Ook Nederlanders met modaal inkomen worstelen om rond te komen

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door bosi333, 14 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Maar bijna tweemaal modaal is ook een alleszins lekker inkomen, zeker zonder kinderen. Met kinderen is het krapper ivm kinderopvang, maar nog steeds duidelijk afdoende.

Spectre, Salentein en DQueen vinden dit leuk.
  2. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Maar dat is niet hoe RTL het gebruikt. Die gaan uit van het leven van een modaal inkomen van rond de 2200 per maand voor een geheel gezin.

3. Taiga

Taiga Fanatiek lid

28 apr 2019
    1.425
    2.211
    113
    Zal ook zeker te maken hebben met keuzes. Wij hebben ook een lage hypotheek omdat we veel van ons eigen gespaarde geld hebben kunnen gebruiken. Mijn man maakt ook overal potjes voor :D zo geven we eigenlijk nooit ergens teveel aan uit.
    Maar ondanks dat we beneden modaal verdienen (ik mocht willen dat ik dat mocht verdienen) hebben we het goed hoor. We wonen in een 2 onder 1 kap woning. Zelf helemaal verbouwd. Kinderen hebben altijd nette en nieuwe kleding. Onze auto van 3 jaar oud hebben we zelf betaald. Maar het is dus wel echt keuzes maken en dingen laten. Ik kan geen 4 paar nikes kopen voor een seizoen. En we gaan ook niet 3x op vakantie per jaar. En sport, kinderopvang, kinderen die studeren en zwemlessen zijn duur inderdaad.
    Maar ik denk dat er genoeg mensen zijn die het lastiger hebben met keuzes maken. Dat zie ik ook wel om me heen bij vrienden. Kopen vanalles, en wanneer het huis iets mankeert is er ineens een probleem met geld. Niet heel slim.
    Maar wat ik vooral in mijn sector zie (en dat is dus beneden modaal) is dat we er elk jaar op achteruit gaan. Dat is ook niet oké.

4. Taiga

Taiga Fanatiek lid

28 apr 2019
    1.425
    2.211
    113
    Dat klopt dus eigenlijk niet. 2200 per gezin per maand is echt heel erg weinig! Echt geen modaal.

5. DQueen

DQueen Niet meer actief

Dat dacht ik dus ook, met zo een inkomen heb je denk ik ook recht op volledige toeslagen?

6. DQueen

DQueen Niet meer actief

pp⁰⁰⁰⁰⁰00

7. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Hun punt is juist dat het decennia lang prima mogelijk was om van 1 modaal inkomen een gezin te kunnen onderhouden en dan nog wat over te kunnen houden en dat dat nu bijna niet meer te doen is. En er zijn echt genoeg mensen die gewoon rond moeten komen van dit inkomen. Eenoudergezinnen, mensen waarbij maar 1 partner kan werken door allerlei zaken, mensen die gezamenlijk dit verdienen (want genoeg mensen verdienen minder dan modaal in hun eentje).

Ik schrik eigenlijk een beetje van de reacties hier. Dit is niet echt heel weinig geld, dit is een heel reëel inkomen voor heel veel mensen. Ik werk in een ziekenhuis en het merendeel van de medewerkers zit met fulltime werken op zo'n inkomen of eronder. En we vinden het dus blijkbaar doodnormaal dat je hiermee eigenlijk geen gezin kan onderhouden. Toen ik klein was in de jaren 80-90 konden mensen met 1 modaal inkomen echt prima hun gezin onderhouden.
    Ik ben groot fan van gezamenlijk zorgen voor het gezinsinkomen, vind dat een groot goed, maar vind het niet goed dat een normaal inkomen eigenlijk niet afdoende is.

Dufel, Spikkeltje, Simba1992 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Nee, echt niet. Wij hadden dit inkomen (inmiddels 400 erbij per maand) en we hadden recht op €60 zorgtoeslag of zo. Dus absoluut niet volledig.

DQueen vindt dit leuk.
  9. Taiga

Taiga Fanatiek lid

28 apr 2019
    1.425
    2.211
    113
    Ik weet heel goed dat gezinnen hiervan moeten rondkomen. Maar zoals de meeste hier gingen we ervan uit dat het om een modaal gezinsinkomen ging. Wat dus 64.000 per jaar is. Dan is 2200 per maand per gezin natuurlijk echt heel veel minder en een heel ander verhaal!

DQueen vindt dit leuk.
  10. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Kijk dat dacht ik dus ook. Het was al laat gister en ik was heel moe dus ik kon niet zo helder meer denken ;). Maar modaal per gezin is dus niet 2100 euro per maand netto. Bij ons komt er rond de 3500 euro per maand netto binnen en ik had vorig jaar ook eens gekeken en we zaten volgens mij net onder modaal.
    Ik vind het eerlijk gezegd ook niet gek dat man en vrouw moeten werken. En vroeger kon het misschien makkelijk, dat de vrouw thuis bleef, maar je kan niet altijd maar blijven vergelijken met vroeger. Er is zoveel veranderd. Mijn oma werkte vroeger trouwens ook altijd.

