Ook Nederlanders met modaal inkomen worstelen om rond te komen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 14 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.710
    113
    https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/4740341/modale-inkomsten-worstelen-om-rondkomen-armoede?fbclid=IwAR0FBa-nqJ5d4RkFX7TO2cKpBZwPoJelfBEz4q-LiVh3U7Iui-uVYKWd89k

    Ook modale inkomens moeten de eindjes soms aan elkaar knopen.


    Een grote groep Nederlanders met een baan en een redelijk inkomen heeft moeite om rond te komen. Dat blijkt uit onderzoek van RTL Nieuws.


    Elke week kiezen tussen benzine tanken om op je werk te kunnen komen of een paar extra boodschappen. Koop je eindelijk nieuwe schoenen voor je kind of betaal je de achterstallige telefoonrekening?
     
  2. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.754
    785
    113
    Niet gek eigenlijk. Het leven is de afgelopen jaren flink duurder geworden, maar de lonen zijn nagenoeg gelijk gebleven. Tel daarbij op dat je met een modaal inkomen nergens recht op hebt, geen toeslagen, niks. Er is geen potje ter ondersteuning. Ik snap het wel, op een gegeven moment is de rek eruit. Hopelijk komt er voor getroffen modale inkomens een oplossing.
     
    YellowEyes, Syane, dreumesje en 11 anderen vinden dit leuk.
  3. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Hoop ik ook. Vind het zelf al amper te doen met onze salarissen, laat staan als je minder verdient. Het is idioot dat als je beiden werkt, je bijv niet eens een weekje in het buitenland op vakantie kan, of een auto kan kopen enzovoorts. Die ‘luxe’ lijkt me toch dan erbij horen, terwijl je al voor de basis alleen al 2x40 uur moet werken. Dat is eigenlijk vreemd.
     
  4. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Supermarktprijzen zijn ook meer gestegen dan dat kleine beetje BTW verhoging om de prijzen aantrekkelijker te laten klinken en/of verpakking aangepast en minder inhoud. Dus je bent ook meer kwijt nu.
    Huizen zijn duur geworden, hypotheek bijna onbereikbaar omdat je zoveel eigen geld moet inbrengen en daarnaast niet even 110 procent hypotheek kan krijgen meer. Heb je modaal inkomen, geen sociale huurwoning en dus particuliere sector (kassa).

    Geen toeslagen (nou ja kinderopvang toeslag bij 2 werkende ouders wel dan) dus geen netto extraatjes erbij. Geen korting voor soorten voor de kinderen, geen stichting leergeld. Je loopt dat allemaal mis.

    Als de salarissen net zo hard meestegen was het geen punt maar helaas.

    Wij hebben mazzel met een hele lage hypotheek, huis gekocht in de crisis en was een klus woning. Nu een ton overwaarde. Wij hadden in deze tijd
    geen huis kunnen kopen! En geen particuliere huurwoning kunnen betalen. Ja ergens in een uithoek wonen, maar dan ben je ook weer veel kwijt aan benzine. Nu is alles op de fiets te doen. Dus bespaar je ook weer :)
     
  5. Taiga

    Taiga Fanatiek lid

    28 apr 2019
    1.325
    2.031
    113
    Wij verdienen iets beneden modaal maar ik snap het wel ja. Ik ga er met het werk alleen maar op achteruit. Ik ben stylist in de detailhandel. Mijn man werkt in de zorg en doet een HBO studie. Nou dat is echt een lachertje qua salaris, vooral van mij! En alle compensaties voor het werken in het weekend of 's avonds gaan er ook af. Daar deed je het dan soms nog voor.
    Na jaren krijgen we eindelijk... Jaja... 1,23% opslag. Joehoeeee
    Het is dat ik mijn werk zo leuk vind maar het salaris is om te janken.
    Maar toeslagen zijn er ook niet.
     
  6. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.710
    113
    Het vervelende van de middeninkomens is dat je net buiten de extra's valt.

    Lagere inkomens worden geholpen met toeslagen en de hogere inkomens krijgen ze niet maar kunnen de last zelf dragen.


    Vroeger toen mijn man nog modaal verdiende kregen we ineens meer in de WW toen hij even geen werk had dan hij gewoon salaris had.

