Hoi! Ik heb al verschillende topics gelezen met heel bruikbare antwoorden van jullie, maar toch heb ik nog twee vragen waar ik voor mezelf nog geen antwoord op heb. Mijn zoontje van 5,5 week oud drinkt soms erg onrustig. Het lijkt of het vaker is bij het aanbieden van de tweede borst (na tussendoor verschonen). Hij trappelt dan erg onrustig, draait met zijn hoofd terwijl hij mijn tepel wel vasthoudt of laat juist tussendoor los. Als hij dan wel drinkt zie ik de melk soms bij zijn mondhoeken naar buiten komen. Dit is bij zowel mijn linker als mijn rechterborst. Wat zou dit kunnen zijn en hebben jullie hiervoor tips? Verder heb ik sinds de dag na zijn geboorte aan mijn rechtertepel een flinke en hardnekkige tepelkloof. Hierdoor blijft het bij het aanhappen nog steeds even flink gevoelig! Vanalles heb ik al geprobeerd maar tot nu toe heeft nog niets echt goed geholpen; purelan, moedermelk, aan de lucht laten drogen, borstschelpen van avent. Soms zie ik wel dat de wondranden naar elkaar toegaan en soms ook haast dicht zijn, maar zodra mijn zoontje weer drinkt of ik ga kolven "barsten" de wondranden weer open. Hebben jullie de gouden tip? Alvast bedankt voor het lezen en jullie hulp!
Hoi, Poeh, een kloof die niet verdwijnt en je kindje laat melk langs de lippen lopen. Misschien handig dat een lactatiekundige met jullie mee kijkt om te zien wat er daadwerkelijk gebeurt tijdens het drinken en of mondmotoriek juist is. Kloven die niet genezen kunnen overigens ook duiden op spruw, sluit dat ook uit, hoewel ik vermoed dat aanleggen hier de oorzaak van is. Kun je vertellen hoe je tepel uit de mond komt na het voeden? Is deze verkleurd, wit, roze, plat, schuin als een lippenstift? En zie je dat aan beide kanten? Heb je andere houding geprobeerd? Ligt je kindje heel dicht bij je, kin in de borst? Of kun je nog een vinger tussen borstkast van je kindje en jou in houden? Is je kindje goed gesteund? Kindjes die zich niet gesteund voelen gaan ook hangen en klemmen aan de borst: au... De gouden tip: tepelgelverbanden. Deze zorgen voor een vochtige wondgenezing. Hierdoor geneest de huid sneller en voorkom je dat je blijft hangen in het feit bijna genezen en weer open gedronken. Ik heb zelf de Ameda comfort gel pads in de praktijk. Kan ze je toesturen wanneer je wilt? (17,50 ex versturen) Ook de mothermates zijn erg goed, weet zo niet wat deze kosten uit mijn hoofd. Hoe is de groei van je kindje? Natte- en poep luiers? Hoor ook dat graag voor een compleet beeld. En nogmaals: zoek een lactatiekundige in de buurt: het is het waard!
Bedankt voor je snelle reactie! Zijn de enige tekenen van spruw de witte aanslag in de mond die niet weg te krijgen is? Dat is namelijk niet het geval. Aan de linkerkant (de kant zonder kloof) heb ik in het begin ook een kleinere kloof gehad, die wel vanzelf weer verdween. Maar het verkeerd aanleggen is misschien wel een oorzaak. Zou het kunnen dat dit dus alleen aan de rechterkant is? Wellicht dat ik daarbij zelf ook gespannener ben door de pijn bij de tepelkloof en een punctie die ik daar afgelopen week heb gehad na een bultje die ik voelde (bleek gelukkig gewoon klierweefsel). Normaal gesproken legde ik bij de borst met de tepelkloof zowel in de rugby- als madonnahouding aan. Door de punctie de laatste week alleen in de madonnahouding, maar zie daarbij geen verschil in de kloof (verbetering/ verslechtering.) Ik heb vandaag voor, tijdens en na het voeden op de punten gelet die je hebt genoemd. Mijn zoontje ligt tegen mij aan met het voeden. Ik ondersteun hem met een (voedings)kussen en hij ligt dan op mijn schoot met zijn bovenlichaam tegen mijn andere borst. Verder ondersteun ik zijn hoofdje met mijn ene hand, mijn borst/ tepel vorm ik voor het aanhappen met mijn andere hand. Mijn tepel komt er vaak rond en normaal van kleur uit, af en toe afgeplat. Soms zie ik bij de rechtertepel (met de kloof) soms wel een sliertje melk aan de rand van de kloof, maar daarbij is de tepel zelf wel normaal van kleur. Verder groeit hij goed; hij woog bij de geboorte 4345 gram, het laagste gewicht was 4080 gram. Op dag 8 woog hij 4200 gram. 11 dagen later zat hij bij het inloopspreekuur op het CB op 4700 gram en toen hij vorige week 4 weken was woog hij bij de controle op het CB 5010 gram. Ook heeft hij eigenlijk iedere verschoning een goed natte luier en zeker zo'n 3 a 4 keer per dag een flinke geel/ oranje kleurige poepluier. Hij is verder ook heel tevreden, huilt zelden en slaapt goed. Ik heb daardoor zelf wel het idee dat hij qua voeding wel voldoende binnen krijgt. Qua lactatiekundige, kan ik hier gewoon op googelen, of hebben jullie bepaalde instanties of goede ervaringen met lactatiekundigen in de omgeving Veldhoven? Dan ga ik hier zeker achteraan! Alvast weer bedankt!
Hoi, Fijn te horen dat het zo goed gaat met je kindje! Toch is het het waard om te zien waarom je die kloof houdt.... Spruw is inderdaad aanslag in de mond. Parelmoerglans op de lipjes, soms luieruitslag, winderig. Klakken met de mond (tijdens en ook buiten het drinken) Een lactatiekundige vind je via nvl.borstvoeding.nl of via borstvoeding.com Veel succes verder!