11. Taiga

Taiga Fanatiek lid

28 apr 2019
    1.425
    2.211
    113
    Mijn moeder ging ook weer studeren en werken toen wij op de basisschool zaten. Jaren 80/begin 90 was dat.
    Daarvoor was ze thuis voor ons en hadden ze het vaak best lastig om rond te komen met 1 inkomen.

12. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Maar daar kun toch prima van rondkomen? Ik neem aan dat dit het verzamelinkomen is. (Dus dat het jaarinkomen eigenlijk hoger is, omdat je hypotheekrente, giften ed daar nog aftrekt)

Maar dit is wel ver boven de toeslaggrens als ik het goed heb.

13. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.497
    4.334
    113
    Vrouw
    Ik ga me nu niet populair maken denk ik....

Maar... als je als gezin samen werkt en dan €2200 verdient, dan vraag ik me af wat doe je dan en hoeveel uur per week? Want dat vind ik idd echt weinig, als er twee personen werken.

Ik vind dat als er gezinnen zijn met €2200 per maand, maar één van de twee blijft vrijwillig thuis om voor de kinderen te zorgen en dan klaagt over geen toeslagen, dan denk ik, doe er wat aan! Ga werken, zoek een baan. Ga studeren. Toeslagen worden zo vaak gezien als gratis geld en dat vind ik dus juist niet eerlijk voor alle werkenden.

Toeslagen zijn voor mensen, die niet kunnen werken, omdat ze zelf iets markeren of hun kinderen. Niet omdat ze ervoor kiezen thuis te blijven voor de kinderen. Alleenstaande ouders, die kunnen hun salaris niet verdubbelen, studenten of studerende ouders, die bezig zijn om hun toekomst te verbeteren.

(Mijn moeder was een alleenstaande moeder met 5 kinderen en een bijstandsuitkering, zij heeft alles op alles gezet om een goede toekomst voor haarzelf en haar kinderen te creëeren. En dat kon idd niet thuisblijvend en voor de kinderen zorgend, daar moest gestudeerd en gewerkt worden. Dat is mijn grote voorbeeld en ik ben zo trots op haar!)

Aries, sumer93, meis1987 en 5 anderen vinden dit leuk.
  14. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik snap je gedachtengang maar bovenstaande is natuurlijk niet zo. Als er maar 1 ouder werkt en er komt daardoor weinig geld binnen heeft het gezin gewoon recht op toeslagen. Hoe krom je dat ook mag vinden ;) (ik vind het zelf ook krom)

DQueen en Youtan vinden dit leuk.
  15. Zwierezwaai

Zwierezwaai Niet meer actief

De eisen van de samenleving zijn ook veranderd. Vroeger ging meer dan de helft van de kinderen uit mijn klas (doorsnee wijk met allerlei inkomens) niet op vakantie. Tegenwoordig vinden mensen dat je toch echt “recht” hebt op 1x per jaar op vakantie, of dat je je kinderen tekort doet als je niet op vakantie gaat.

2 of 3 sporten of clubjes per kind was vroeger ook een uitzondering. Ik hoor het om me heen nu veel meer.

Anniek88 vindt dit leuk.
  16. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.199
    16.537
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ja dat vind ik ook zo’n enorme dooddoener. Naarmate de kinderen groter worden wordt het ook alleen maar duurder. De sporten worden duurder want ze gaan op een ander niveau spelen, ze krijgen een andere smaak van kleding en passen niet meer in kindermaten, buitenlandse reizen met school die rond de 600 euro kosten, je wil het je kind natuurlijk niet ontzeggen en dan maak je dat geld maar weer over, en dan die ortho kosten, studiekosten etc etc,

DQueen vindt dit leuk.
  17. Mythique

Mythique Fanatiek lid

3 apr 2015
    4.778
    3.907
    113
    Die 64.000 is het salaris wat er in het gezin binnengebracht wordt. Bijvoorbeeld de één een salaris van 44.000 per jaar, de ander 20.000 per jaar. Daarmee krijg je inderdaad geen toeslagen.

18. nelta

nelta VIP lid

28 apr 2009
    18.625
    9.137
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Ik bedoel dat het verzamelinkomen is. Dus stel je verdient samen 75000 euro en mag 11000 aftrekken aan bijv hypotheekrente, dan heb je dus een verzamelinkomen van 64000 en daar is toch prima van rond te komen?

DQueen vindt dit leuk.
  19. Taiga

Taiga Fanatiek lid

28 apr 2019
    1.425
    2.211
    113
    Dat denk ik ook wel ja!
    Maar wat het artikel ook zegt is dat alles dus duurder wordt en je inkomen niet hoger. Je kan steeds minder met je geld. Ik denk dat er best een hoop gezinnen zijn die daar niet zo goed op kunnen anticiperen en onderaan de streep dus tekort komen.
    Tegenslagen zullen denk ik ook moeilijker op te vangen zijn.

20. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Het gaat niet om verzamelinkomen, maar om daadwerkelijk salaris. Dus je verdient in totaal als gezin €64000, dat is dan een modaal gezinsinkomen. Wat dan je verzamelinkomen is, is afhankelijk van andere zaken.

Maar daar is over het algemeen prima van rond te komen. Maar is dus niet hetgeen waar RTL mee rekent.

Deel Deze Pagina