Met een baby in de trein: wagen of doek?

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door RoAn1981, 28 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Ik zit zo richting het eind van de zwangerschap al een beetje te denken over die eerste tijd met ons kleintje, hoe dat allemaal zal gaan. Ik woon zelf niet in de buurt van mijn familie, en heb geen rijbewijs. Op zich geen probleem, ik ga altijd met de trein, heb een goede verbinding en dan wordt ik op het station opgehaald door bijv. mijn moeder. Eigenlijk zou ik het heel leuk vinden om tijdens mijn verlof af en toe een dagje naar mijn moeder of zus toe te gaan, maar ik hoor heel veel mensen zeggen: dat is zo'n gesleep, met een baby in de trein, daar ga je vast niet aan beginnen.
    Nou was ik benieuwd naar ervaringen. Zijn er hier meiden die veel met de trein reizen met hun kleine, en wat is dan handiger om de baby mee te vervoeren: een wagen of een draagdoek?

2. xaar

xaar Actief lid

31 jul 2008
    398
    0
    0
    Ik ging wel eens met de trein of de bus. Had nog geen rijbewijs.
    Ik nam de kleine in de wagen, omdat ik ook de tas nog mee had met spulletjes en die kan je dan makkelijk onderin proppen of aan de wagen hangen. Draagdoek vond ik niet prettig met ook nog een tas.
    Ik weet niet hoe ver je moet. Met de trein blijf je met de wagen op het balkon staan. Meestal prima te doen (wel rekening houden met tijdstip ivm drukte) Helaas zijn mensen niet altijd zo sociaal en helpen ze niet altijd met in en uitstappen. Dus ik zorgde dat ik altijd even iemand vroeg of ze wilde helpen. Sommige treinen en stations zijn zo dat je gewoon zelf er in en uit kan, maar toevallig ons stationnetje niet en dat was net even te hoog.
    Met de bus deed ik ook wel maar vond ik minder prettig. Achterin instappen. Veel mensen bleven zitten op het balkon waardoor je alleen met de wagen vlak voor de deur kon blijven staan. Verre van ideaal. Ook gaat zo'n bus veel meer heen en weer. In en uitstappen ging weer wel makkelijk omdat de bussen hier heel laag zijn.

Dus ik zou het zeker proberen. Goed voorbereiden en de tijd nemen. Komt vast helemaal goed :)

3. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Met de kinderwagen is goed te doen. Heb het ook een aantal keer gedaan zelfs met twee kinderen. Ik weet niet of je lang met de trein moet, maar anders kun je de autostoel op de wagen klikken. Ook makkelijker als je opgehaald wordt.

4. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Ik zit ongeveer 1,5 uur in de trein, moet 1 x overstappen.

5. 7nov12

7nov12 Bekend lid

13 sep 2012
    948
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ook even bedenken wat je dan doet op locatie. Wil je dat je kindje ook even kan liggen? Is daar dan een campingbedje?
    In de trein zelf lijkt mij een draagdoek(zak) wel fijn, maar op locatie vind ik het weer fijn om wieg bij de hand te hebben.

6. Merryl

Merryl Fanatiek lid

25 jun 2012
    4.368
    192
    63
    Dat is wel wat lang voor in de autostoel. Die moet je ook meenemen of er een bij je ouders neerzetten voor als ze je halen. Zou dan ook zeker met de kinderwagen gaan. Kan de kleine lekker liggen.

7. MLkids

MLkids Niet meer actief

draagdoek!

8. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Mijn moeder heeft een campingbedje staan, heb al een nichtje en neefje nl, die daar regelmatig zijn. Zit er eigenlijk een limiet aan hoelang een kindje in een draagdoek mag 'hangen'?

9. Nureen

Nureen Actief lid

12 mei 2010
    311
    0
    0
    NULL
    NULL
    Buiten de spits prima met wagen te doen. Idd al je spullen in de kinderwagen, baby ligt lekker en beschermd.

Maxi Cosi moet geen probleem zijn, eenmaal in de trein kun je e baby er altijd uithalen om te troosten, voeden ofzo

In de spits, niet met de trein gaan ;)

10. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Doek! Wagen vind ik echt gedoe in het OV.
    Er is geen limiet, mits je goed knoopt of een ergonomische drager gebruikt. Maar je kunt je kindje in de trein er toch eventueel uithalen?

11. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou altijd voor de draagdoek gaan. Zorgen dat je moeder een 2ehands autostoeltje heeft en je kan ophalen. Lekker fijn, veilig en 't is niet zo'n gesleep met een draagdoek als met een wagen.

12. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Het lastige met een wagen is het in en uit de trein gaan, verder heel handig. In de trein zelf zou je je kindje in de draagdoek kunnen doen.
    Als het druk is, is het sowieso niet handig, wagen is groot en staan met je baby in een draagdoek lijkt me nou ook niet wat, moet je geluk hebben dat iemand voor je opstaat. En een wagen is wel handig om spullen mee te nemen.