    Ineens hadden we recht op van alles zodat we 200 euro meer per maand hadden.

    Nu zitten we in een andere situatie maar ik zal nooit vergeten hoe dat voelde. Keihard werken en niks overhouden.
     
    Spikkeltje, femkes en Nellie4 vinden dit leuk.
  7. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.846
    16.878
    113
    Vrouw
    Mijn man en ik werken beide best veel vind ik, man fulltime en ik 4 dagen.. maar zien er weinig voor terug. Verdienen modaal, geen recht op kindgebondenbudget of zorgtoeslag..
    We hebben het zeker niet slecht hoor, maar einde maand zit toch vaak krap hier.
    En als ik dan zie hoe sommigen hier in m'n omgeving misbruik ervan maken en fraude plegen, raak dan zo geïrriteerd. Alsof sommige mensen alles toegeworpen krijgen, waar een ander er kei hard voor werkt
     
    Sandy01, jolien 1986 en DQueen vinden dit leuk.
  8. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    en verdienen jullie beide modaal met die 40 uur die jullie werken? Geen dure hobby's? of te hoge woonlasten?
     
  9. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Maar ondanks dat de huizenprijzen zo zijn gestegen zijn de rentes flink gedaalt. Ik heb zitten kijken of te verhuizen (een huis met ruim een ton meer hypotheek erop kost ons bruto minder in hypotheeklasten dan nu door die lage rente). Wij hebben ook in de crisistijd gekocht en daardoor een flinke overwaarde nu. Ik denk dat door de stijgende huizenprijzen veel mensen met een overwaarde zitten waardoor die kosten koper kosten die nu uit eigen zak komen daarmee wel kunnen worden opgevangen.
    voor starters zonder al te veel spaargeld zijn die hoge huizenprijzen funest maar mensen met al een koophuis (en geen extreem lage rente) kunnen er nu van profiteren.
     
    Roos12 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  10. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    En als jij iets minder werk aanneemt zodat je onder die toeslagen grens valt ben je per saldo dan niet voordeliger uit? of werk je in loondienst als styliste?
     
  11. DQueen

    DQueen Niet meer actief

    Dat is iets wat in mijn ogen door de regering heel hard en heel snel moet worden aangepakt. Werken moet lonen! desnoods door een andere financiele compensatie. Hoeveel mensen hebben niet de instelling we blijven wel in de ww / bijstand want anders gaan we er financieel op achteruit? Ik weet zeker dat dat de staatskas per saldo meer kost.
    Voorbeeld van mijzelf, omdat wij te veel verdienen volgens de cijfers betaal ik 178 euro per maand voor dochter haar peuterspeelzaal. De buurvrouw in de bijstand die dus letterlijk zegt ik blijf erin want anders ga ik er financieel op achteruit hoeft voor diezelfde peuterspeelzaal niets te betalen. Dan heb ik het nog niet eens over de extreme bedragen die maandelijks in de vorm van BTW en jaarlijks als IB naar de belastingdienst gaan terwijl die buurvrouw jaarlijks een lekker bedrag IB terug krijgt. Dat geeft soms echt het gevoel gestraft te worden voor het harde werken.
     
    Manana, Seffie, Lovely83 en 8 anderen vinden dit leuk.
  12. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ik verdien niet modaal maar meer. Maar zelfs als je modaal verdient zou je niet moeten zwemmen om te blijven drijven maar gewoon moeten kunnen leven zonder geldzorgen vind ik
     
  13. Taiga

    Taiga Fanatiek lid

    28 apr 2019
    1.325
    2.031
    113
    Ik werk in loondienst. Ik zou ook niet minder willen werken hoor. Heeft ook geen zin trouwens.
    Wij hebben het verder ook prima hoor. Geen schulden of geld tekort. Kunnen op vakantie, etc...
    Maar ik kan me wel voorstellen dat het veel mensen niet makkelijk is.
     
