Ik ben benieuwd wie van jullie een situatie als deze herkennen. Ben 6 maand zwanger. Mijn ongeboren kind is door de verwekker (de benaming vader is hij niet eens waard) bedreigd. Heb alles zwart op wit. Nu is het ook nog eens zo dat hij mij een paar keer week een sms stuurd waar ik niet op reageer. Hij heeft mij vanaf het begin tot nu een hoop stress bezorgd. De politie is overal van op de hoogte. Ik ben niet van plan hem het kind te laten erkennen, ik geef hem t.z.t. ook niet door dat het kind geboren is. Ik vraag mij af hoeveel kans hij heeft om het kind te laten erkennen, door middel van hulp van de rechter. Wie herkent dit? En wie heeft er advies voor mij? Heb al veel uitgezocht maar elke tip is welkom. Ik ben gebroken, maar vecht door.
Beste Laurien, Wat een afschuwelijke situatie voor je zeg. Ik heb werkelijk geen idee van de rechten van deze zogenaamde 'vader' in spe. Maar ik zou eens advies vragen bij een bureau voor rechtshulp als ik je was. Sowieso misschien een goed idee om maatschappelijk werk voor jezelf te gaan regelen. Misschien kunnen zij je ook goed helpen? Heel veel sterkte zeg, ik vind het echt erg voor je. liefs Noppie
Hij heeft geen rechten, en je hoeft je daar ook geen zorgen over te maken. De kans dat een man via de rechter toestemming krijg voor erkenning is al klein, en in zijn geval nihil aangezien bekend is dat hij je bedreigd heeft. Afgezien daarvan ben ik het met Noppie eens dat je even rechtshulp moet bellen. Want er bestaat een kans dat hij je gaat lastigvallen als je kindje geboren is, en dan kan je als je dat wilt een contact verbod aanvragen. Hier heb je wel rechtshulp voor nodig.
Hoi, dank je voor jullie reacties. Contactverbod wil ik zeker, aangezien hij me niet met rust laat. Moet de politie toch iets mee kunen denk ik. Het bezorgt me heel veel stress. Rechtshulp is misschien een idee. Maar ik moet er niet aan denken dat hij mijn kind kan erkennen en dan ook eens een omgangsregeling kan treffen. Bij het idee word ik al niet goed. Ik vertrouw mijn kind niet aan zo een toe, die zulke bedreiging heeft gedaan.
Mijn vriend en ik wonen gelukkig samen, dus hij heeft onze kinderen erkent. We moesten daarvoor samen naar de gemeente, want ik moest ook een handtekening zetten, dat ik accoord ging. Toen onze dochter geboren is, heeft mijn vriend haar aangegeven bij de gemeente. Daar kreeg hij papieren mee om bij de rechtbank in te dienen, om het ouderlijk gezag te regelen. Ook daarvoor moest ik tekenen. Zonder ouderlijk gezag heeft jouw ex niks over het kind te zeggen!!!!! Hij heeft geen rechten en plichten. Jouw ex kan dus doen bij de rechter wat hij wil maar zolang jij geen toestemming geeft, kan hij niks.
pfff meid wat een ellende probeer het van je af te zetten en te genieten en probeer een contact verbod te regelen, denk niet dat hij iets heeft om het aan te vechten en zeker niet met zulk gedrag, maak je gen zorgen
Hallo Laurien, Wat ongelooflijk vervelend. Jammer genoeg klopt het niet helemaal dat hij geen rechten heeft. Hij kan idd gewoon naar de rechter gaan en eisen dat jij meewerkt aan een DNA test (pas na de geboorte) en als blijkt dat hij de vader is krijgt hij wel deze rechten. De kosten van de DNA test zijn echter voor hem en hij moet natuurlijk ook zijn deel van de kosten betalen voor de rechtszaak. De vraag is natuurlijk of hij er geld voor over heeft! Tot na de geboorte kan hij niet zoveel. Het is wel zo dat wanneer hij naar de rechter gaat en hij inderdaad in zijn gelijk gestelde wordt hij ook automatisch mee moet betalen aan de opvoeding. Terwijl een omgangsregeling niet automatisch erbij hoort. Als je kunt aantonen dat het voor het kindje niet goed is (omdat er geen of slechte communicatie tussen jullie beide is) dan gaat het voor hem al moeilijker worden. Heel erg veel succes en sterkte gewenst en probeer het een beetje los te laten omdat je er nu gewoon weinig aan kunt doen behalve dan idd zijn sms jes doorsturen en bewaren voor de politie etc.
