Hoe breng je ze bij dat het soms netjes is om iets te delen? Op dit moment wil mijn kleine meis echt nog helemaal niets delen. Zelfs een rozijntje wil ze nog niet weggeven aan een ander. En echt ook niet alles hoeft gedeeld te worden natuurlijk, maar toch... ik vind wel dat ik haar dit moet aanleren. Speelgoed heeft ze veel minder problemen mee... daar mag een ander kindje best mee spelen over het algemeen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Hm hier lukt dat met 4 jaar soms nog steeds niet hoor Mijn brood delEn: geen probleem. Haar brood delen: mooi niet Alhoewel ze wel steeds vaker wil ruilen maar een hapje van dr dropsleutel kreeg ik gister echt niet. Hier leren ze het ook op school trouwens. Bij het fruit eten geeft ieder wat van zijn fruit aan juf. Die legt het op een grote schaal waar iedereen dan weer wat af mag pakken. Dus dat doet mij vermoeden dat veel kleuters het principe van delen gewoon nog niet zo goed onder de knie hebben. Wel steeds vaker dat ze dr laatste stuk appel aan mij komt geven. "omdat ik je zo lief vind mama". En een gekregen traktatie op school deelt ze inmiddels ook steeds vaker vrijwillig met haar vriendinnetje dat in een andere klas zit. Dus geen zorgen.. Het komt nog wel
Ik heb geprobeerd mijn zoontje delen te leren vanaf heel jong. Vanaf een maand of 8 denk ik. Bij alles wat hij at/dronk een hapje voor papa/mama/visite etc en prijzen als hij het gaf. Hij is nu 25 maanden en deelt alles zonder problemen. Uit zichzelf geeft hij zijn eten aan wie er ook maar in de buurt is. Jij hebt natuurlijk niets aan dit antwoord maar misschien dat iemand anders die dit leest zijn voordeel ermee kan doen.