    DQueen vindt dit leuk.
  14. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.849
    15.170
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik herken het helemaal. Wij verdienen best redelijk met zijn tweeën, geen dure hobby’s, woonlasten zijn gewoon normaal maar alles er omheen betaal je je helemaal het zuur. Zwemlessen ad 60 euro per 5 weken, nu weer een rekening ortho van ruim 300 euro, de vergoeding zitten we allang doorheen, ( in een volgend leven word ik ook ortho ;), dit is zoals het er nu naar uitziet wel de laatste rekening van zoon want beugel eruit maar nu is dochter aan de beurt en de vergoeding is omlaag gegaan dus nog meer zelf betalen, we doen dit maar van de kbs en merk je het niet zo erg. Door een aanvullende verzekering enorme poliskosten iedere maand en als je dan al eens bij een arts komt moet je gewoon zelf betalen voor je recept. Boodschappen kosten een godsvermogen, schoolgeld VO voor 2 kinderen ruim 250 euro per kind per jaar, eigen bijdrage basisschool en kosten tussenschoolse opvang
    ivm continurooster, alle kosten van de BSO, onvoorziene uitgaven, sporten kinderen en straks nog kinderen die een evt studie willen gaan doen.
    Wat ik eerder al aangaf is dat wij het niet slecht hebben maar we houden werkelijk niets over om te sparen of wat dan ook, wel voor de kinderen en als we een keer een goede maand hebben dan zetten we iets opzij maar ik heb respect voor mensen die het met minder moeten doen en kunnen rondkomen, hard werken voor te weinig geld en teveel moeten betalen omdat ze net een paar euro teveel boven een bepaalde grens zitten.
    Dit mogen ze echt weleens harder gaan aanpakken, ook eens kijken naar kbs, verdeel dit maar ratio, iemand die ruim een ton per jaar binnenharkt hoeft geen kbs te ontvangen, doe dit naar mensen die het nodig hebben en zo is er nog veel meer wat eens nader bekeken moet worden, zorgkosten, vergoedingen etc
     
    Gewooniemand, linnim en DQueen vinden dit leuk.
  15. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.627
    3.753
    113
    En daar heb je werkelijke het enige puntje in Nederland te pakken waarop niet genivelleerd wordt... Wees maar niet bang dat er niet gekeken wordt naar ‘die mensen die meer dan een ton per jaar binnenharken’...
     
    Spikkeltje en Luna86 vinden dit leuk.
  16. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.848
    3.613
    113
    Vrouw
    Thuis
    Dit probleem met de toeslagen is al zo oud.

    Meer dan 50 jaar geleden heeft mijn grootvader jaar op jaar salarisverhogingen geweigerd, omdat hij er anders op achteruit zou gaan.

    En in al die jaren hebben ze dit probleem dus niet kunnen aanpakken.
     
  17. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Als die losse toeslagen kosten Nederland bv ook onnodig veel geld. Zit een hele rompslomp bij waarvoor je wel personeel moet hebben. Zou makkelijker zijn als ze gewoon 1 toeslag creëeren en laten afhangen van of er kinderen zijn of een (sociale)huurwoning. Dat je niet 3 brieven krijgt over alle verschillende toeslagen.... Gewoon in 1 keer berekenen. Ik moest toeslag van vorig jaar deels terug betalen: 1 brief van 9 euro, 1 van 20. Maar moest wel op dezelfde rekening worden gestort. Man, combineer dat gewoon: stuk efficiënt en kostenbesparend.
     
    Gewooniemand, Paardenbloem en DQueen vinden dit leuk.
  18. Kangerootje

    Kangerootje Fanatiek lid

    24 dec 2013
    3.283
    1.491
    113
    Vrouw
    Bizar eigenlijk ja.
    Wat is voor nu het modale inkomen? Netto?
     
  19. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.176
    6.710
    113
    Volgens mij ongeveer 2700 euro netto per maand.
     
  20. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Volgens cpb
    Elk jaar wordt het bedrag vastgesteld door het Centraal Plan Bureau (CPB). In 2017 was dit € 34.000 (vakantietoeslag meegerekend), per maand is dat € 2.623 (bruto, exclusief 8 procent vakantietoeslag). Voor 2018 werd dit bedrag op € 35.000 geschat, voor 2019 op € 36.000. Per maand is dit bruto € 2.769 en netto ongeveer € 2.120.
     
    Gewooniemand en Salentein vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina