze kindjes weer beter worden en zich goed blijven voellen