Vandaag uitslag gekregen dat mijn vent slecht zaad heeft. Dat was wel even schrikken! Ik had altijd gedacht dat het aan mij zou liggen (menstruatie van maar 1-2 dagen en een moeder die met 30 in de overgang kwam). Nou, dan sta je ineens dom te kijken als de arts zegt dat het bij jou allemaal goed zit, maar bij je kerel niet! Nu vroeg ik mij eigenlijk af hoe slecht zijn zaad nu is. In het ziekenhuis zeggen ze er niet heel duidelijk iets over en tuurlijk er is altijd die kans op een spontane zwangerschap (hij is tenslotte niet steriel). Maar volgens de arts zou die niet zo heel groot zijn, waardoor er nu gekeken wordt of het IUI kan worden of dat het toch IVF/ICSI wordt. Bij een volgend semenonderzoek gaat men kijken of het valt op te werken of niet. Nog weer effe twee weken wachten dus. Maar ik ben nu toch benieuwd wat anderen voor een uitslagen hadden. Wij hadden een concentratie van 12,4 mln en een beweeglijkheid van 9% (waarvan 6% goed en 3% minder beweeglijk). Hoe slecht is dit nu eigenlijk? En zijn er wellicht gevallen van spontane bevruchtingen met deze waardes, of is het echt slecht?
Alles beneden de 20 miljoen wordt als minder goed beschouwd en ook daar zijn weer verschillende degradaties in. Bij jullie is het qua aantal lager, maar ook het aantal goed beweeglijke zaadcellen is procentueel gezien kleiner dan normaal. Als je het uitrekent zit je nu in totaal op 1,1 miljoen (9% van 12,4 milj.) beweeglijke zaadcellen. De grens voor IUI of IVF/ICSI ligt op 1 miljoen. Boven de 1 miljoen zou je eerst IUI kunnen proberen, onder de 1 miljoen wordt het al snel IVF of ICSI. Waarbij je meer aan ICSI moet denken, omdat ze voor IVF ook het liefst minimaal 1 miljoen zaadcellen zien. Bij ICSI hoeven ze maar één zaadcel per eicel te gebruiken. Het gaat er inderdaad van afhangen hoeveel zaadcellen er de volgende keer zijn en hoeveel er na bewerking over zullen blijven, daar baseren ze de beslissing op. Soms moeten deze onderzoeken meerdere keren gedaan worden, omdat de zaadkwaliteit ontzettend kan verschillen per keer. Tuurlijk zou je met deze uitslagen op de normale manier zwanger kunnen worden, niks is onmogelijk. Maar de kans is inderdaad klein, dan zou je misschien heeeeel lang geduld moeten hebben en het steeds precies samen met de eisprong moeten plannen. Maar het hangt natuurlijk ook van geluk af en niet geschoten is altijd mis! Dus zeker de moed niet opgeven! Succes met alles!
Hoi Bij ons waren de uitslagen: 1e x 17 milj. 9% goed beweeglijk 2e x 59milj. 13% goed beweegelijk 3e x 67 milj. 12% goed beweeglijk (zaad in speciale vloeistof gedeponeerd). Bij ons wordt het IVF. Onze gyn gaf ook aan dat er een kans is dat het van nature lukt, maar haar advies is toch IVF (niet eens IUI dus). Mij is ook niet helemaal duidelijk waarom bepaalde behandelingen bij bepaalde waarden worden gegeven. Wel weet ik dat je met iui maar 10% kand hebt zwanger te worden en met IVF zo'n 25% kans en ik over een maand 35 wordt, dus mijn leeftijd speelt ook een rol. groetjes
2bb, ik zie dat je jullie zaaduitslagen hier hebt staan. Ik schrik ervan. In die zin. Wij hebben slechtere uitslagen en wij krijgen IUI 1e: 8 miljoen, 12 % snel / 7 % langzaam 2e: 10 miljoen, 7% snel / 10 % langzaam 3e: 10 miljoen, 15 % snel / 14 % langzaam Ik snap het soms niet zo goed. Wanneer ze wélke behandeling kiezen. Je wordt 35 schrijf je. Ik word 33 over een paar maanden. Wij lopen sinds juni in het ZK. Pas na 1,5 jaar proberen (komende maart) gaan ze behandelen. Bij ons dus in de vorm van IUI.
Hee Ieoor Ja een beetje maf is het wel.... Zitten jullie in Den Bosch? Wij zitten in Tilburg bij het Elisabeth, zou dat nog wat uitmaken? Die 12% bij ons was B (dus geen A, mijn vriend heeft géén hele snelle zwemmers ) Ik moet er wel bij vermelden dat hij chronisch ziek is waardoor zijn zaadkwaliteit ook slechter is (medicijngebruik) en zijn zaad klontert, dus hij zal altijd in medium moeten"droppen" Onze gyn gaf dus aan dat ze ons niet 6 x wilde teleurstellen en een half jaar wilde bezighouden met IUI, omdat ze de kans klein achtte dat dat resultaat zou geven. Maar mijn beste vriendin heeft precies hetzelfde gehad als jullie: ook IUI met een mindere kwaliteit. groetjes
wat waardes ect betreft weet ik niet maar mijn man heeft heel slecht zaad soms zit er zelfs niets in met met onze 7e icsi had hij er 1000 en deze behandeling was t voor hem heel goed 8000 HIJ HEEFT VOOR WE MET DE ICSI BEGONNEN OOK EEN OK GEHAD HIJ HAD EEN SPATADER BIJ ZIJN BAL EN ER ZIT EEN CYSTE IN EN GESCHROMPELDE BAL KOMT HIJ HEEFT OK GEHAD AL 10JARIG VENTJE maar zijn kwaliteit is ook slecht en ze leven maar heel kort vandaar dat hij na mijn pnctie pas mag gaan produceren de arts heeft tegen omns gezegt dat het eigenlijk op de natuurlijke manier onmogelijk is bij ons maar het is gelkkig goed genoeg voor icsi maar het neefje van mijn mAN ZWANGER VAN 1E ICSI BABY GEBOREN 3MND DAARNA SPONTAAN ZWANGER DUS T KAN SOMS TOCH VEEL SUC6
onsvlindertje: heel lief dat je antwoordt en dingen deelt maar misschien moet je de CapsLock toetst even in de gaten houden hihihi zo heeft je verhaal opeens een hoop hoofdletters en is het net alsof je schreeuwt.
bij ons waren de uitslagen 12.0 ml snel 0% en langzaam 39% binnenkort krijgen wij weer een zaadonderzoek. manlief heeft nu deze maanden foliumzuur geslikt ze zeggen dat je zaad daar beter van wordt. dus we wachten het volgende onderzoek af
Pfff ook al zijn jullie uitslagen misschien slecht, t klinkt nog zoveel, julle praten ook over miljoenen. Wij hadden maar 0,2 miljoen zaadjes.. hoeveel procent uberhaupt goed was weten we niet. alleen dat de helft sowiso al dood was en de andere helft niet bekend... Hopelijk is de volgende test beter! (maar als je een slechte uitslag hebt gehad en je moet zolang wachten voor je terecht kunt bij de gyn is dat zo frustrerend!) Zijn er nog meer meiden die ook echt heel weinig zwemmers hadden? En was het bij een volgende test beter/meer? En wat was de oorzaak?
Echt wel vreemd dat er met zulke verschillende waardes andere behandelingen worden aangeraden. Ieoor, als ik zo jullie waardes lees dan moet er bij ons toch ook wel een IUI in zitten. Lijkt me om te beginnen meer relaxed als gelijk heftig midden in de IVF/ICSI. 2bb, waren al die percentages dan van de trage zwemmers of alleen van het laatste onderzoek? Dat zal dan verklaren waarom er niet voor IUI is gekozen. En toch hoop ik stiekem dat ik zo vruchtbaar ben en vriendelijk cervixslijm heb dat er toch nog een spontane mogelijkheid in zit...maar ja, volgens mij houdt iedereen dat, toch? Woensdag zullen ze een nieuw onderzoek doen en kijken of het mogelijk is om het zaad op te werken. Daaruit zal blijken of we toch voor IUI in aanmerking komen. Nou ja, mijn vent is in ieder geval flink aan de vitamines en anti-oxidanten, laat de koffie al staan en neemt een korte douche! Nu maar hopen dat het de kwaliteit iets verbeterd. Maar ja, het zal wel geen hele grote verschillen maken. We zeggen al, als je voor een dubbeltje geboren bent, zul je nooit een kwartje worden, hahaha.
