Ook nachtlampjes en branddekens Ikea niet veilig

Discussie in 'Meld onveilige producten en situaties' gestart door Marcelggb, 28 jul 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marcelggb

Marcelggb Nieuw lid

28 jul 2016
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zag dat er hier melding werd gemaakt over de traphekjes van Ikea, die worden teruggeroepen.

Er is echter ook een terugroepactie voor het patrull nachtlampje en de branddeken. (Die laatste in België, omdat hier de branddeken aan de normen voldoet, volgens Ikea.)

Het nachtlampje kan het kapje worden afgetrokken door kinderen, waardoor ze 220 volt door hun lijf kunnen krijgen.

De branddekens blussen simpelweg niet. (Nogmaals: in België, want dezelfde dekens verkoopt Ikea hier wel.)

Met de traphekjes, de nachtlampjes, de branddekens op een rijtje gezet, haal ik geen 'kinderveilige' producten meer bij die meubelboer.

Straks valt één van mijn kinderen, brandend van het geëlectrocudeerd worden van de trap en als ik wil blussen, werkt de deken niet. Dank u Ikea! Het geld is binnen, onze kinderen mogen sterven...

2. VeiligheidNL

VeiligheidNL Veiligheidsexpert

5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Er is in 2015 een terugroepactie van dit Ikea nachtlampjes geweest. Kopers hebben het aankoopbedrag destijds teruggekregen en het nachtlampje met sensor is inmiddels uit het assortiment gehaald.

In 2013 heeft de NVWA 12 verschillende blusdekens getest die in Nederland worden verkocht. Van de twaalf verschillende blusdekens die in de winkels liggen, werkten er acht niet naar behoren. Sommige dekens vlogen volgens de NVWA in brand als ze in aanraking komen met een olie- of vetbrand. Eén deken bluste de brand helemaal niet niet en bij twee blusdekens bleef het plastic van de verpakking aan de deken zitten. Dat kan volgens de NVWA leiden tot ernstige brandwonden. Er zijn bij dit onderzoek geen productnamen/namen van fabrikanten bekendgemaakt, maar IKEA heeft daarop (ook in 2013) uit voorzorg besloten om de PATRULL-blusdekens tot nader order uit de schappen te halen. De winkelketen zou de blusdekens opnieuw laten testen, ondanks het feit dat ze volgens IKEA aan de Europese standaard voldoen en geschikt zijn bevonden om kleine huishoudbrandjes te doven.

Ter info.

Groet, Angela
    VeiligheidNL

Deel Deze Pagina