Dat tijden veranderen, dat ben ik met je eens. Maar in het leven blijft het tering naar de nering zetten. Je kunt niet blijven hangen aan ‘vroeger’. Hebben we het dan slecht? (Of hadden we het toen beter?) Nee. Het is alleen anders. Ik voor mezelf ben er van overtuigd dat ik op een flatje net zo gelukkig kan zijn als in het huis waar ik nu woon. We hangen te veel aan materie. Wat iemand anders zei: de druk, wat we ons zelf aanpraten zoals dingen ‘horen’ speelt zeker mee. (En ‘vroeger’ sliep mijn moeder met zn 6en op 1 slaapkamer. Niets aan de hand! Moet je daar nu eens over beginnen...)
Nou, mijn man zit wel boven de 2200 euro, maar netto zeker niet aan de 3000. Daarvoor hebben wij een eengezinswoning, 2 auto's, kamperen in de zomer 2 weken en daarnaast nog een midweek of weekend. Hebben museumjaarkaarten, doen vaak andere uitstapjes, 2 sportende kinderen en sparen ook nog. Al met al best wat luxe die we zouden kunnen laten als we dus aan die 2200 zaten. Maar hier dus geen merkkleding, halen regelmatig dingen van mp enz.
Daarbij scheelt het wel dat jij in een redelijk goedkope regio woont volgens mij. Hier betaal je voor een koop appartement al minimaal 200.000 a 250.000. De gemeentelijke belastingen en verzekeringen liggen hier ook redelijk hoog in vergelijking met bij jullie.
Dat scheelt met jou (randstad) zeker. Maar @suus1983 woont in het noorden in een vergelijkbare regio denk ik. Ik vergelijk ook met bekenden/familie en ouders van school bv he? Die dus allemaal in deze goedkopere regio wonen.
Jij werkt ook toch? En tussen 2200 netto en nog geen 3000 netto zit ook veel verschil. Ik zal niet beweren dat je niet rond kunt komen, maar zal echt geen vetpot zijn en sparen en af en toe leuke dingen kunnen doen vind ik ook belangrijk. Met 2800 rondkomen en leuk leven zie ik mijzelf wel doen, maar 2200 wordt echt krap. En dan daarbij meegerekend dat er echt nog wel veel mensen zijn die dat bedrag niet halen hoor. Ik koop overigens ook rustig via marktplaats. Vind ik juist leuk. We hebben een prachtig eikenhouten tafel voor 200 euro gekocht.
Ik woon inderdaad in het Noorden, wel in een redelijk gewild dorp. Voor 170.000 -200.000 kun je hier een leuke eengezinswoning (rijtjes)kopen.
Mijn omzet is hierin expres niet meegenomen. Daar doen we andere luxe dingen van en meer sparen wat ik dus ook bewust niet genoemd heb.
Ja, maar dat is toch juist dan hetgene wat het verschil maakt? Als je nooit eens leuke dingen of uitstapjes kunt doen of niet kunt sparen, vind ik persoonlijk dat je ook niet echt ervan kunt rondkomen. Nou ja, tijdelijk wel, maar je wil toch af en toe iets kunnen doen (en dan heb ik het niet over luxe vakanties).
De museumkaarten, de uitstapjes, sparen en de 2 vakanties doen we allemaal van mans salaris. Wat dichter bij de 2200 zit dan bij de 3000 Wij kunnen dus nog best iets inleveren en nog het gevoel hebben dat we luxe hebben.
Zoals ik al schreef zitten wij daar ruim onder. We hebben 3, bijna 4 kinderen. We hebben geen auto, zijn 3 jaar geleden gaan kamperen in nl maar dat was de enige vakantie die we tot nu toe met de kinderen hebben gedaan (heeft ook te maken met autisme bij de kinderen, niet alleen met geld) maar kleding kopen lukt nog prima gelukkig. Ook kook ik elke dag vers met veel groente, dus ook daarin komen de kinderen niets te kort. Lekkers krijgen ze ook. We gaan ook naar de dierentuin en musea. Kinderen op zwemles, scouting en kunstschool. Dus het zijn echt keuzes die je maakt. Ik lees hier ook vaak opmerkingen over in een flat wonen en kinderen die naar mijn idee echt vreemd zijn. Daar krijg je als kind niks van hoor. Ik zou het heerlijk vinden om gelijksvloers te wonen, maar voor 6pers zijn er hier geen flats. Alleen max 2 slaapkamers. De kinderen zijn waar ik ben en die trappen kan ik wel missen! Alleen zou ik dan wel een fijne speeltuin en/of park in de buurt willen. Veel dingen zijn eigenlijk super luxe maar wij zijn ze als normaal gaan beschouwen.
Bah dat is wel naar ja. Wij hebben altijd in geweldige appartementencomplexen gewoond. We zijn uiteindelijk naar een andere stad verhuisd maar anders had ik daar nog steeds gewoond. Super leuke mensen, aas een nette wijk. Scholen, speeltuintje etc in de buurt. Appartement was ook niet recht toe recht aan, maar met allerlei hoekjes. Ik mis het nog steeds, na 12 jaar!
Ik vraag mij dan vooral af waar je zo'n hypotheek haalt wij hebben vrij recent een huis gekocht, minder dan wat jij hierboven zegt en betalen toch echt meer behoorlijk meer.
Dan vraag ik me oprecht af wat jullie hebben gedaan , ik heb recent een huis gekocht voor ruim 2x hierboven en betaal net aan 1100 euro bruto per maand. Maar goed, 250.000 x 3.4% rente = 8500 per jaar. Dit delen door 12 = 708 per maand BRUTO dus daar krijg je nog belasting teruggaaf over.
Dus hebt dan een aflossingvrije hypotheek. Daarmee geef je wel een vertekend beeld. Want dan los je je huis niet (of maar een klein deel) af. Wij betalen ons huis volledig af in 30 jaar. Dat maakt dan wel een maand verschil ja qua bedrag.
Ah wel dus. Ik dacht al even dat dat het was. Wij betalen ons huis dus wél af. Ik wil niet over 30 jaar enkel rente hebben betaald en dan nog steeds mn huis moeten verkopen. Dat lijkt me niet zo tof. Dan snap ik idd wel dat sidmick zo goedkoop kan wonen