13. kimberly22

kimberly22 Fanatiek lid

24 jan 2007
    1.039
    0
    0
    ik zou gaan voor een draagdoek, heb helaas de ervaring dat ik daar stond met mijn kinderwagen en iedereen te beroerd was om mee te tillen met als gevolg dat ik dus niet kon overstappen en geen kant op kon tot er na een uur eindelijk iemand bereid was te helpen. sindsdien heb ik als ik alleen met de trein moest altijd de draagdoek gebruikt en een rugzakje met de spullen op mijn rug.

14. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.141
    8.873
    113
    Wagen. Zou dan wel een beetje een lichte wagen nemen.

Maar het is ook vooral wat je zelf fijn vindt. Ik vind juist een draagdoek een enorm gesleep, ook omdat je dan ook de tas (en die is de eerste maanden echt MEGA...hier tenminste wel) mee moet slepen, terwijl je die als je een wagen bij je hebt, daar gewoon lekker aan kan hangen of onderop kan leggen.

15. Bri

Bri Niet meer actief

In mijn ervaring zijn er altijd mensen die je willen helpen met in- en uitstappen, dus dat valt best mee met het gedoe.
    En als niemand het aanbiedt, kun je altijd iemand recht aankijken en vragen of hij/zij je helpt. Ik ben echt nog nooit iemand tegengekomen die dan nee zei of gewoon wegliep.

Mij lijkt een wagen handiger. Je wilt waarschijnlijk een flinke luiertas mee, en om die ook nog eens over je schouder te moeten gooien terwijl je ook al je baby draagt lijkt mij zwaar. Je hoeft natuurlijk geen twee uur lang te staan, maar bij het wachten/overstappen/naar de halte lopen is het toch fijner om die tas gewoon onderin de wagen te hebben liggen.

Niet in de spits op een heel druk traject reizen, en dan zal het echt wel lukken. Valt reuze mee hoor, met het gezeul (ik zag er zelf in het begin met mijn oudste enorm tegen op, maar met mijn jongste draaide ik mijn hand er niet voor om).

16. Yotsuba

Yotsuba Fanatiek lid

22 jul 2009
    1.980
    0
    0
    Dispuutbehandelaar
    Omgeving Utrecht
    Hier een frequent ov reizigster.
    Zeker gaan voor de wagen. Doek lijkt zoveel makkelijker maar een wagen bied meer.
    Sowieso opbergruimte voor je spulletjes, kan baby geborgenheid geven maar ook ruimte om te spelen.. Je kan de baby makkelijk verschonen als het moet.. En bij voeden heb je een plek om he spulletjes kwijt te kunnen. Daarnaast stoot iemand minder snel tegen een kinderwagen dan tegen een persoon die toevallig baby bij haar draagt in doek.

17. Marlett

Marlett Fanatiek lid

13 jun 2009
    1.276
    10
    0
  18. LieveMamaTrix

LieveMamaTrix Fanatiek lid

12 mrt 2012
    2.806
    0
    36
    Ik ben nog nooit met de trein geweest, maar met de tram inmiddels regelmatig. Ons sneltram-perron is wat lastig te bereiken, dus ging ik in het begin met de draagdoek. Tot ik erachter kwam dat er ergens een helling was. Toen ging ik met de wagen.
    In de bus doe ik eigenlijk wel altijd de draagdoek omdat ik simpelweg niet weet of ik de wagen nu wel of niet moet opklappen. Als dat wel zo is gaat me dat dus echt niet lukken met een kleine van nog geen drie maanden in mijn armen...
    Ik vind het allebei even fijn, maar soms moet de wagen mee als ik weet dat ze ergens een tukje moet doen.

Gelukkig kan ik het gros van de reizen gewoon met de auto doen. Maar het ov is met beiden prima te doen!

19. RoAn1981

RoAn1981 Fanatiek lid

17 nov 2011
    1.858
    461
    83
    Hmm, ik zie dat de meningen verdeeld zijn...We hebben de Joolz Day wagen, op zich een vrij lichte wagen die ik snel in- en uit kan klappen. Maar ik kan me voorstellen dat zo'n doek veel handiger is. Natuurlijk sleep je wel een tas mee. Maar ik kan me nu nog helemaal geen voorstelling maken van hoeveel er mee moet voor een dagje weg. Is het echt zo erg? :)

20. lievemama19

lievemama19 Fanatiek lid

12 mrt 2007
    1.813
    1
    36
    Ik ging met mijn zoon altijd met het Ov vanaf dat hij baby was, zowel bus als trein...
    Nog prima te doen, al ligt het er denk ik ook wel een beetje aan welk traject je zit. Niet iedereen is zo vriendelijk om uit zichzelf te helpen, maar bij vragen doen ze het wel.. soms was dat wel lastig, omdat mijn zoontje toen eigenlijk altijd wel in slaap viel in de bus.. maar gelukkig ging ik zo vaak mee dat de buschauffeurs altijd wel hielpen :)
    Wat dat betreft kun je volgens mij met een wagen wel beter met de trein dan met de bus qua instappen... Zelf helemaal geen ervaringen met doeken of draagzakken, deze heb ik nooit gebruikt

Deel Deze Pagina