Mijn zoontje is nu ruim 7 weken. Overdag krijgt hij gemiddeld om de 3 uur een voeding. En in de nacht 1 voeding. Overdag drinkt hij soms onrustig. Maar dit gaat nu alweer een stuk beter tov een tijdje terug. Hij drinkt nu ook vaker de 2e borst. Gemiddeld drinkt hij 10 min per kant. En soms dus maar 1 borst en heeft hij aan die 10 min voldoende. Alleen in de avond blijft hij erg onrustig. Ik twijfel dan of ik dan wel voldoende melk voor hem heb. Hij drinkt dan namelijk vaker en vaak ook langer. Vooral de laatste avondvoeding drinkt hij erg lang. Dat vind ik niet erg, maar ernanis hij niet tevreden. Gisteren hebbik hem nog 40 cc gekolfde melk erna gegeven, die gingen meteen op. Kijn borsten voelen nu ook minder vol dan een tijdje terug en ze doen soms ook wat pijn. Het gevoel dat ik heb lijkt een beetje op het gevoel dat ik bij mijn eerste kindje had waar ik fulltime bij kolfde. Meer het gevoel dat je aan het kolven bent maar er komt niets meer uit, een trekkerig gevoel. Zou ik wel genoeg melk voor hem hebben? Kan ik hier achter komen of juist iets aan doen? Ik probeer al veel te drinken en mijn rust te nemen, maar met een 1, 5 jarige dochter erbij lukt dat natuurlijk niet altijd. Mijn zoontje is trouwens een flinke jongen. Geboorte 3996 gtam en 53 cm. Bij 5 weken was hij 5, 4 kiko en 57 cm. Hoe groot hij nu is weet ik niet.
Als je kind goed groeit, heb je voldoende melk. Ik denk dat je te maken hebt regeldagen en/of clusteren?
En wat zou ik dan het beste kunnen doen? Hem in de avond vaker aanleggen? Al zie im daar nu een beetje tegenop omdat mijn borsten best gevoelig zijn en mijn tepels ook. Het voelt alsof hij een lege borst probeert leeg te drinken.
Aan zijn groeien te zien heb je zeker niet te weinig melk! Dus maak je daar geen zorgen over. Je doet het super naar mijn idee!Het aantal voedingen is heel netjes voor deze leeftijd. Het kunnen inderdaad regeldagen zijn of clusterdagen. Hierin heeft je kindje behoefte aan meer melk en door vaker te willen drinken maakt hij je lichaam duidelijk dat er meer melk aangemaakt moet worden, vraag en aanbod principe. Door het langer/vaker drinken kunnen je borsten leger aanvoelen, dit is niet erg! Dit moet na een aantal dagen minder worden. Vind je het clusteren pijnlijk ivm het lang of meer aanleggen, haal dan alvast een tepelhoedje in huis. Hiermee ontlast je je tepels wanneer het echt te gevoelig wordt. Na de voeding even wat melk over je tepels uitwrijven is goed voor eventuele kloofjes/pijntjes. Dat afgekolfde melk er na een voeding in gaat als zoete broodjes is ook heel normaal. Tijdens het live voeden moet een kindje er best veel voor doen, terwijl het via een fles bijna vanzelf zijn mondje in loopt. Laat je hier niet door van de wijs brengen.
het kan ook zuigbehoefte zijn, dan juist de lege borst aanbieden Hier smeerde ik balsem van de groene vrouw, hielp goed bij gevoelige tepels
Dit is wel een verhelderend verhaal.. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Productie vergroten - Clusteren Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Al even bezig - Regeldagen Ik wou dat ik er van op de hoogte was geweest bij de eerste, ik snapte er niets van, ze had toch gedronken, waarom was ze dan zo onrustig? Ik gaf ook een flesje na.. 2e dochter kon er helemaal wat van, maar nu begreep ik veel beter wat er aan de hand was, en kon ik daar ook op anticiperen. Het is tijdelijk, het gaat weer over, je kan er het beste in mee gaan. Zoon heeft amper geclusterd. Die was een soort van hogedrukspuit, maar dan andersom. Clusteren was blijkbaar niet nodig, hij clusterde al tijdens de de reguliere voedingen hahaha