Hoi, ik neem aan dat als je naar de rechter wilt stappen dan toch eerst een advocaat moet heben? Een contactverbod is ook niet zomaar geregeld. Daar ben ik ook achter gekomen. En ik kan me niet voorstelen dat hij inzijn gelijk wordt gesteld, gezien wat ik als bewijs heb. Een bewijs dat hij het kind niet wil en het liever d... dan levend ziet. Ech ziek.
Zonder jou aanwezigheid en jouw id kaart (die mag hij iet alleen laten zien maar je moet er echt bij zijn!) kan hij het kind nooit zelf erkennen
Hallo Laurien, Er lopen wat verschillende punten door elkaar. 1. Hij kan eisen dat er een DNA test afgenomen wordt. 2. Daar heeft hij inderdaad een advocaat voor nodig. 3. Hij kan tijdens de zwangerschap het kind niet erkennen (zie done en andere reacties, daar zou jij mee moeten en toestemming geven). Vandaar ook dat hij daarna eventueel naar een rechter kan stappen. 4. Als blijkt dat het kindje van hem is. Dan komt pas de volgende stap. 5. Dan MOET hij gaan betalen. 6. Betaling staat los van of hij het kindje mag zien of niet. 7. Daar is de omgangsregeling voor. 8. Met alle bewijzen die jij hebt, zal hij nooit zomaar een omgang krijgen. Dus wat hij al met al zou kunnen bereiken is dat er op papier staat dat hij de vader is, zodat hij ook moet delen in de kosten maar hij moet eerst aantonen dat hij een geschikte vader is, voordat hij omgang krijgt. Liefs
Wat hier boven wordt gezegd!! Je moet er niet aan denken natuurlijk; maar ik zou toch je testament laten opmaken en daarin laten opnemen wat jouw redenen zijn dat hij nooit een noemenswaardige rol in je kindje zijn/haar leven mag spelen.
mensen hier zitten fout toevallig vandaag bij juridisch loket geweest "verwekker van kind" heeft rechten als hij kan aantonen de verwekker te zijn. als hij aangeeft het kind te willen zien heeft hij wettelijk gezien al v.a. geboorte recht op 1x per 14 dagen een weekend en de helft van de vakanties.... ja mensen... helaas in de praktijk willen mannen dit zo jong vaak nog niet vandaar dat het niet veel gebeurt maar mag dus wettelijk gezien wel worden gevraagd. in uitzonderlijke situaties kan rechter besluiten dat de man het kind niet te zien krijgt - verwaarlozing - mishandeling enz. wat aan te tonen is. dan moet wel eerst een onderzoek worden ingesteld door jeugdzorg wel handig: zonder erkenning is het voor de verwekker moeilijker verwekker moet zelf stappen ondernemen om kind te zien dus een aanvraag doen om kind te zien. doet die dit niet hoef je niet zelf je kind te gaan brengen uiteraard maar... let op je mag contact niet bewust in de weg staan of weigeren want dan loop je zelf de kans op boete of taakstraf dus in jou geval... goed navragen wat je rechten zijn ivm dreigementen maar ga er dus niet zomaar van uit dat niet erkennen enz geen recht voor vader betekent hoe lullig ook doet hij zelf niets.... dan vooral jij ook niets ondernemen. vraagt hij omgang aan... dan zeker je verhaal doen (vooraf dus voor jezelf bij juridisch loket even nagaan wat jouw kansen zijn) succes ermee