Hallo Sinja, Denk dat er heel veel meiden zijn die dit probleem herkennen. M.n. diegene die afhankelijk zijn van ICSI. Ik ben er in elk geval één van. Ja ook bij ons heel slechte zwemmers. Denk dat mijn man vanaf de eerste keer nu een keer of 8 heeft moeten inleveren. Eerste keer (toen we hoorden dat het slecht was) was nog de beste keer, had toen 2 miljoen zaadcellen, waarvan maar 7% beweeglijk. Keren daarna was het steeds alleen maar slechter. Weten niet alle waardes van iedere keer. Ook een keer 1,2 miljoen zaadcellen gehad en een keer nadat manlief koorts kreeg waren er wel zaadcellen maar geen levende helaas. Na 3 mnd wachten voor nieuwe test kwam daaruit 0,1 miljoen zaadcellen. Daarna heeft manlief nog een keer koorts gehad en waren er de laatste keer sporadisch levende zaadcellen te vinden. Oorzaak v/d slechte kwaliteit hebben ze nooit gevonden. Enkele keren was het dood of verminderd door flinke koorts (38,9/39.0). Maar ja....je hebt tenslotte maar 1 goede zaadcel nodig! Daar houden we ons dus maar aan vast.
Wij hebben er 20. Soms iets meer, maar meer dan 100 niet. 20% is beweeglijk. We komen dus niet eens meer voor icsi in aanmerking.. 12,4 miljoen en 6% goed beweeglijk is echt nog genoeg mee te doen. Op de natuurlijke manier is de kans niet zo heel groot maar niet onmogelijk.
Desiree Mag ik vragen waarom je niet voor ICSI in aanmerking komt? Bij ICSI hebben ze toch maar één zaadcel per eicel nodig? Bij ons schommelt de kwaliteit tussen 3 miljoen en 20 miljoen. Als er meer zaadcellen in zitten, is het aantal goed beweeglijke vaak lager. Vorige week hadden we de punctie voor een ICSI-behandeling. Na het inleveren van hub's bijdrage, bleek er niet één levende zaadcel in te zitten. Mijn man is een paar weken geleden flink ziek geweest en heeft bijna een week lang koorts gehad, daar wijten ze dat aan. Daarna moest hij voor de zekerheid nog een keer wat inleveren en daar zijn nog wel een paar bewegende zaadcellen in gevonden. Uiteindelijk hebben ze alle 10 eicellen kunnen injecteren met een goede zaadcel. Maar ze hebben erg goed moeten zoeken om 10 goede zaadcellen! Ik snap dan niet zo goed, waarom jullie geen ICSI zouden kunnen doen. Dan kunnen ze toch ook die paar zaadcellen eruit zoeken en gebruiken?
Hoi Desiree, Jippie geeft net het antwoord wat ik ook in mijn hoofd had. Bij ons was dus een paar weken geleden maar een sporadisch levende zaadcel (veel kan dat dus nooit geweest zijn) te vinden.... Toch mochten we beginnen met de icsi behandeling.
Hi Sikki, Bij ons spreken ze over A,B,C en D kwaliteit (C en D zijn niet of zeer slecht beweeglijk) A goed en B matig. Mijn vriend heeft dus vooral matige zwemmers (ik geloof maar 1% goed van de 12% beweeglijk), maar zijn aantallen zijn dus wel goed. Ik weet wel dat de gyn het risicovol vond om iui te doen omdat we zulke verschillende uitslagen hebben gehad (allereerste x zelfs 0 bij de huisarts) Tja liefst zou ik ook als een wonder alsnog spontaan zwanger worden, maar IVF is een hele mooie kans. groetjes
NUAGE ik wil je ff laten weten dat ik t niet schreef met een schreew sorry hoor ik zal op de capslock letten
Hey 2bb, sorry late reactie van mijn kant (vergeten, sorry). Wij zitten inderdaad in Den Bosch. Zou goed kunnen hoor, als ik al die verhalen zo lees, gaat het echt in elk ziekenhuis anders. En natuurlijk elk stel is een 'geval' apart..... Ja wat je zegt; leeftijd zal ook wel een rol spelen. Ook jullie omstandigheden qua medicijngebruik van jouw man zullen inderdaad meespelen. Fijn toch; dat ze jullie niet eerst laten aantobben met IUI, als ze nu al weten dat dat in jullie geval niet zal helpen. Groetjes,